לחג הפסח הלכות רבות: מה מותר לאכול, כיצד להכשיר כלים, מהם החוקים הקטנים שיש לשים אליהם לב בליל הסדר ועוד. אז אחרי מדור השאלות ותשובות הראשון סביב הלכות החג, הגיע הזמן לחלק השני. שימו לב, התשובות המובאות כאן הן מקוצרות ונועדו רק על מנת לתת קצה חוט. את הפרטים המלאים תוכלו למצוא בשולחן ערוך, בהרצאות וידיאו ברשת ובמאמרים שונים - כאן וכאן לדוגמה.
זה נכון שאסור לאכול מצה לפני פסח?
אסור לאכול מצה רק בערב החג כדי שאת המצות בליל הפסח נאכל לתיאבון. יחד עם זאת, מותר לאכול בימים שלפני החג מצות באופן חופשי, ובערב החג מצה מטוגנת עם ביצה. ילד קטן מאוד, שעדיין אינו מבין בסיפור יציאת מצרים - מותר להאכילו במצה רגילה בערב החג.
מה זו מצה שמורה, ממה שמרו אותה?
יש כמה רמות. "שמורה" הכוונה מחימוץ. ישנן מספר שיטות לכך. השיטה הראשונה, המהודרת ביותר, היא "שמורה משעת קצירה", כלומר שהחיטים נשמרו מרטיבות ומחימוץ כבר מרגע הקצירה. השיטה השנייה, שבה מיוצרות רוב מצות המכונה כיום, היא "שמור משעת טחינה", כלומר שמרו את הקמח לא משעת הקצירה אלא רק משעת הטחינה. השיטה השלישית, שכבר לא מצויה היום, היא "שמורה משעת לישה" - כלומר, שמרו על הבצק שלא יחמיץ רק משעת הלישה. לכן בפועל כל המצות הנמכרות היום הן "מצות שמורות", אבל רק משני הסוגים הראשונים שהזכרנו. בליל הסדר עצמו יש לאכול רק מצה שמורה משעת קצירה - כלומר, ברמת הכשרות המהודרת ביותר, שהיא גם עבודת יד. אך בדיעבד, אם אין בליל הסדר מצות שמורות משעת קצירה ובעבודת יד - ניתן להסתפק גם במצות שמורות משעת טחינה (מצות המכונה הרגילות המוכרות לנו).
חכמים תיקנו לשתות ארבע כוסות בהקבלה לארבע לשונות וביטויי הגאולה: "הוצאתי" (שותים בקידוש), "הצלתי" (שותים בסוף ההגדה), "גאלתי" (שותים לאחר ברכת המזון), "ולקחתי" (שותים בסוף ההלל). כולם חייבים בשתיית ארבע כוסות, גברים ונשים, מלבד כמובן מי שעלול ליפול למשכב מחמת השתייה (אפשר גם תירוש ללא אלכוהול, אגב). טוב לחנך למצווה זו קטנים שהגיעו לגיל חינוך.
מה הסיפור של ההסבה? למה צריכים להישען לצד שמאל בזמן שתיית הכוסות?
זו לא רק הסבה. צריכים לשתות את כוסות היין בשני דגשים שונים. ראשית כל, צריכים לשתות רביעית מהכוס בבת אחת (87 סמ"ק), ושנית, צריכים להסב (להישען) לצד שמאל. כך נהגו בזמנו לשתות בני מלכים, ומאחר שאנו בני חורין שמעוניינים לזכור זאת היטב בפסח - חובה להסב. מי שלא הסב לצד שמאל בשעת השתייה - לא יצא ידי חובתו.
ואם שכחתי להסב בזמן שתיית הכוס?
אם אתה גבר בריא - עליך לחזור ולשתות שוב, הפעם בהסבה. אדם חולה יכול להקל ולא להסב שוב. נשים צריכות להסב לכתחילה, אך אם לא עשו זאת - לא ישתו שוב בהסבה. אגב, צריכים להסב גם באכילת חלק מהמצות.
איפה בדיוק צריכים להסב חוץ מהיין?
"מוציא מצה", "כורך", "צפון" ושתיית ארבע כוסות יין.
ומה עם המרור?
מרור יש לאכול בלי הסבה, משום שהוא זכר לכך שמיררו את חיינו במצרים.
מה זו מצה שרויה?
מצה כשרה למהדרין שהרטיבו אותה עם מים או משקה אחר. רוב הפוסקים מתירים להרטיב מצות, מתוך המסקנה שמצה שכבר נאפתה, לא יכולה להחמיץ שוב. יש חסידים שמחמירים בכך, אך להלכה הדבר מותר.
ומה זו מצה עשירה?
מצה שנילושה עם מי פירות או יין בלבד, ללא טיפת מים. לספרדים מצה כזו מותרת בפסח לכתחילה וללא כל חשש, אבל הפוסקים האשכנזים אוסרים זאת מחשש שמי פירות מחמיצים את הבצק כמו מים, וגם מחשש שמי הפירות התערבבו עם טיפת מים, ואז אכן נוצר חימוץ לכל הדעות. חלק מהאשכנזים מתירים מצה עשירה רק לזקנים, חולים או ילדים שלא הגיעו לגיל חינוך.
בקניות לפסח, ממה צריכים להיזהר במיוחד?
יש להיזהר ממוצרים פתוחים שנמכרים במשקל, כמו פיצוחים, עוגיות פתוחות, פירות יבשים וכו'.
חייבים לקנות מלח וסוכר כשרים לפסח?
לא, אפשר לקנות גם ללא כשרות לפסח.
איך מכשירים את תבניות התנור או את השיפודים והרשת במנגל?
אי אפשר להכשיר את התבניות, מאחר שהן 'בלעו' חמץ בעודן יבשות. לכן על מנת להכשיר אותן יש ללבן אותן באש עד שייצאו ניצוצות, מה שמן הסתם יהרוס את התבנית. לכן יש להניח את התבניות ביחד עם הכלים הלא כשרים לפסח, ולהשתמש בתבנית מיוחדת לפסח או בתבנית חד פעמית, במידת האפשר. כנ"ל לגבי השיפודים והרשת במנגל.
מהי תענית בכורים?
נוהגים הבכורים הזכרים בעם ישראל להתענות בערב פסח (כלומר, מהבוקר עד ליל הסדר), כזכר לנס שנעשה לבכורי ישראל, במהלך מכת בכורות במצרים. מי שמשתתף באותו יום בסעודת מצווה (סיום מסכת, ברית מילה וכו') פטור מהצום.
יכול להיות ששכחנו איזו הלכה?
כן, על הדבר הכי חשוב לא דיברנו. מצוות לקנות מתנות לחג עבור האישה והילדים. זו לא סתם המלצה בעלמא, אלא הלכה של ממש. חג שמח וכשר!
>> בחלק הראשון: האם מותר לעבור ליד מאפיה בפסח?