במחקרים רבים הוכח שוב ושוב כי ההצלחה המקצועית שלנו תלויה במערכות היחסים שיש לנו עם האנשים שעובדים איתנו. קשרים חברתיים יוצרים תחושה של משמעות ורווחה בקרב העובדים, עוזרים להם לתקשר וללמוד אחד מהשני, מונעים שחיקה ומיאוס בתפקיד, מעודדים חדשנות ויוזמה; ובאופן כללי משפרים את תפקוד העובדים ואת תפקוד החברה.

אז איך יוצרים את המשמעות הזאת? הצעד הראשון הוא להגדיר לעצמכם את "כוכב הצפון" - את הערכים, היכולות והידע המקצועי אותם אתם רוצים לממש ולתעל בעבודה. תוכלו לראות את "כוכב הצפון" כמעין מערכת ניווט לחייכם המקצועיים. בעזרתו תוכלו להסתכל על הלו"ז שלכם ולשאול את עצמכם אילו אינטראקציות עוזרות לכם להגשים את מטרותיכם ואילו מרחיקות אתכם ממנה. האם אתם עובדים עם אנשים שחולקים את אותם העקרונות? האם אתם עובדים עם אנשים שמלמדים אתכם דברים חדשים ומספקים לכם נקודות מבט מעניינות? האם האנשים שאתם עובדים איתם גורמים לכם לעבוד בצורה טובה יותר? כל השאלות האלו לא נועדו כדי לעזור לכם לבחור חברים, אלא כדי לאבחן אם מערכות היחסים תואמות את מטרותיכם ואת יעדיכם.

יותר מזה, זה קריטי להשקיע גם במערכות יחסים מחוץ לעובדה. מחקרים מראים שאנשים מצליחים שייכים גם לקבוצות או קהילות שלא קשורות לעבודה. בחרו פעילות שאתם רוצים להשקיע את זמנכם בה ועשו אותה עם עוד אנשים. פינוי זמן לפעילויות מסוג כזה זה לא רק מספק, זה גם מסייע לנו לשמור על אנרגיה פיזית ומנטלית. מערכות יחסים מחוץ לעבודה מרחיבות לנו את נקודת המבט ועוזרות לנו לפתח קווים באישיותנו ובדמותנו בצורה שלא תלויה כלל בחיינו המקצועיים.

טעות נפוצה נוספת שאנחנו עושים כשאנחנו מחפשים סיפוק בעבודה היא לחפש את ה"שמחה" בעבודה, במקום את המשמעות. במחקר חדש התגלה כי תשעה מתוך עשרה אנשים היו מוכנים להחליף אחוז נכבד מחסכונותיהם בתמורה לעבודה משמעותית יותר. אבל מה אנחנו באמת מחפשים כשאנחנו אומרים שאנחנו רוצים משמעות, ואיך זה שונה משמחה? על פי מחקר חדש של רוי בוימסיטר, יש חמישה קריטריונים לפיהם משווים משמעות ושמחה:

לקבל את מה שאנחנו רוצים - כשאנחנו מקבלים משהו שאנחנו רוצים, תחושת השמחה שלנו עולה, אבל לא תחושת המשמעות. למעשה, בוימסטר אומר שלתחושת השמחה כמעט ואין שום השפעה על תחושת המשמעות שלנו. זאת אומרת שגם אם בהתחלה נרגיש מאוד שמחים שקיבלנו את הקידום שרצינו, אם התפקיד יהיה ריק מתוכן ערכי עבורנו, לא נהיה מרוצים בטווח הארוך.

מסגרת זמן - בוימסטר גילה כי שמחה קשורה באופן ישיר ל"כאן ועכשיו" ולתגמול מיידי. לעומת זאת, תחושת משמעות קשורה בהגשמה עצמית לטווח הארוך. אם תוותרו על תגמולים מידיים תמורת תגמולים גדולים יותר לטווח הארוך, תחושת המשמעות שלכם תעלה.

חיי חברה - מערכות יחסים הן קריטיות גם לתחושת שמחה וגם לתחושת משמעות, אבל אופי המערכות האלו קובע איזה סוג של תחושה הן נותנות לך. לפי בוימסטר עזרה לזולת לרוב מובילה לתחושת משמעות, וכשאחרים עוזרים לך זה מביא לתחושת שמחה.

אתגרים - לחץ ואתגרים מובילים לירידה בתחושת השמחה בצורה ממשית, אבל נראה כי אתגרים ומשמעות הם עסקת חבילה. וכנראה שהתגברות על אתגרים היא מה שתגרום לכם לתחושת סיפוק כשאתם הולכים לישון בלילה.

זהות - מקור חשוב לתחושת משמעות הוא העיסוק בפעילויות שעוזרות לכם לבטא את עצמכם. אך זה אינו רלוונטי כלל לתחושת שמחה.

חברים בטיול  (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
זה קריטי להשקיע גם במערכות יחסים מחוץ לעובדה|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אז איך בכל זאת ניתן להכניס יותר משמעות לעבודה? הנה 4 אפשרויות שניתנות ליישום כבר היום:

נהלו יומן פעילויות

רשמו לעצמכם אילו פרויקטים ומשימות מספקים אתכם לטווח הארוך. האם אתם מרגישים מסופקים כשאתם עומדים בפני קבוצה ומציגים רעיונות חדשים? האם הענקת עזרה וייעוץ לעובדים צעירים גורמים לכם לתחושה טובה וממריצה?

התאימו בין הערכים והעקרונות שלכם לבין סדר העדיפויות שלכם

אם עזרה וייעוץ לאחרים עוזרת לכם לגבש את זהותכם ומאפשרת לכם לבטא את עצמכם - עגנו בלו"ז שלכם זמן שבועי כדי לעשות זאת. אם עקרון שחשוב לכם הוא פיתוח עצמי - הכניסו לשגרת היום שלכם דברים שיקדמו את המטרה הזאת, כמו הצטרפות לקורס שמעניין אתכם, האזנה להרצאות או הצטרפות לקבוצה שעוסקת בנושא אותו אתם רוצים לפתח.

איך לבקש חופשה מהבוס? (אילוסטרציה: Shutterstock)
השקיעו זמן ברפלקציה עצמית יחד עם הקולגות שלכם|אילוסטרציה: Shutterstock

שימו דגש על עזרה לאחרים

מחקרים מראים כי תרומה לרווחה ולקידום האישי של הזולת קשור מאוד בתחושת המשמעות שלנו.

השקיעו זמן ברפלקציה עצמית יחד עם הקולגות שלכם

עזרו לאחרים למצוא פעילויות שעוזרות להם לבטא את עצמם ולהרגיש משמעותיים בעבודה. בספרו "חי בעבודה" דניאל קייבל ממליץ שקולגות יחלקו, כל אחד מנקודת מבטו, באילו סיטואציות הם ראו אחד את השני מתפקדים ועובדים בצורה הכי טובה. עשו זאת אחד למען השני.

גם אם אתם עובדים מתוך מטרה להרגיש משמעותיים, לא בהכרח תהיו שמחים - לפחות לא בטווח הקצר. זה דורש מאמץ רב, בקרה עצמית והסתכלות פנימית. אבל אם תגיעו לעבודה במטרה לתרום לאחרים ולהישאר נאמנים לזהותכם ולעקרונותיכם האישיים, מובטח שתמצאו אינספור הזדמנויות למצוא את הערך המוסף בעבודתכם.

רובינו עובדים קשה כדי לעבוד בעבודה משמעותית, כדי לקבל טייטל מרשים או משכורת מכובדת מחברה נחשבת. כשאנחנו עושים את זה אנחנו ממעיטים בערכן של מערכות יחסים, על אף שהוכח כי האנשים הם אלו שעושים את העבודה, ויותר מזה - שההישגים והמטרות לטווח הארוך יוצרות את תחושת המשמעות, ולא שמחות רגעיות. אם "כוכב הצפון" שלכם יהיה ברור לכם, ותפעלו לפיו בכל בחירה מקצועית ואישית שתעשו, תוכלו למצוא את הסיפוק שאתם מחפשים בכל מקום אליו תגיעו.