בשנות השמונים מיטב בחורינו גידלו מן זנב שנקרא "צמה", בשנות התשעים שלטה "מדרגה", והיום בחורים רבים מקצצים את השיער בצדדים ומשאירים רק כרבולת באמצע, במה שאני מכנה "תספורת חמור" (מוהיקן, למקרה שלא הבנתם). אופנות רבות באו והלכו בכל הנוגע לתספורות ותסרוקות, ולמרות שלעתים נראה שזו בסך הכל אופנה (מכוערת בדרך כלל, אבל אופנה) - מסתבר שלפי היהדות, יש בכך בעייתיות לא קלה. ולא רק מכיוון אחד. אז מהי למעשה תספורת יהודית?
בלורית? אסור
"יש שלושה איסורים שמדריכים אותנו בכל הנוגע לתספורת יהודית", אומר הרב גד ליאור. "האיסור הראשון הוא 'לא תקיפו את פאת ראשכם' - ציווי מפורש מהתורה. אסור לאדם לגלח בכל צורה שהיא את הצדעיים, כלומר הפאות. אסור להוריד אותן בשום צורה שהיא, לא בסכין ולא במכונת גילוח. יש מחלוקת מהו אורך השיער שחייבים להשאיר באותו מקום, אבל בכל אופן, חובה להשאיר מינימום חצי סנטימטר. השטח של הפאות הוא בעצם השטח מקו המצח עד לאמצע האוזן.
"איסור נוסף מן התורה הוא 'לא ילבש גבר שמלת אישה'. תחת הכותרת הזו נכלל כל דבר מובהק של נשים. לכן מובא בהלכה שלגבר אסור למשל לצבוע את השיער באופנים שונים, מאחר שמדובר במעשה נשים".
מה לגבי גידול השיער?
"אם זו תסרוקת מובהקת של אישה - אסור. אבל רוב הגברים היום לא מגדלים שיער בצורה של נשים, כולל פן, תסרוקות מיוחדות וכו'. התורה מלמדת אותנו שגברים ונשים צריכים להיראות כמו בני מינם - הגברים כגברים והנשים כנשים.
לרוב האנשים היום יש פוני קצת יותר ארוך מרוב השיער, גם זה בעייתי?
"לא, השולחן ערוך מדבר על בלורית גדולה ובולטת מאוד. העיקרון המנחה במה שהרמב"ם כותב זה שאדם צריך להיראות נקי ומסודר, ולא להסתפר באופן של שחץ וגאווה".
מה לגבי אנשים שמתקרחים ואז מגלחים את כל הראש?
"אין בעיה לגלח את כל הראש אפילו עם תער, אבל חוץ מהפאות בצדדים. זו בעיה מן התורה. מה שאפשר זה להסתפר קצוץ, לא ברמת אפס, אלא להשאיר את כל הראש באורך חצי סנטימטר. וכך לא תהיה בעיה".
למה לא להוריד את הפאות? נראה שזה האיסור הכי פחות מובן.
"יכול להיות שזו היתה בעבר תספורת מובהקת של עובדי כוכבים, אבל לפי תורת הסוד - יש בכך טעמים. בכתבי האר"י מובא ששיער הפאות מרמז על החסדים. אגב, החסידים ויהודים רבים מגדלים פאות ארוכות למרות שזה לא כתוב בשום מקום. אבל כך החסידים מראים שהתורה אוסרת לגלח, ולא רק שאנחנו לא מגלחים - אנחנו מאריכים והופכים זאת למראה שלנו. הבן איש חי כתב שפאות ניכרות ובולטות לעין הן כמו עדים שמעידים שהאדם יהודי".
השורה התחתונה, אומר הרב ליאור, היא שהתספורת לא אמורה להחצין נוכחות, וגם לא להפגין גאווה כמו תרנגול שמתגאה בכרבולת שלו. "דווקא כשהולכים עם תספורת רגילה ופשוטה - זה מראה על הכנעה וענווה, וגם משפיע באופן משמעותי על ההתנהגות של האדם".