בסרט "השטן לובשת פראדה" שומעת הגיבורה אנדריאה אינספור פעמים את המשפט "מיליון בחורות היו מוכנות להרוג בשביל התפקיד שלך". בסיפור הסינדרלה הזה, העורכת הראשית של המגזין מזהה בה משהו נא וטהור ומחליטה לקחת אותה תחת חסותה - אלא שבחיים האמיתיים, צריך קצת יותר מפיה טובה בשביל להצליח בעולם הקשה והתחרותי הזה.

אל תבינו לא נכון – מזל הוא מרכיב חשוב מאוד בקריירת אופנה מצליחה, אך אם לשפוט על פי סיפורי ההצלחה האמיתיים של שמות גדולים כאנה וינטור, קרל לגרפלד ואימאן, ברוב המקרים מדובר בהזדמנות פז שהגיעה בזמן הנכון, למי שהשכילו להכין את עצמם מראש.

אז איך עושים את זה? קבלו כמה ציטוטים ועצות קריירה מפי האנשים החשובים והמצליחים ביותר בכל ענפי התעשייה – מעיצוב אופנה וסטיילינג, דרך כתיבה ועריכה ועד לדוגמנות ויח"צ. 

אנה ווינטור (צילום: Brendan Hoffman, GettyImages IL)
מחזיקה במשרה הכי נחשקת בעולם האופנה מאז 1988. אנה וינטור|צילום: Brendan Hoffman, GettyImages IL

אנה וינטור, עורכת "ווג" האמריקני

נקודת מפנה בקריירה: שימשה כעוזרת עורך ב"הארפר'ס באזאר" בתחילת שנות השבעים, לאחר שנשרה מלימודי אופנה. כבר אז היא שמה עין על משרת עורכת "ווג", אותה השיגה לבסוף ב-87'.

"עשו את שיעורי הבית שלכם. גלשו באינטרנט, בקרו בכל מוזיאון ומצאו התמחות. אתם רק זקוקים לאהבה למה שאתם עושים. העניין הוא לא לחשוב שזה הדבר המגניב לעשות; העניין הוא להאמין בזה באמת".

קארל לגרפלד לשאנל (צילום: רויטרס)
מעצב, צלם, מנהל קריאייטיב ומגה מותג. קארל לגרפלד|צילום: רויטרס

קרל לגרפלד, מעצב וצלם אופנה והמנהל הקריאייטיבי של "שאנל"

נקודת מפנה בקריירה: קיבל משרת מתמחה בגיל 22 ב"בלמיין", לאחר שהגיע במקום השני בתחרות עיצוב בינלאומית. למקום הראשון, אגב, הגיע איב סן לורן, שעבד באותו זמן ב"דיור".

"שאלו את עצמכם, האם אני בטוח שהעולם הזה בשבילי? האם אני בטוח שאני האדם המתאים לשרוד בעולם הזה – עולם של אופנה, עולם ללא חוקים וללא כללים? 

פטריק דמרשלייה, צלם אופנה

נקודת מפנה בקריירה: אחרי שעבד כצלם חתונות בפריז, דמרשלייה הגיע לניו יורק בעקבות חברתו והחל לעקוב אחרי עבודתם של צלמי אופנה מפורסמים. בשלב מסוים, הצילומים שלו משכו את תשומת לבם של עורכי אופנה במגזינים כמו "אל" ו"מארי קלייר".

"צלמו תמונות כל הזמן, ואל תדאגו מכך שאתם צלמים גרועים. אתה לומד יותר מצילום של תמונה גרועה, מאשר מצילום תמונה טובה. אם אתם לא אוהבים אותה, לימדו אותה ונסו להבין מדוע אתם לא אוהבים אותה. אתם תלמדו מהטעות".

 

בראד גורצקי (צילום: Michael Buckner, GettyImages IL)
תורידו את הזבל אם צריך. בראד גורצקי מתחיל מלמטה|צילום: Michael Buckner, GettyImages IL

בראד גורצקי, סטייליסט ומנחה ב"משטרת האופנה" בערוץ "E!"

נקודת מפנה בקריירה: התמחה ב"ווג" במחלקת האקססוריז עם מישל סאנדרס וכיכב בתוכנית "רייצ'ל זו", כשעבד בתור עוזר לסטייליסטית המפורסמת.

"תוציאו את הזבל. אתם צריכים לעשות דברים נוספים מלבד אלה שאתם חושבים שאתם צריכים לעשות כמתמחים. פשוט עשו את מה שנראה נכון והגיוני, כמו להקל ולסייע לצרכים של האנשים שעבורם אתם עובדים".

פרן מאליס, מייסדת שבוע האופנה בניו יורק

נקודת מפנה בקריירה: זכתה בתחרות של המגזין 'מדמואזל', בתפקיד של עורכת אורחת.

"עשו תחקיר מראש. יש המון עבודות שאנשים לא יודעים עליהן. פשוט תכניסו רגל בדלת איפשהו! עשו מה שצריך, עבדו קשה ותהיו מסורים. עם האינטרנט כיום זה משחק אחר לגרמי. אני חושבת שאנשים חכמים מקבלים תגמול מהיר, כי ההנהלה מבחינה מי עושה עבודה טובה".

 

קולקציה של רייצ'ל רוי בשבוע האופנה בניו יורק (צילום: Jeff Gentner, GettyImages IL)
היו הראשונים שמגיעים לעבודה והאחרונים שהולכים הביתה. קולקציה של רייצ'ל רוי בשבוע האופנה. |צילום: Jeff Gentner, GettyImages IL

רייצ'ל רוי, מעצבת אופנה

נקודת מפנה בקריירה: אנדרה לאון טלי הגיע במפתיע לראות את הקולקציה שלה בשוק מכירות ב-2006, והציע שגם אנה וינטור, הקולגה שלו, תצפה בה. רוי הוזמנה לפרזנטציה במשרדי "ווג", והשאר היסטוריה.

"חשוב לנסות כמה שיותר עבודות שונות בתעשיית האופנה – שיווק, עיצוב, קידום. כשתנסו כוחכם בתחומים רבים, תגלו מה אתם לא אוהבים וגם מה אתם כן אוהבים, וזה מידע בעל ערך רב. מפתח נוסף הוא מוסר עבודה גבוה. היו הראשונים שמגיעים לעבודה והאחרונים שהולכים הביתה. אם זה לא משהו שאתם נהנים לעשות, ייתכן שזו לא התעשייה הנכונה עבורכם".

אריק ווילסון, כתב אופנה ב"ניו יורק טיימס"

נקודת מפנה בקריירה: אחרי שעבד במשך זמן רב בעיתון כלכלי והגיש מועמדות פעמים רבות לעבודה ב-Women's Wear Daily, התקבל בסופו של דבר לעבוד בסיקור הפרט-אה-פורטה.

"חשבו על נקודת המבט שלכם באופנה, ומה אתם רוצים לומר כצופים על התעשייה הזו. באמת תחשבו על זה. שאלו את עצמכם, 'איך אני יכול להציג את המידע הזה בצורה שונה מכל אחד אחר בעולם, כשיש כל כך הרבה תחרות? איך אהיה יוצא דופן?'".

 

בועת הסטייל, סוזי לאו (צילום: Skip Bolen, GettyImages IL)
מהבלוג האישי לשורה הראשונה בשבוע האופנה. סוזי לאו|צילום: Skip Bolen, GettyImages IL

סוזי לאו, בעלת בלוג האופנה Style Bubble

נקודת מפנה בקריירה: התקבלה לעבודה כעורכת אתר האינטרנט של המגזין Dazed & Confused .

"עולם האופנה הפך קשה מתמיד. יש כל כך הרבה בלוגים, ואתם חייבים למצוא את נקודת המבט הייחודים שלכם. אני חושבת שחשוב שאנשים ימצאו את התוכן שאותו הם רוצים לפרסם. חישבו אם מה שיש לכם לומר הוא ייחודי, אם מה שאתם אומרים תורם למה שכבר קיים שם בחוץ".

אימאן, דוגמנית על לשעבר, מעצבת ובעלת חברת קוסמטיקה

נקודת מפנה בקריירה: העבודה הראשונה שלה הגיעה שלושה ימים אחרי שנחתה מאפריקה, בלי שום ניסיון בדוגמנות, באיפור או אפילו עם עקבים. היו אלה צילומים עם ארתור אלגורט ל"ווג" האמריקני.

"לימדתי את עצמי כל מה שאני צריכה לדעת על הביזנס, מטיפול בעור ועד תשומת לב לדוגמניות גדולות אחרות על הסט או על המסלול. והכי חשוב, וידאתי שאני תמיד מקצוענית ודייקנית – בלי התנהגות של דיווה".

ננט לפור, מעצבת אופנה

נקודת מפנה בקריירה: החלה את דרכה בחנות קטנה באיסט וילג' בניו יורק יחד עם שותפה שנטשה כעבור שנה וחצי. "פגשתי את הלקוחות שלי וגיליתי מה הן אוהבות, כך שהיתה לי אפשרות לשייף את הדגמים לפני שהוצאתי אותם למכירה", היא מספרת.

"אל תחשבו רק על איך להעמיד תצוגת אופנה. חשבו באמת על איך העסק שלכם יחזיר מעמד, כי אתם חייבים לנעוץ את העקבים שלכם עמוק בכדי להישאר בסביבה לטווח הרחוק".