בימים שקדמו להתפרצות וירוס הקורונה, משבר האקלים וההתחממות הגלובאלית היו נושאי השיחה החמים ביותר על סדר היום. כולם מסביב דיברו על הנזק הבלתי הפיך, גרטה הפכה לשם שגור בפי כל, התחממות הקרחונים הדירה שינה מעיני רבים, והיה נדמה כי המגמה הירוקה פה בשביל להשאר.

כמו במקרים אחרים, גם במקרה הזה חברות ההייטק מיהרו להיות החלוצות בתחום והיה נדמה כי הן רואות בכך שליחות של ממש ולא עוד אחד מאותם טרנדים חולפים שצצים מעת לעת ומתמוגגים תוך זמן קצר.

ניצני מגמת השינוי הורגשו מכל עבר, במהרה המרנו את הכלים החד פעמיים בכלים רב פעמיים, הצבנו פחי מיחזור ייעודים לפלסטיק, זכוכית, קרטונים, קפסולות של קפה וסוללות, החלפנו את דפי המדפסות לדפים ממוחזרים, הצענו שירותי הסעות שיתופיות לעובדים כדי לחסוך נסיעות פרטיות, ואפילו על הזמנות ארוחות הצהריים ב"תן ביס" לא פסחנו- ודאגנו להודעת תזכורת בנוגע לויתור על הסכו"ם החד פעמי.

ואז הגיעה הקורונה, טרפה את הקלפים ואיימה להוריד לטמיון את המאמצים הרבים שהושקעו בתחום. שהרי, הריחוק החברתי וההנחיות המגבילות קוראים תיגר על אבני היסוד של המהפכה הירוקה, ועל כן, עם היציאה מן הסגר והחזרה למשרדים, נדרשנו לחשב מסלול מחדש.

מודעה סביבתית NSO (עיצוב: NSO)
עיצוב: NSO

לא לזנוח את הבעיה

בנקודת זמן זו, חלה עלינו האחריות למצוא את האיזון בין הרצון לשמר ולטפח את ניצני המהפכה הסביבתית שנזרעו בתקופת טרום הקורונה, לבין החובה הבסיסית שלנו כמעסיקים לשמור על בריאות העובדים.

החלטנו כי לצד המשך נקיטת הפעולות המוכרות בכפוף להנחיות משרד הבריאות, יהיה זה הכי נכון להשקיע את מירב המאמצים בהשארתה של המהפכה הירוקה על סדר היום. לא מדובר במשימה קלה כלל וכלל, ויש שיכנו אותה סיזיפית, שכן בימים כאלו תמיד יהיה נושא אחר שידחוק אותה לתחתית סדר העדיפויות.

אורן מיימון (צילום: באדיבות NSO)
אורן מיימון|צילום: באדיבות NSO

אז לצד הגדלת כמות הרכבים בשירות ההסעות המשותפות (כך שהעובדים יוכלו לשמור על ריחוק חברתי כנדרש ועדיין יוותרו על נסיעה ברכבם הפרטי), והגברת חיטוי הכלים הרב פעמיים כדי למנוע העברת מחלות, אנו משקיעים רבות גם בשליחת מיילים עם טיפים "ירוקים" לעובדים, הקרנת תכנים בנושא שמירה על הסביבה במסכים הפזורים ברחבי החברה ועוד צעדים מעין אלו המשמרים את הרעיון הניצב בבסיס המהפכה.

בימים בהם שאלות הרות גורל בנוגע לנזקי וירוס הקורונה מדירות שינה מעיננו, אל לנו לזנוח את הבעיה העולמית אשר העסיקה אותנו נון- סטופ לפני מס' חודשים בלבד. יום איכות הסביבה המצויין היום הוא הזדמנות נהדרת עבור כולנו להעלות את הנושא בשנית על סדר היום הציבורי, ולזכור כי גם ביום שאחרי הקורונה (שהלוואי ויגיע במהרה) משבר האקלים יוותר איתנו ונידרש לטפל בו למען הדורות הבאים. דווקא כעת, כשהעולם כולו התאחד ומתמודד יחד עם משבר הקורונה, עלינו לנצל זאת כדי לרתום את כולם גם להתמודדות עם משבר האקלים.

 

הכותב הינו אורן מיימון, סמנכ״ל תפעול בחברת NSO, העומד בראש הצוות שהוביל והטמיע את המהפכה הירוקה והתפיסה הסביבתית בחברה.