"אני לא מתבייש לומר לך שאין לי מה לאכול. אני גרוש, יש לי שני ילדים. צריך לשלם דמי מזונות, שכר דירה, שכירות למשרד ששכרתי. לקחתי הלוואות מהשוק האפור, מחברים ובני משפחה. הפסקתי להתבייש", סיפר עו"ד ותיק ל-mako "דיונים נדחו לי. הקורונה גמרה אותי. אני מכיר עוד המון עורכי דין, בעיקר צעירים, שהגיעו לפת לחם ובלי עזרה של ההורים היו זרוקים כמו הומלסים ברחובות. הממשלה הפקירה אותנו. אם המדינה לא תסייע לנו אני ורבים מחבריי נהיה נזקקים".

דני (שם בדוי), עו"ד ותיק ואב לילדים סיפר כיצד נאלץ לפדות חסכונות כדי להחזיר חובות ונאלץ לקבל סיוע מהוריו המבוגרים כדי שיוכל לפרנס אתת משפחתו. "אם המצב יימשך אני אצטרך לפנות ללשכת הרווחה להביא אוכל לילדים שלי. זה טירוף בחיים לא האמנתי שאגיע למצב הזה" סיפר דני בכאב, "היו מקרים שחשבתי לגנוב בסופרמרקט, עד כדי כך. זה לצערי עוד עלול לקרות".

סיפור נוסף של עורכת דין מדרום הארץ, אם חד הורית לילדים קטנים שנקלעה למצוקה כלכלית קשה, גרם לחבריה להירתם למענה ולתרום לה כספים כדי שלא תיזרק לרחוב עם ילדיה, ותוכל לשלם שכירות על הדירה שהיא שוכרת ולקנות אוכל.

העבודה ירדה ביותר מ-80 אחוז

"המצב בכי רע", טוען עו"ד מוטי יוסף חבר הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין, "יש עורכי דין שהגיעו לפת לחם ואפילו כסף לקנות אוכל אין להם. עשינו התרמה לכמה עורכי דין שנקלעו למצוקה כלכלית קשה מאוד. הקורונה פגעה באלפי עורכי דין בעיקר הצעירים, שאין להם רזרבות כלכליות לשרוד את התקופה הקשה הזו. ההוצאות גדלות. כמות העבודה ירדה ביותר מ-80 אחוז. יש קבוצות וואטסאפ שנפתחו כדי לסייע לאותם עורכי דין. עורכי דין נקלעו לחובות כבדים. אין להם כסף לשלם שכירות למשרד, לרשויות המס. יש עורכי שלקחו הלוואות בשוק האפור כדי לשרוד כלכלית ושיהיה להם אוכל לילדים לחג הפסח".

לדבריו, בלשכת עורכי הדין בודקים אפשרות להקים קרן סיוע שתסייע לאותם עורכי דין שנקלעו למצוקה כלכלית. "אני חושב שהתמונה הרבה יותר גרועה. יש עורכי דין שמתביישים לקבל סיוע כלכלי", ציין עו"ד יוסף, "הם לא רוצים שיידעו שהם במצוקה כלכלית".

יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, אבי חימי, הודיע אתמול בדף הפייסבוק שלו כי תוקם ועדה, שתבחן הקמת קרן סיוע מיוחדת שתיתן מענקים על פי קריטריונים לעורכי דין שנקלעו למצוקה כלכלית, כדי להתמודד עם משבר הקורונה.