במובנים רבים, ראיון עבודה הוא כמו דייט והצלחתו תלויה בגורמים מגוונים: מבחירת הבגדים שלבשנו על עצמנו ועד לאופן ההתנהלות שלנו במהלך המפגש. בסופו של דבר בכימיה בין אנשים לצד הפגנת ניסיון, ידע ורזומה שהבאתם מהבית. כיאה למעמד ולחשיבותו, ראיון עבודה דורש הכנה מוקדמת. ללא קשר לסוג הראיון אליו אתם נדרשים להגיע, יש כמה הנחיות כלליות שעשויות בהחלט לשפר את הסיכויים של כל אחד בניסיון להרשים את המעסיק הפוטנציאלי. פנינו למיטל דגן, יועצת קריירה ומומחית בהכנה לראיונות עבודה ובניית פרופילים בלינקדאין, שתעשה לנו הכנה ראויה.

  1. דעו בעל פה את קורות החיים שלכם והתאמנו על שאלות אפשריות

    ספונטניות הינה תכונה מבורכת, אבל בכל הנוגע לראיון עבודה מומלץ להתאמן קודם. "אנחנו נוטים לזכור מה אלו אותנו בראיונות עבודה בהם הייתה עצימות רגשית גבוהה" אומרת דגן. "לכן, ככל שתחזרו על אותן שאלות ותכינו תשובות מתאימות, יהיה פחות מקום להפתיע אתכם ותרגישו ביטחון גבוה יותר שישפיע על התנהלות מתוך מודעות גבוהה, על שפת הגוף הנינוח ובכך גם על מידת הקרבה המנטלית למראיין".

  2. הגיעו לראיון עם ידע מוקדם על החברה, מצבה ומטרותיה

    "ככל שתוכיחו ולו בניואנסים הקטנים שאתם מכירים את החברה, שערכתם עבודת תחקיר מקדימה על המוצרים או השירותים שמוצעים ללקוחות החברה, ובכלל מיהם הלקוחות והשווקים הרלוונטים- בארץ או בעולם, כך תוכיחו מקצועיות גבוהה יותר ובכך תבלטו יותר מאחרים", ממליצה דגן.
  3. הפגינו נינוחות, ביטחון וצניעות בשפת הגוף שלכם

    חלק נכבד מהדעה עליכם במהלך הראיון נבנית דרך התקשורת השקטה, באמצעות שפת הגוף שלכם, לכן חשוב שתקרינו במהלך הפגישה נינוחות, ביטחון וצניעות. "הקפידו להגיע בבגדים ייצוגים וחדשים יחסית, לא צמודים מדי או מבריקים והשתדלו להגיע בנעליים אלגנטיות" אומרת דגן. כמו כן, מומלץ שלא לשבת רגל על רגל: "השתדלו לתפוס מקום בכיסא ולהראות נוכחות - בענווה אך בביטחון, ישיבה מכווצת בכיסא עם רגל על רגל חוסמת את המראיין ומשדרת לו דחייה".

  4. דברו במידה, אל תיסחפו

    נכון שראיונות עבודה לא חייבים להיות קשוחים וקפוצים, עם זאת אין מדובר בשיחת קפה. "יש בהחלט מקום לשיחה קלה ולבבית בתחילת ראיון העבודה אולם חשוב לשים לב ולהימנע מלהיסחף בשיחות חולין ארוכות", אומרת דגן. "אם למשל אתם נשאלים: 'איך הסתדרת עם חניה?' 'מאיפה באת?' 'האם נשמע לך התפקיד?' חשוב לענות בנימוס ובקצרה ללא עודף מידע". הסיבה היא, לדברי דגן, שכך מועברת מקצועיות לאדם מולכם. "אדם מקצועי מודע לעצמו וחש את האדם שמולו כך שמדבר במידה ולא מעמיס על המראיין".  
  5. תרגיעו עם הניחוח

    לריחות יש יכולת להשפיע על הרושם הראשוני. "כמו לכל מקום שתיכנסו אליו, ובוודאי בראיון עבודה, חשוב להריח טוב אך גם כאן עקרון המידתיות חיוני", אומרת דגן. "הקפידו שלא להתבשם יתר על המידה כי הדבר עלול להיות לא נעים ואף להשתלט על הראיון".

  6. אל תמהרו להגיב

    ראיון הוא הפלטפורמה שלנו להרשים ולעתים המאמץ ניכר וההתלהבות בולטת ואנחנו ממהרים לשפוך את משנתנו. דגן ממליצה להשתהות לפני שקופצים לדבר. "הקשיבו עד סוף השאלה ואל תמהרו לענות, למעשה חכו שניה נוספת לפני שאתם מגיבים. כך אתם גם תענו לעניין ובאופן מקצועי יותר וגם תשאירו רושם טוב יותר- של אדם שקול ולא אימפולסיבי".
  7. יום אחרי הראיון שלחו מייל תודה למראיינים שהקדישו מזמנם

    "תמיד נכון להשאיר טעם טוב ולהזכיר למראיין שנכחתם אצלם", מסכמת דגן. "שלחו מייל והביעו תודה כלפי המראיינים שהקדישו לכם מזמנם ואתם יכולים להוסיף משהו אישי על ההתרשמות שלכם מהתפקיד והחברה". בהצלחה!