שרית חולין-שוורץ וחן זיטון, שתיהן בהיריון מתקדם, התארחו הבוקר באולפן של "פאולה וליאון" כדי לדבר על אחת התופעות הפחות מדוברות של משבר הקורונה - אבטלת ההריוניות. לא מעט נשים נאלצו בעל כורחן לצאת לחל"ת או אפילו פוטרו בחסות הקורונה בעודן בהריון. כעת, כאשר החודש בוטלו דמי האבטלה לצעירים מתחת לגיל 45, הן מצאו את עצמכן קרחות מכאן ומכאן: "אישה בשבוע 33 להריון נותרת בלי הכנסה, הסיכוי שלה למצוא עבודה שואף לאפס".

חולין-שוורץ הייתה מדריכה של שיעורי תנועה בגני ילדים במשך 5 שנים, עד שמשבר הקורונה קטע לה את הפרנסה - מכיוון שאסרו על מדריכים חיצוניים להיכנס למוסדות חינוך. היא התחילה לעבוד בכל מיני עבודות מזדמנות, ואז נקלעה למשבר אישי, עליו סיפרה בפתיחות: "היה לי הריון קודם לא תקין ולאחריו כשגיליתי את ההיריון הזה, זה היה בדיוק כשסיימתי עבודה זמנית - כל הזמן אמרו לי להוריד הילוך ולהימנע מלפגוש אנשים עד שיהיה חיסון". חולין-שוורץ מספרת שמהרגע שחוסנה, כשהייתה בשבוע 16, ניסתה לחזור למעגל העבודה - אך כל הזמן קיבלה דחיות ממעסיקים שנרתעו מהבטן ההריונית.

חולין-שוורץ לא לבד. "עבדתי בתחום המסעדנות, בתקופת הקורונה כל הענף נפגע והוצאתי לחל"ת", מספרת זיטון שישבה לצדה, "כשהתחילו להיפתח המסעדות התחילה לבצבץ לי הבטן, וכל מי שהתראיינתי מולו הסתכל קודם כל עליה ולא על הניסיון שלי". היא שיתפה בקושי למצוא עבודה בזמן ההריון.

"למה צריך לחכות שיקרה חס וחלילה אסון?"

המדינה למעשה אישה את דמי הלידה של אותה קבוצת קטנה של הריוניות מובטלות, אך מה יקרה עד הלידה? מי אמור לעזור להן לממן את התפר זה? "המדינה הוציאה חוק שאסור לפטר נשים בהריון, אבל המדינה פיטרה אותנו מהאבטלה - הם צריכים להגן עלינו! זה לא לשנים, זה לתקופה קצרה ואין הרבה נשים במצב הזה".

"אתן מופלות על רקע זה שאתן נשים", מחתה פאולה שמיד חזרה לרקע שלה כעורכת דין, "אני מבינה את המעסיק שמעדיף לא לקחת עובדת חדשה, להכשיר אותה למספר שבועות בודדים ואז היא יוצאת לחופשת לידה. לכן המדינה צריכה לקחת אחריות עליכן".

השתיים סיפרו ששדולת הנשים בישראל לקחו אותנו תחת חסותן, ורק לאחרונה התקיים מפגש אמוציונאלי במיוחד עם ח"כ אפרת רייטן מרום, שאף נאמה על כך במליאת הכנסת: "הגיעו אליי לכנסת 30 נשים בהריון בוכות כי המדינה נטשה אותן. הלב שלי נכמר לכולן. מדובר בכמה מאות נשים בלבד שאין להן ממה להתפרנס. איך אפשר להיות אטומים למצב הזה?", אמרה חברת הכנסת.

 "למה צריך לחכות שיבכו או שיקרה חס וחלילה אסון? למה לא לתת את מה שצריך לפני זה?", זעמה פאולה ושתי האורחות באולפן סיימו את הריאיון במסר חשוב למעסיקים: "אנחנו רוצות לעבוד. תנו לנו לעבוד במקצוע שמאפשר העסקת הריוניות".