אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים נאלצו בעבר לא פעם לוותר על המקום שלהם בספסל הלימודים באוניברסיטה, משום שנתקלו בקושי לעקוב אחרי הנעשה בכיתה, וגם אפשרויות העבודה שלהן היו מצומצמות. בשנים האחרונות, יותר ויותר יוזמות טכנולוגיות חברתיות נותנות מענה לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים ומאפשרות להם להישאר חלק ממעגל העבודה, ההשכלה והחברה, ובעיקר מעבירות מסר חשוב: החברה לא מוותרת עליכם.

אביב ליבוביץ (23) מגבעתיים, הוא סטודנט שנה ב' הלומד פסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. אביב מספר שבעין הימנית הוא לא רואה מאז שהיה בכיתה ב'. "הייתה לי הפרדת רשתית, ומצב העין הלך והדרדר. עברתי מספר ניתוחים ועוד כמה חלקים מהעין נפגעו עד שאיבדתי את הראייה. יש לי כנראה מחלה גנטית אך עדיין לא יודעים עליה מספיק. עם השנים גם בעין השמאלית הידרדרה לי הראייה - ככל שהעצם רחוק, אני רואה יותר מטושטש. עיתונים, ספרים ומאמרים אני לא יכול לקרוא. בנוסף, אני לקוי שמיעה, ומרכיב מכשירי שמיעה".

אביב ליבוביץ  (צילום: צילום פרטי)
אביב ליבוביץ - סטודנט בשנה ב' במרכז הבינתחומי הרצליה|צילום: צילום פרטי

אביב נעזר בכלב נחיה ובמהלך אירוע של כלבי נחיה, נחשף לראשונה למכשיר המאפשר לו הקראה של טקסטים וזיהוי פנים. "אורקם הוא מכשיר שאני מרכיב על המשקפיים, זו מצלמה, וכשאני מסתכל על דבר שאני רוצה שיקריא לי, כמו לדוגמא עמוד טקסט, אני מצביע עליו, והוא מצלם. אני יכול לשלוט על הקצב שזה מקריא לי. רכשתי דגם שגם מזהה אנשים, כי קשה לי לראות מרחוק. הוא מצלם את טביעת הפנים שלהם, אני מציין את השם שלהם, והמכשיר שומר את המידע הזה. בפעם הבאה שאותו אדם עובר לידי, המכשיר מזהה ומציין את שמו. המכשיר יכול לקרוא עד מרחק של 15 מטר, בערך מהשורה השנייה בכיתה, ודף ממרחק של זרוע או קצת יותר. פנים הוא מזהה ממרחק של 2 מטר. בנוסף, המכשיר קורא מספר שפות, אבל הוא לא מתרגם. בכיתה אני משתמש בו כדי לקרוא את המצגות, אבל בעיקר מקשיב בשיעורים כי אני לא יכול לשמוע את המכשיר ואת המרצה במקביל. אם אני יוצא לבילוי, אני משתמש בו לקריאת התפריט. במילים אחרות, הוא מלווה אותי לאורך היום, והוא קל ונגיש. לאדם עם מוגבלות ראייה קל לתפעל אותו אבל בגלל שאני לקוי שמיעה, הרצועות של המכשירים לפעמים מסתבכות לי, או שאני צריך להוציא את המכשיר שמיעה כדי להרכיב אותו". יש לציין שעלות המכשיר שפיתחה מוביליי אינה זולה, אך סטודנטים הזקוקים לו זוכים לסבסוד.

איך הסתדרת עד כה כשהיית צריך לקרוא טקסטים?

"הגיעו אליי מתנדבים מ"מרכז הלב", שהקריאו לי ספרים, מאמרים או עבודות. למדתי בבית ספר רגיל. בתיכון ההורים הקריאו לי את החומר, ובעיקר הקשבתי בשיעורים. המבחנים שלי היו בעל פה, כולל הבגרויות. בשנה הראשונה ללימודים, ללא המכשיר, סטודנטים מהמסלול התנדבו לעזור לי לקרוא, המרצים שלחו לי את המצגות במחשב ויכולתי להגדיל אותן. מהביטוח הלאומי קיבלתי ציוד שמתאים למוגבלות שלי הנקרא "וודה פה" זוהי למעשה טלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס) עם תוכנת דיבור והגדלה, כך שזה סייע לי בשנה הראשונה. בנוסף, אני משתמש באפליקציה Right hear שמיועדת לאנשים עם מוגבלות ראייה והתמצאות במרחבים פיזיים, עם מעל 1,500 נקודות נגישות בפריסה עולמית. המערכת מתריעה בעת כניסה או יציאה מהאזור הנגיש. כאשר אני מגיע לאזור עם אחת מנקודות הגישה, האפליקציה סורקת את האזור בו אני נמצא 360 מעלות, ומכוונת אותי כיצד להתמצא באזור ומה הם המכשולים הקיימים ומתריעה עליהם. האורקם העניק לי עצמאות מסוימת, כי הוא נייד ועוזר לי להתנהל בחוץ. בבית אני משתמש בטמ"ס בעיקר כשמדובר בטקסטים ארוכים".

חברת אורקם הוקמה על ידי פרופסור אמנון שעשוע, מנהל הטכנולוגיה של החברה, במשותף עם זיו אבירם, המנכ"ל. השניים גם הקימו יחד את מובילאיי, המערכת המוכרת למניעת תאונות. המוצר OrCam MyEye הושק בארה"ב בשנת 2015  ובישראל בשנת 2016. OrCam-MyEye קיימת במספר שפות נוספות כמו אנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, שוודית, סינית, הולנדית וכו'.

יקי אסתרזון משתמש ביורקום (צילום: צילום פרטי)
יקי אסתרזון - סטודנט בשנה א' באוניברסיטת אריאל|צילום: צילום פרטי
 

יקי אסתרזון, בן 23 מחיפה הוא לקוי ראיה מלידה עם בעיה ברשתית, שהתחיל השנה ללמוד משאבי אנוש באוניברסיטת אריאל. לקראת תחילת הלימודים השתתף בכנס של עמותת על"ה שם נחשף למכשיר של אורקם. "יש לי פגיעה מולדת ברשתית בשתי העיניים, אני לא יכול לראות מרחוק דברים קטנים, אני מסתנוור מאור או משמש, בגלל חוסר בפיגמנט מסוים. אם אני יושב בשורה שנייה בכיתה, אני לא אראה את מה שכתוב על הלוח. קיבלתי את המכשיר כחודש לפני תחילת הלימודים, כך שהיה לי זמן להתרגל אליו וללמוד להפעיל אותו. אין לי אפשרות לקרוא בעצמי את כל החומר, כי העיניים שלי מתעייפות מאוד מהר. המצלמה מצלמת את הטקסט ומקריאה אותו בקצב שאני יכול לקבוע אותו בהגדרות, בקול ממוחשב. יש לי אפשרות לעצור ולחזור אחורה. וכך אני יכול להתגבר על כמות החומר שאני צריך לקרוא, ולעמוד בקצב הלימודי. כרגע אני משתמש בזה רק באוניברסיטה, באמצע השיעור אני פחות צריך להשתמש בו כי יש הרצאות".

גל השאיר לעולם מקלדת שתסייע לבעלי מוגבלויות לתקשר ולעבוד

גל סונט היה מפתח תוכנה מבריק, כך אומר חברו הטוב דן רוס (42) מכפר סבא, אחד היזמים של click2speak מקלדת חכמה. הוא אובחן ב-2008 עם ניוון שרירים מסוג ALS. כאשר מצבו הדרדר והוא כבר לא היה יכול להשתמש במקלדת ועכבר רגילים, החל גל לחפש פתרונות קיימים, שיאפשרו לו שליטה על מחשב. "המחשב היה כל חייו וזו הייתה קריירה שלו, כתוצאה מהמחלה זה היה גם כלי תקשורת מרכזי שלו", מספר דן, "הוא גילה שהמוצרים המוצעים בשוק הם שילוב של חומרה ותוכנה, כמו מערכות מעקב אחר עיניים כדי לשלוט על הסמן במסך, או עכבר שניתן להשתמש בו עם הרגל, אך ברגע שאתה שולט על הסמן, אתה זקוק למקלדת וירטואלית. מכיוון שכבר היה ספון בביתו ולא עבד, הוא נצל את הידע והכושר שלו, כדי להתמקד בתוכנה ולפתח מקלדת וירטואלית לשימוש עצמי".

גל החל לבקש מחברים מקהילת ה-ALS שישתמשו בתכונה שפיתח, וקיבל תגובות חיוביות.
"הוא הבין שיש לו משהו ביד וצירף אותי אליו", אומר דן, "הוא כתב את הקוד ואני עשיתי את כל השאר". גל סונט נפטר במאי 2016 כתוצאה מסיבוכי המחלה, הוא השאיר אחריו אישה (אביבית), ושתי בנות, והספיק לראות את החלום שלו קורם עור וגידים ואף לקבל מענק מ- google.org.

התוכנה כוללת מנוע חיזוי מילים, לצורך כך השתמשו היזמים במנוע של חברת סוויפטקי. "בשביל אנשים עם מוגבלויות, כל קליק זו יציאת מצרים, כך אנחנו חוסכים להם זמן, על ידי השלמת מילים ומשפטים", מוסיף דן.

מי קהל היעד שלכם?

"המשתמשים הפוטנציאליים הם אנשים שיש להם קושי לשלוט במקלדת רגילה, ועם זאת עליהם להיות בעלי יכולות קוגניטיביות מספיק גבוהות, כמו לדוגמא אנשים כמו גל שסובלים מניוון שרירים, או אנשים שכתוצאה מנפילה משותקים מהצוואר ומטה, ילדים עם שיתוק מוחין בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות, או אנשים שחולים בטרשת נפוצה עם תסמינים קשים, וגם כאלו שסובלים מדלקת פרקים חריפה ולא מסוגלים להקליד. חשוב לציין כי התוכנה מיועדת למחשב ביתי וטאבלטים מבוססי ווינדוס, לא למובייל. אחד המשתמשים בתוכנה הוא מתרגם ספרים מעברית לצרפתית ואנגלית, שסובל מניוון שרירים, ובעזרת התוכנה חזר למעגל העבודה, משתמש אחר פתח את  תוכנת וואטספ- ווב, המיועדת למחשב וכך חזר להיות חלק מהמעגל החברתי והמשפחתי". 

מה עלות התוכנה למשתמש?

"כרגע היא בחינם, והשאיפה היא שהיא תישאר חינמית לכמה שיותר זמן. התמיכה הפיננסית שלנו מגיעה מהמענק של Google.org, עמותת "עזר מציון" והרשות לחדשנות, במסלול שתומך בחברות שמפתחות מוצר. לא יצאתי בקמפיין של שיווק ומכירות, אני עדיין בשלבים של השלמות, ופיתוח מודלים קריטיים. יש לנו אתר חינמי שצובר לעצמו מוניטין, אחרי הכול זה שוק של מפה לאוזן".

דן מספר כי גל גם הספיק לראות שהתוכנה מורדת על ידי אלפי אנשים, מקבלת פידבקים חיוביים על בסיס יומי, וגם כאלו שעזרו להם לשפר את התוכנה. "התוכנה תומכת ביותר ממאה שפות, כך שיש לנו משתמשים מכל קצוות העולם".

דן רוס (מימין) וגל סונט ז
דן רוס (מימין) וגל סונט ז"ל (משמאל)|צילום: click2speak

פיתוח נוסף שמסייע לבעלי מוגבלויות ולקויות למידה, וזכה גם הוא למימון מהתכנית לעידוד פתרונות טכנולוגיים לאוכלוסיות עם מוגבלות ברשות החדשנות, שנועדו להקל על אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ולסייע להן להשתלב בחברה ובשוק התעסוקה, בשותפות עם אגף הקרנות של הביטוח הלאומי הוא הויזקומטק הוא עט סורק ומקריא טקסט, נייד, המיועד עבור בעלי דיסלקציה.

מדובר בעט סריקה בגודל כיס המאפשר לתלמידים בסביבות רב לשוניות לסרוק חומרים מודפסים ולתרגמם מבלי להפריע לרצף הקריאה ובכך למנוע הפרעה בהבנת הנקרא. קו מוצרים של החברה הנקרא READINGPEN מסייע לסובלים מדיסלקציה להבין את הטקסט המודפס ולשפר את מיומנויות הקריאה. זאת באמצעות סריקה של הטקסט בעזרת העט, המחלק כל מילה להברות, ומסייע להקראת הטקסט. אלון סקרבין, סמנכ"ל השיווק, מציין כי: "ה- READINGPEN מתמקד בסיוע לבעלי ליקויי למידה שמאובחנים בדיסלקציה כבר מגיל קטן. זאת מאחר וככל שמאפשרים, מגיל צעיר להסתייע בכלי עזר מותאמים, חוסכים סבל מיותר ומסייעים להשגת למידה משמעותית".

נעמי קריגר-כרמי, מנהלת הזירה החברתית-ציבורית ברשות החדשנות מציינת ש"רשות החדשנות שמה לעצמה למטרה לתמוך בפיתוח פתרונות טכנולוגיים שנועדו להקל על אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ולסייע להן להשתלב בחברה ובשוק התעסוקה. המסלול פעיל מאז 2012 ותמך ב-46 פרויקטים עד היום, בהיקף כספי של כ- 32 מיליון ש"ח. אנחנו מזמינים מיזמים שרואים עצמם מתאימים לבחון את תנאי ההשתתפות במסלול ולהצטרף למאות מיזמים שכבר הצליחו לחולל שינוי משמעותי ועמוק בחייהם של אנשים עם מוגבלות".