מחקרים כבר מזמן הראו שעובדים שיש להם חברים במקום העבודה מגיעים לתוצאות יותר טובות בעבודה, מבצעים את משימותיהם בצורה מצוינת והרבה יותר שמחים ומרוצים מקצועית. מצד שני נראה כי עובדים רבים סובלים מתחושת בדידות, זאת לצד מגמה של יותר ויותר עובדים המעדיפים מקומות עבודה גמישים המאפשרים עבודה מהבית. כמובן שלטכנולוגיה שמאפשרת לעבוד מרחוק ומשנה את הצורה בה אנחנו מתקשרים זה עם זה יש תפקיד חשוב במשוואה הזו, מחקר שבדק כיצד ניתן לעודד עובדים ליצור קשרים זה עם זה גם בתנאי עבודה מרחוק, מציע כמה פתרונות.

בואו נתחיל מזה שאנחנו לא גרים קרוב אחד לשני כמו בעבר. גם אם רובנו עובדים בתל אביב או במרכז העובדים יכולים להיות מרמת גן, פרדס חנה או חיפה- וכל עובד שמסיים את יומו ממהר לביתו, ומקווה להימלט מהפקקים. המשמעות של זה היא שהסיכויים שלנו לפגוש קולגות מחוץ למקום העבודה הולכים וקטנים, כשכל אחד גר בעיר אחרת פחות סביר לפגוש קולגה בבר השכונתי, במסעדה או סתם לקפוץ לקפה אחרי שעות העבודה.

וזאת כמובן בהנחה שבכלל מגיעים למשרד ועובדים באותו החלל, עובדים רבים היום בכלל לא מגיעים למשרד או מקום העבודה בכל יום, ועובדים מהבית, מבית קפה או מחלל עבודה מקומי- בזכות הטכנולוגיה שמאפשרת לעבוד כמעט בכל מקום. התוצאה היא שאנחנו נהיים תלויים יותר ויותר בטכנולוגיה כדי לתקשר עם הקולגות שלנו; הודעות ווצאפ, שיחות וידיאו ומיילים בהחלט לא תורמים להבנה אחד את השני באותה רמה של שפת גוף, אינטונציה ושאר סימנים קטנים המעידים על מצב רוחו וטיבו של האדם, ובאים לידי ביוטי רק בשיחה פנים אל פנים. בהיעדר סימנים כאלו קשה יותר לעבוד בצורה אפקטיבית ורגישה חברתית ובהחלט קשה יותר ליצור קשרים חברתיים עם הקולגות שלנו.

אישה עובדת מהבית (אילוסטרציה: gpointstudio, Shutterstock)
עובדים מהבית ומתקשרים בהודעות|אילוסטרציה: gpointstudio, Shutterstock

להיכנס לקצב

בהתחשב בשינויים המהותיים האלו המתרחשים בסביבת העבודה שלנו, איך בכל זאת אפשר ליצור קשרים משמעותיים עם הקולגות? כדי לחקור זאת חוקרים ביצעו מחקר שנמשך שמונה עשר חודשים בחברת הייטק גדולה, שם הם ניהלו יותר ממאה ראיונות עם שישים וארבעה אנשים שונים. המרואיינים היו עובדים שעבדו מהבית לפחות חמישים אחוז מהזמן, כשחלקם עבדו מהבית אפילו יותר משבעים וחמישה אחוזים מהזמן. המחקר כלל גם צפייה של מעל לשבעים וחמש שעות, בעובדים במהלך ימי עבודה.

החוקרים גילו שאנשים שעובדים מהבית מרגישים שעצם הימצאותם במרחב הווירטואלי יוצרת חסם כשמנסים ליצור חברויות עם קולגות. כדי להתגבר על כך, עובדים רבים יוצרים מה שנקרא "מקצב" עם הקולגות שלהם, זאת אומרת שהם מתרגלים לאיזשהו קצב והרגלי עבודה, וכך יודעים לנבא איך העבודה איתם תיראה. כשאין את המקצב הזה, הציפיות של הקולגות לא מתואמות וזה יוצר תיסכולים בעבודה שהיא גם ככה מתסכלת בשל המרחק הפיזי והיעדר האפשרות ליצור קשרים איתנים יותר.

אז איך בדיוק העובדים מהמחקר שלנו פיתחו את קצב העבודה המוסכם הזה שבסופו של דבר התפתח גם לחברות? החוקרים פיתחו דרכי אבחון ספציפיות כדי לגלות אם זוג עובדים מסוים יפתחו קצב עבודה טוב. למשל, הם ביקשו מהם לענות על השאלות הבאות:

  • האם הקולגה שלי עונה להודעות שלי תוך זמן סביר?
  • האם לקולגה שלי יש את הכישורים הרלוונטיים לביצוע עבודה דומה שלי?
  • האם אני אוהב לתקשר ולעבוד עם הקולגה הזו?

אם התשובה הייתה "לא" לאחת השאלות האלו, החוקרים גילו שעובדים תיקשרו ביניהם רק כשנדרש מהם לדבר על נושאים הקשורים לעבודה. לעומת זאת, אם התשובה הייתה "כן" הקולגות נטו להשקיע יותר במערכת היחסים, בין אם בשיחות חולין או במאמץ יותר גדול להכיר זה את זה.

בוטקאמפ הסבה להייטק (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
דאגו לפגישות פנים אל פנים|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

חשוב לזכור שגם כאשר קולגות עובדים באותו משרד ומתראים בכל יום לא תמיד נוצרות חברויות קרובות, וכך גם במחקר בעוד עבור עובדים מסויימים המקצב הראשוני שהם השתיתו ביניהם אכן איפשר להם ליצור חברות אמיתית, נחקרים שונים בחנו את הקשר ביניהם לבין הקולגות שלהם צורות שונות, ושאלו שאלות כמו:

  • האם יש בינינו "קליק"?
  • האם לקולגה הזו יש זמן גם לקשרי חברות?
  • האם הקשר עם הקולגה שלי פוגע באיכות העבודה של באיזושהי צורה?

במקרים בהם העובדים במחקר הרגישו שהם אכן יכולים לבנות קשרי חברות עמוקים יותר עם הקולגה שלהם הםניסו להתחבר אליהם גם בדרכים שלא קשורות לעבודה-  כמו למשל חברות בפייסבוק, עזרה ותמיכה כשמישהו חולה או שיחות חולין.

יוזמה ויצירת הזדמנויות

אם גם אתם עובדים מרחוק ורוצים ליצור קשר חברי עם הקולגות במרחב הווירטואלי, תצטרכו להיות פרו-אקטיבים וליזום. אין צורך לבצע ניתוח מעמיק של היחסים כמו במחקר, אבל בהחלט אפשר ליצור אמון ביניכם לבין הקולגות בכך שתצרו רושם טוב, תעמדו במחויבויות שלכם, תענו במהירות להודעות ותהיו זמינים. המהלכים האלו יבנו יסודות איתנים לקשרים יותר משמעותיים. אחרי שתניחו את היסודות תוכלו לעשות מהלכים יותר מהותיים, כמו שיתוף קולגה בסיפור או בחוויה אישית, אפילו הדברים הקטנים ביותר יכולים ליצור שיח ומכנה משותף.

כמובן שבחברות בהן מונהגת עבודה מרחוק חשוב שהמנהלים יעודדו קשרים בין העובדים ויאפשרו להם להכיר אחד את השני יותר לעומק. כדי לעשות זאת נסו לנצל פגישות עבודה כדי לחזק את הקשרים בין העובדים; לדוגמה, התחילו כל שיחת וועידה או ישיבה עם שיחת פתיחה שתלמד את העובדים משהו חדש אחד על השני, למשל, תוכלו לבקש מכל אחד לשתף מה עשה בסופ"ש (או מה התכניות לסופ"ש), או לתת בכל שיחה לעובד אחר להציג משהו על עצמו שהאחרים לא יודעים. אפילו התחלת השיחה בכמה דקות עיכוב, מה שיאפשר לעובדים לפטפט ביניהם ולהתעדכן, יוצרת מרחב חדש לקשירת קשרים.

מה באמת לומדים בתואר שני במנהל עסקים?   (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
עודדו את העובדים לחלוק ולשתף|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

מנהלים יכולים גם ליצור עוד הזדמנויות בהן עובדים יכולים להיפגש פנים אל פנים. ניתן לעשות זאת על ידי קביעת פגישות תקופתיות במשרדי החברה, בהן כולם חייבים להשתתף, על ידי הגדרת משימות קבוצתיות שיעודדו עבודה משותפת וכן על ידי יצירת פעילויות מגבשות שאינן קשורות לעבודה כמו למשל ימי גיבוש או ערבי צוות.

נכון שכל אלו מצריכים מאמץ והשקעה, אך קשרים בין אישיים במקום העבודה הם קריטיים, בעיקר כשכל כך הרבה מהעבודה מתרחשת במרחב הווירטואלי. טבעי שעובדים, שעובדים מהבית באופן קבוע, ירגישו יותר מנותקים משאר החברה ויצירת הקשרים האלו תעזור להם להרגיש יותר מחוברים, ובסופו של דבר תתרום לביצועים יותר טובים של כל העובדים.