ראיון עבודה הוא דבר מרגש ומלחיץ בפני עצמו, אך כשמדובר בראיונות עבודה בתחום ההייטק, מתלווים לראיון גם סימולציות ומבחנים, שאלות באנגלית והפגנת הגדלת ראש ויכולות למידה. המרכז להכשרה והשמת עובדים האקריו, ריכזו את כל הדרכים להתכונן לראיון, כך שתעברו אותו בצורה המיטבית.

תשאלו שאלות

ההכנה שלכם לראיון מתחילה כבר בשלב של השיחה הראשונית עם המעסיק הפוטנציאלי. כאשר אתם מתאמים מועד לראיון עבודה, מומלץ לשאול שאלות שיספקו לכם מידע על המקום. מבחינת המעסיק- שאלות על פועלה של החברה, באילו פרויקטים היא עוסקת, היכן היא ממוקמת ועוד, מראות על הרצינות של המועמד. עבורכם, השאלות מספקות תמונת מצב לגבי המשרה ומקום העבודה, כך שתוכלו להבין בצורה טובה יותר, עוד טרם הריאיון, אם התפקיד מתאים לכם ועונה על הצפיות שלכם. 

תעשו שיעורי בית

עוד בטרם ההגעה לראיון, מומלץ לעשות תחקיר מקדים. תגגלו את שם החברה ותקראו עליה בהרחבה מעבר למה שהמעסיק הפוטנציאלי הסביר לכם. ברגע שאתם מגיעים עם ידע נוסף על החברה, זה מוסיף לכם נקודות אצל המרואיין, שמרגיש שאתם מכירים את החברה אליה אתם מגישים מועמדות.

בנוסף, מומלץ גם להגיע עם תשובות מוכנות מראש לשאלות שדורשות יותר חשיבה ו'שליפה מהזיכרון'. למשל, דוגמאות מוכנות מראש לכל מיני מצבים אמיתיים בהם התמודדתם עם אתגרים בהצלחה, פרויקטים שלקחתם בהם חלק וגם מצבים בהם פחות הצליח לכם ומה למדתם מהניסיון. כאשר אתם מגיעים עם התשובות מוכנות מראש לשאלות הללו, יהיה לכם קל יותר להתייחס לנקודות החזקות שלכם שמוציאות אתכם טוב יותר.

פיץ' מעלית

איך להציג את עצמכם בצורה מיטבית בזמן הריאיון? ראיון העבודה עצמו, עשוי להיות מרגש ומלחיץ, מה שיכול לגרום לנו לשכוח פרטים מסוימים על עצמנו, להרחיב יותר מידי או לענות תשובות ממש קצרות. רבים לא יודעים איך לענות על השאלה הכללית "ספר לי על עצמך". במקרה כזה, תתחילו מהסוף להתחלה. תספרו קודם על העבודה הנוכחית שלכם (אם היא רלוונטית) ועל הלימודים, ורק אחר כך תחזרו אחורה לצבא וללימודים קודמים.

דרך נוספת, היא לדמות מצב שבו אתם נכנסים למעלית עם מנכ"ל של חברה גדולה ויש לכם כמה שניות לשכנע אותו למה הוא רוצה להכיר אתכם יותר, לראות את קורות החיים שלכם או לזמן אתכם לריאיון. אלו כמה שניות קריטיות, בהן אתם צריכים להבליט כמה שיותר פרטים חשובים על עצמכם. כדאי שתספרו על עצמכם קודם ברמה האישית ורק אז תספרו מבחינה מקצועית על הידע שלכם שרלוונטי לתפקיד, על רמת האנגלית או האם אתם יודעים שפות נוספות ומהן תכונות האופי שיעזרו לכם בתפקיד.

בוחן פתע

בחלק מחברות ההייטק, יש מבחנים וסימולציות כחלק מהריאיון, וגם אליהן אפשר וכדאי להתכונן מראש. הכנסו לאתר החברה, בהרבה חברות יש מבחנים לדוגמא באתר, שיאפשרו לכם לתרגל לפני הריאיון. ברוב הפעמים, השאלות מהמבחנים עולות בשלב ריאיון העבודה. כשזה מגיע למטלות בית, תוכלו להתייעץ עם מכרים שעוסקים בתחום, מרצים שלימדו אתכם ורלוונטיים לנושא או אפילו באינטרנט, בפורמים או קבוצות.

התשובות הנכונות

אחת מהשאלות הנפוצות ביותר היא מה הן תכונות האופי הטובות והפחות טובות של המרואיין. רוב האנשים לא אוהבים ולא יודעים כיצד לענות על השאלה הזו. לכן, כדאי להבליט תכונות שונות בהתאם לאופי התפקיד. למשל, אם אתם מתראיינים לתפקיד של QA, הנושא של קפדנות ושימת לב לפרטים הוא חשוב, לכן אם אתם באמת כאלו, תציינו ותבליטו את זה כי זה רלוונטי.

מנגד, חשוב לא להבליט תכונות שליליות קיצוניות (אני מאחר כרוני). תהיו אותנטיים, תגידו משהו שהוא אמיתי, אנושי אבל לא מוגזם. למשל, "אני ביישן ולוקח לי זמן להיפתח במקומות חדשים".

שאלה נוספת שחוזרת על עצמה, היא 'איך את/ה מסתדר/ת במצבי קונפליקט?'. קונפליקט זו סיטואציה רגשנית שנובעת מאגו. לכן, תענו איך אתם עובדים בצוות, איך אתם מקשיבים לאנשים אחרים ואיך אתם מורידים מהאגו.

אילו תכונות מעסיקים פוטנציאליים מחפשים בעובדים?

בעולם ההייטק, הדבר שהכי מעניין את המעסיקים הפוטנציאליים באופן גורף, הוא קודם כל יכולת למידה. מכיוון שמדובר בג'וניורים בתחילת דרכם, מצופה מהם ללמוד גם אחרי שהם נכנסים לעבודה. מעסיקים אוהבים אנשים שיודעים לשאול את השאלות הנכונות, לחקור ואף ללמוד לבד, כך שחשוב שהמועמד יהיה סקרן ובעל רצון ללמוד.

כמו כן, מעסיקים אוהבים אנשים שמגדילים ראש, שלומדים דברים מסביב, ולא רק מה שקשור ישירות לתפקיד. כי בסופו של דבר, האדם שהם הכי יעדיפו, הוא האדם שהוא מולטי טאלנט, זה שיודע לעשות כמה דברים במקביל, שמשקיע ונשאר מעבר לשעות והוא נאמן למקום ולתפקיד.

 

המדריך באדיבות המרכז להכשרה והשמת עובדים HackerU