לעבוד באותו מקום עבודה עם בני הזוג יכול להיראות לחלקנו כחלום בלהות בלתי אפשרי ומלא בסיכונים: הקושי לייצר גבולות בין חיי המשפחה לעבודה, האינטנסיביות והצמידות עם בני הזוג, וחוסר היכולת לייצר נפרדות מקצועית. בחברת הטכנולוגיה הבינלאומית אפלייד מטיריאלס, שמתעסקת בפעילות הפיתוח והייצור בתחום בקרת השבבים, עובדים בישראל כ-1200 אנשים. מתוכם עשרה זוגות נשואים, כאשר לא פחות משישה מהם הכירו במקום העבודה עצמו. איך זה קרה? איך הם מסתדרים עם זה? האם זה בריא בכלל? שלושה זוגות מתוכם מספרים איך נפגשו במקום העבודה, ומה היתרונות בכך שבני הזוג שלהם עובדים במשרד שמעבר למסדרון.

קצת מרכלים בבית: יערה גילאון ודדי לוי

סטטוס: יערה, מדריכת מוצר (31) ודדי, מנהל מכירות (38) נשואים שנתיים וחצי + תינוק (1.5)

הקליק: לקוח קוריאני של דדי הגיע להדרכה על אחד המוצרים של החברה בישראל, יערה העבירה לו הדרכה, ושניהם הזמינו אותו לארוחת ערב ויום כייף בירושלים. "כבר בארוחת הערב היה בינינו קליק, זו בעצם הייתה הפעם הראשונה שהכרנו. למרות שדדי עבד בבניין שלי לפני כן, לא יצא לי לראות אותו. תוך זמן קצר יצאנו לדייט, אבל קצת חששתי ואמרתי לעצמי מה אני צריכה בחור תל אביבי שעובד כמה דלתות לידי במסדרון? בהנחה שניפרד - הנחתי שרוב הסיכויים זה מה שיקרה - לא רציתי לראות אותו כל יום, זה היה נראה סיכון גדול, אבל לא יכולתי לעמוד בפיתוי". כעבור שנה דדי ויערה התחתנו.

יתרונות: "אני לא עובדת איתו או מולו ביום יום. לאחרונה החלפנו מחלקות, עברתי למחלקה שלו והוא עבר לשלי, אז אנחנו מתייעצים הרבה בבית, ואף הדרכתי אותו על המכונה. אנחנו קצת מרכלים בבית, וזה נחמד שיש הרבה הבנה, תמיכה והרבה דברים במשותף. כשהוא טס לחו"ל אני יודעת מה קורה ואיפה יש משברים, מה גם שאני רוצה שזה יצליח בעצמי. העבודה הפכה לבית שלי ושלו".

חסרונות: "יש רק יתרונות, לא רואה שום חיסרון כרגע".

תגובות הסביבה: "אוהבים את דדי אז נחמד לי שעברתי למחלקה שלו ומקבלים אותי שם בברכה. החברה מתייחסת לזה באהדה".

ארוחות צהריים משותפות: "לעיתים נדירות זה קורה, לכל אחד יש את החברים שלו".

נוסעים יחד למקום העבודה: "במכונית אחת וזה יתרון אדיר".

סיטואציה מביכה: "כשהתחלנו לצאת היו פלרטוטים וזה היה משעשע, יותר מזה לא אפרט".

כמה זה אינטנסיבי: "זה לא, כי לכל אחד יש את העבודה שלו והאנשים שלו, לפעמים אני לא מדברת איתו יום שלם, ואנחנו חוזרים הביתה בנפרד".

מביאים את העבודה הביתה: "הרבה פעמים אנחנו עובדים גם בבית".

אפלייד מטיריאלס - יערה גילאון ודדי לוי
יערה גילאון ודדי לוי

פתאום שמתי לב אליו: ענבל וישראל אהרונסון

ענבל, מנהלת פרויקט תוכנה (32), עובדת בחברה 6.5 שנים, וישראל מנהל מוצר (42) עובד בחברה כ-12 שנים, גרים בנס ציונה, נשואים 5 שנים + ילד בן 3.5 ותינוק בן שנה.

הקליק: "ישראל עשה לי הדרכה מקצועית כשהתחלתי לעבוד על אותו מוצר קצת אחרי שהגעתי לחברה. היינו בתפקידים שונים ואז עדיין לא קרה כלום. כעבור 5 חודשים הבוס שלי יצא לחופשה והייתי אחראית על משהו משותף. ישראל בדיוק הפסיק לעשן והיינו יורדים יחד להפסקות קפה, ומשהו ניצת שם, פתאום שמתי לב אליו. אחרי שבוע הוא הציע לי לצאת דייט. 4 ימים לאחר הדייט הוא טס לשבועיים מהעבודה, והיינו כל הזמן בקשר טלפוני. כשחזר היה בדיוק אירוע בעבודה, הבאתי אותו כבן זוג וכולם היו בשוק, כי אף אחד לא ידע שקורה משהו. לאחר חודשיים עברנו כבר לגור יחד וכעבור 8 חודשים הוא הציע לי נישואים".

יתרונות: "כשאתה עובד בהייטק אתה לא נמצא הרבה בבית, וישראל טס שבוע לחו"ל מדי חודש אז לפחות יוצא לי לראות אותו מדי פעם, לקבל תמיכה נפשית כשמישהו מעצבן אותי בעבודה. לכל אחד יש את היום שלו, ולפחות פה אנחנו קצת מתראים".

חסרונות: "לא משהו שקיים כרגע, אבל אם אחד מאיתנו יתפטר זה יהיה לא נעים".

תגובות הסביבה: "צוחקים עלינו הרבה. נחמד ללכת לאירועים כמו חתונות ביחד כי מכירים את שנינו. לאחרונה אני עובדת הרבה שעות, ישראל הלך בשבוע האחרון לבוס החדש שלי ואמר לו 'אני רוצה את אשתי בחזרה', בסך הכול קיימת פתיחות".

ארוחות צהרים משותפות: "כשאנחנו אוכלים יחד ארוחת צהריים, תמיד אנשים מסביב מעירים לנו שאנחנו בדייט".

נוסעים יחד למקום העבודה: "כשלא היו לנו ילדים היו נסיעות משותפות לעבודה ובחזרה. היום כבר לא כי אחד מפזר והשני אוסף".

סיטואציה נעימה: "ללכת למסדרון השני ולראות אותו".

סיטואציה מביכה: "בעבר היינו ביחד בישיבות וזה היה יכול להגיע למקומות מביכים, כי היינו בחטיבות שונות, ולכל אחד היו אינטרסים שונים. העבודה המשותפת אז לא הייתה טובה כי כל אחד התקפל בשביל השני וזה יכול היה להוביל לויכוחים. עכשיו אין אינטראקציה כזו, והמבוכה נחסכת מאיתנו".

כמה זה אינטנסיבי: "אנחנו לא עובדים באותו מוצר ואין לנו ממשק עבודה משותף, יש איסור על זה בחברה שלנו לזוגות נשואים, כך שזה לא שאנחנו באמת מתראים כל היום ויכול להימאס לי".

מביאים את העבודה הביתה: "מדברים המון על עבודה בבית ועל אנשים, יותר קל לנו כי ברמה המקצועית אנחנו מבינים על מה כל אחד מדבר, מצד שני לפעמים ערבים שלמים מדברים רק על עבודה ולא על נושאים אחרים".

מביאים את הבית לעבודה: "כולם מביאים וזה דווקא מאוד נוח. לפני שבוע הבאתי את הילד שלנו לעבודה, והוא קצת היה אצלי וקצת אצל אבא".

 

אפלייד מטיריאלס - ענבל וישראל אהרונסון
ענבל וישראל אהרונסון

בערבי חברה ללא בני זוג, אנחנו ביחד: ענבל ואליאב גרינברג כהן

סטטוס: ענבל, עובדת בתפעול, ואליאב, עובד בפיתוח, הכירו בחברה לפני כ-22 שנה כששניהם עבדו בתפעול של אורבוט מכשור - חברה שנקנתה ע"י אפלייד מטיריאלס. השניים נשואים 19 שנה ויש להם 3 בנים (16, 13, 11)

הקליק: "בזמנו היה מן הרגל כזה ש"יוצאים לסיבוב רגלי" אחרי ארוחת צהריים, והיינו הולכים בחבורה ששנינו היינו בה. עם הזמן אנשים עזבו, ואיכשהו נשארנו שנינו לבד בסיבוב, וכך ההכרות שלנו התפתחה. כשקיבלתי הזמנה לאירוע של אחד הספקים שהיו לנו, שאלתי את אליאב אם הוא רוצה לבוא איתי, והוא הסכים. היה לנו מאד נחמד ביחד, ומשם באה ההצעה להיפגש גם באחד הערבים. נפגשנו, נהנינו ולאחר חצי שנה התחתנו".

יתרונות: "אחד היתרונות בלעבוד באותו מקום, זה כשיש לנו דברים שצריך לתכנן או לדבר עליהם ולא מספיקים לדבר בבית אז קובעים לארוחת צהריים ביחד בחדר האוכל, וסוגרים את הפינות".

חסרונות: "יש מתנות לחג שממש לא כיף לקבל כפול".

תגובות הסביבה: "בהתחלה מאד פרגנו לנו ועכשיו זה הפך למשהו מאד טבעי".

ארוחות צהריים משותפות: "כשהתחלנו לצאת נהגנו לאכול ביחד בחדר האוכל, אנשים שהיו אוכלים איתנו בדרך כלל פתאום לא כל כך ידעו איך להתנהג בסיטואציה, כי לא היה להם נעים להפריע לנו בארוחה, והיה מאד משעשע לראות איך הם נלחצים כשהזמנו אותם להצטרף לארוחה".

נוסעים יחד למקום העבודה: "נוסעים בשני רכבים, שעות סיום העבודה שלנו שונות".

סיטואציה נעימה: "בערבי חברה ללא בני זוג, אנחנו ביחד".

מביאים את העבודה הביתה: "משתדלים שלא".

כמה זה אינטנסיבי: "ממש לא. היות ואנחנו עובדים בבניינים נפרדים אנחנו לא מתראים בעבודה אלא אם אנחנו קובעים להיפגש. מעבר לזה ישנם פגישות אקראיות במעבר בין הבניינים, פינות קפה וכו' שזה מאוד נחמד".

אפלייד מטיריאלס - ענבל ואליאב גרינברג כהן
ענבל ואליאב גרינברג כהן

מקום עבודה משותף משפיע על רמת התמיכה והאושר

במחקר שפורסם בבוסטון גלובס בספטמבר 2015 הראה כי בני זוג החולקים מקום עבודה משותף יכולים לספק אחד לשנייה מערכת תמיכה ייחודית, דבר המעלה את רמת האושר שלהם בבית ואת רמת הפרודוקטיביות בעבודה. המחקר שנערך לאורך שנים הראה כי שביעות הרצון בבית ובעבודה משפיעה האחד על השני: כשאנשים שמחים יותר בבית, הם נוטים להיות יותר פרודוקטיביים בעבודה ולהיפך. זוגות אשר חולקים את אותו עיסוק או מקום עבודה עשויים להיות בעמדה תמיכה מיוחדת אחד כלפי השנייה, ולהבין יותר את לחצי העבודה של בני הזוג שלהם, כי הם עצמם עומדים בפני לחצים דומים. בנוסף, הם יכולים לחלוק את הידע המקצועי שלהם כדי לעזור לפתור בעיות הקשורות לעבודה. במחקר נוסף שנערך ב- 2006 זוגות שעבדו יחד העידו על קרבה מיוחדת ואמרו שנישואיהם רק נתרמו מכך.

איך ניתן לשמור על מערכות היחסים בתוך הארגון? "יש חברות שהמדיניות שלהן היא שברגע שיש זוגיות משמעותית אחד מהם צריך לעזוב", אומרת איה לחמי, מנכ"לית החברה לייעוץ ארגוני איה לחמי יועצים. "אך אם החברה לא נוקטת במדיניות כזו, היא חייבת לייצר קווי הפרדה ברורים כדי לשמור על הכבוד של בני הזוג וגם של הסובבים אותם, כלומר, לא לעבוד בממשק עבודה משותף, לא לעבוד בכפיפות זה לזו, וגם לנהל את הסיכונים - אם לצורך העניין בן הזוג שלי צריך לקבל החלטות בשבילי שקשורות בשעות עבודה, שכר או בונוסים, צריכה להיות הפרדה כי היא מייצרת ביטחון. חשוב שהאינטרסים של אחד מהם לא ישרתו אותם כיחידה משפחתית".

אפלייד מטיריאלס
משרדי אפלייד מטיריאלס