אירועי אמש הביאו ישראלים רבים לבטל את הנופשון המתוכנן בטורקיה. אבל גם הם וגם אחרים כבר מתכננים את יעד הנופש לקיץ המתקרב. אז איפה כדאי לנפוש? עבור רוב הציבור שומר המצוות, השאלה הזו כלל לא רלוונטית. לא רבים יודעים, אבל על פי ההלכה הרווחת אסור לצאת מגבולות ארץ ישראל, אלא אם כן יש לכם סיבה ממש טובה.
הרב פנחס בדוש פותח בנימוקים הפטריוטיים ליציאה לנופש בארץ בלבד. "יש תפיסה כאילו ציונות היא למעשה חילוניות. אבל אנחנו אוהבים את ארץ ישראל, מתפללים שלוש פעמים ביום 'ותשיב שכינתך לציון ברחמים', וגם חשים מחויבות לנפוש בארץ ישראל בלבד", הוא אומר.
אבל מעבר לפטריוטיות, למה בעצם אסור לנפוש בחו"ל, סתם בשביל הכיף?
"בפרשת השבוע, פרשת שלח, מה בעצם הייתה התביעה כנגד המרגלים שיצאו לתור את הארץ לפני כיבושה? שהם הוציאו דיבה על הארץ, כלומר הוציאו לשון הרע. ובאותו הקשר, כשאדם יוצא לנפוש בחו"ל, באופן מסוים הוא מוציא דיבה על הארץ, ואומר שבעצם הארץ לא מספיקה טובה לו, לא מספיק יפה עבורו. לכן אסור לצאת מהארץ אלא בשביל דברים שהם בעלי חשיבות, שלא יגרמו דיבה. צריכים לזכור שבארץ ישראל יש הכל: נופי מדבר, נופים ירוקים, נחלים ואטרקציות רבות".
אז אנחנו תקועים בישראל לנצח?
על פי ההלכה, כך מסביר הרב בדוש, בשלושה מקרים בלבד מותר לצאת לחו"ל: לצורך פרנסה, על מנת לחפש שידוך, וגם כדי ללמוד או ללמד תורה.
מה לגבי ביקור בקברי צדיקים באומן, למשל?
"זה נכנס בקטגוריה של לימוד תורה. גם בזה יש פוסקים שאוסרים, כמו הרב עובדיה, אבל יש שמתירים. אם אדם מתעלה ממקום כמו אומן - טוב, נו. גם אם מישהו יוצא לעסקים, אז בסדר, אפשר לנפוש על הדרך".
אז איך זה שיש דתיים שיוצאים לחו"ל לנופש בטיולים מאורגנים?
"יש כאלה שאומרים שבזמננו כל ההלכות שנוגעות ליישוב הארץ לא רלוונטיות אלא רק לזמן של בית המקדש. בחסידות סאטמר למשל מחזיקים בדעה הזו, ואולי באיזשהו מקום זה קצת מדבק אחרים שמורים לעצמם היתרים. אבל בגדול, אין היתר לנסוע אם זה רק טיול".
"לראות משהו שאין לנו פה זה לחזור לאותה נקודה, שאתה לא רואה בארץ ישראל כמקום האולטימטיבי שהכל נמצא בו. הקב"ה נותן לנו ארץ שהיא קטנה, אבל יש בה הכל. אין אדם שראה את כל הארץ, תמיד יש עוד דברים לראות. הארץ שלנו מספיק יפה, ובהחלט לא צריך לראות את מפלי הניאגרה כדי לנפוש ולהתרענן. אפשר גם לצאת לקמפינג, שבוע ביחד עם המשפחה, באווירה צנועה, ומשם לצאת מדי יום לטיולים ולתוכניות מגוונות. זו, ללא ספק, התרעננות של ממש.
"כל הרעיון של נופש נוצר מזה שאדם חי במסגרת של מחויבויות. הוא תמיד חייב לבוס, למשפחה, לסידורים וכולי. ובזמן מסוים, בדרך כלל בעונת הקיץ, זה הזמן להתפרק ולהשתחרר. עצם ההפסקה של המרוץ הזה על ידי יציאה לנופש באמת נותנת מנוחה לנפש. אבל המושג של מנוחה איבד אצל אנשים את המשמעות האמיתית שלו. מנוחה היא כפשוטו - לנוח, להיות עם המשפחה, לא לטוס אלפי קילומטרים לשם כך. אני לא רואה איפה בהגדרה האמיתית של המנוחה זה מתנגש עם נופש בארץ. רמת הגולן, הגליל העליון, רצועת החוף, זה לא מנוחה?"
ירידה בדרגה
הרב יצחק גבאי מרחיב את היריעה ומונה עוד כמה טעמים: "ההיתרים הם במקרים הבאים: לצורך בריאות, פרנסה, כיבוד אב ואם (ביקור הורים המתגוררים בחו"ל), לימוד תורה, נישואין ושידוך. יש גם היתר כללי לצורך מצווה - לשמח חתן וכלה, השתתפות בברית מילה וכולי. יש אנשים שאומרים שאם הם לא ייצאו, זה יפגע בשלום הבית שלהם. גם לכך יש היתר. אבל יציאה לצורך התרשמות מנפלאות הבורא, כמו צפייה במפלים ונופים יפים, לא נחשבת כצורך מצווה. בפרט היום, כשאפשר לראות את אותם נופים בתמונות, במחשב וכולי".
והיה ויצאתי, מה זה גורם?
"יציאה שלא לצורך היא ירידה בדרגה הרוחנית. לכן אם אין בזה מטרה מסוימת - יש להימנע".
אבל יש דתיים שטסים לחו"ל, אפילו רבנים גדולים.
"רבים מהם עושים זאת לצרכי בריאות או לצרכי שידוך של אחד הילדים, ואז כל המשפחה נוסעת ביחד. רב שיוצא לחו"ל כדי להעביר הרצאות, גם אם במהלך הנסיעה הוא יהיה בבית מלון - אין כאן בעיה. גם אם יש מישהו שהאוויר בשוויץ טוב לו לבריאות - מותר לו לצאת".
ממילא עד לפני 62 שנים רוב עם ישראל היה בכלל בגלות. גם זו הייתה בעיה?
"אתה רואה שכל מי שהיה בגלות שאף לעלות לישראל. אבל כשמגיעים לכאן למגורי קבע, היציאה בעייתית. בד בבד חשוב להדגיש שאין שום עבירה לגור בחו"ל. זה לא שליהודי שגר בחו"ל ומגיע לארץ לצורך טיול, אסור עכשיו לחזור לביתו".
>> לתשובת השבוע שעבר: למה אסור לעשות קעקועים?
לכל תשובות השבוע הקודמות
בואו לבחור איך תיראה "חתונת השנה" של mako
כל העדכונים הכי חמים מהארץ ומהעולם ישירות לנייד
שלחו את המילה מבזק למספר 5000 ותתחילו להתעדכן