רק שליש מהמועסקים בהייטק הישראלי הן נשים, כך על פי דוח של הלמ"ס מ-2019. גם בעמק הסיליקון ותעשיית ההייטק האמריקאית שיעור הנשים נמוך. זו נקודת הפתיחה במשק וכאשר נכנס משתנה חדש כמו Covid 19 ההשפעות השליליות שלו יכולות להיות מרחיקות לכת לא רק על הכלכלה ועל התעשייה אלא גם על נשים ברמה הפרטנית ועל והחברה בכלל.

בחודשים האחרונים התפרסמו כתבות רבות בניו יורק טיימס, בפורבס, אפילו מחקר של מקינזי בנושא פגיעתה של הקורונה בקריירה של נשים, והסכנה להיפלט ממעגל העבודה. לא חשוב כמה שוויוני הבית או מקום העבודה, סטטיסטית הנשים עדין נושאות בעול המשפחה ובעיקר בעול גידול הילדים, יותר מגברים. ובהעדר מוקדי תמיכה כמו מעונות יום, גני ילדים ובתי ספר, בהעדר חוגים או אפילו מפגשים עם חברים, האימהות - לעתים קרובות יותר מהאבות - מצאו את עצמן מטפלות בילדים הצעירים ברוב שעות היום, ומגיעות למשימות של העבודה בלילה, אחרי שהילדים שכבו לישון, או עם שחר, לפני שהם מתעוררים.

ויקי פלטניק  (צילום: Funia – Digital & Beyond)
ויקי פלטניק – מנהלת משאבי אנוש, KLA|צילום: Funia – Digital & Beyond

מיותר לציין כי בעקבות המצב ההספק כמו גם איכות העבודה עלולים להיפגע, והמעסיקים (עד כמה שינסו) לרוב אינם סובלניים יותר מדי לתופעה הזו. מה שמוביל את הנשים למצוא פתרונות להכיל ולגבור על אתגרים האלו. במיוחד עתה, עם פתיחת שנת הלימודים, כאשר עוד לפני שנכנסו לסגר הפתרונות כמו למידה בקפסולות, יומיים, שלושה בשבוע - מורכבים ליישום ומכבידים.  

איך שלא נסתכל על זה הקריירה של נשים רבות בארץ ובעולם נמצאת בסכנה בגלל ה-Covid 19. ובכל זאת, יש כמה דברים שניתן לעשות כדי לשמור על מקום העבודה ועל הקריירה שלכן בימי הקורונה: 

  1. ארגנו לכן סביבת עבודה נוחה עם מסך גדול, אוזניות, מצלמה וכיסא מתאים
    וודאו כי זו סביבה שקטה המאפשרת לכן להתנתק מן הרעשים והצרכים של הבית.
    ועוד טיפ קטן לימים של אחרי הסגר (בהנחה שנמשיך לעבוד מהבית): אם אין סביבת עבודה מתאימה בבית - קחו את הלפטופ וצאו לכמה שעות לבית קפה הקרוב לביתכן.

  2. ערכו תיאום ציפיות עם המנהל/ת
    שוחחו על היכולות והצרכים ותאמו ציפיות לגבי ימים מסוימים בשבוע בהן אתן זמינות לישיבות.

  3. הקיפו את עצמכן בנשים
    חברו לנשים שגם הן אימהות לילדים צעירים, הנמצאות בעבודה תובענית כמו שלכן. מצאו קהילה תומכת, החליפו מידע לגבי פתרונות לילדים, סיוע במטלות הבית וכד'.

  4. הקימו קייטנת אימהות
    חשבו כבר עכשיו על היום שאחרי הסגר: נסו לסדר לוז ביניכן כאשר כל אם מארחת ילדים נוספים יום בשבוע, ובשאר הימים משוחררת לעבודה בשעה שילדיה מתארחים אצל משפחות אחרות.

  5.  חסכו מעצמכן רגשות אשם
    בהעדר פתרונות אחרים, אל תרגישו רע אם תשימו את הילדים מול הטלוויזיה או בחוגים בזום, זה לא אידאלי אבל הכרחי כדי להרוויח כמה שעות עבודה ביום.

  6. חלקו את הנטל עם בן הזוג ככל שניתן
    בין היתרונות היחידים שנולדו מהקורונה הוא שגם המעסיקים הגברים הבינו על בשרם עד כמה קשה לג'נגל בין הבית לעבודה – במיוחד כשהללו מתקיימים באותו חלל פיזי. היום במקומות עבודה רבים מבינים את המצב ומאפשרים גם לגברים להוריד הילוך לטובת הבית.

  7. מיקור חוץ
    היעזרו בשירותים כמו ניקיון, בישול, גיהוץ, כביסה, שמרטפות – כל מה שעשוי להקל, ולו חלקית, על עומס המטלות בבית.
מור עזריה (צילום: יח
מור עזריה – מנהלת קבוצת האוטומציה, KLA|צילום: יח"צ

 והכי חשוב, הפסיקו לשאוף לשלמות כי שום דבר לא יכול להיות מושלם כעת – לא הזמן שהילדים מבלים מול המסך, לא מצב הניקיון של הבית וגם לא ארוחת הצהרים הבריאה והמושלמת.  פשוט הרפו, הדמימו את הביקורת העצמית או את רגשות האשם והתעלמו מביקורת של אחרים כלפיכן.

במקום זה מצאו את הדרך להשקיע בעצמכן, ולו רק 15 דקות עם כוס קפה ומאמר מעניין, טיול עם הכלב בשכונה, שיחה עם חברה טובה או תרגול יוגה – כל דבר שיטעין אתכן ויאפשר לכן להיות אמא טובה יותר ועובדת טובה יותר בתקופה מאתגרת זו.  

שרון יוגב (צילום: יח
שרון יוגב - דירקטורית בכירה שרשרת אספקה, KLA|צילום: יח"צ

 

הכותבות הן חברות פרום WISE להעצמת נשים בחברת KLA