עולם היהדות מפרט לנו אילו סוגי בשר ודגים ניתן לאכול, מזהיר אותנו לשתות רק חלב שנחלב מחיה כשרה ועל ידי יהודי, ולעיתים אף נראה כי הוא מעודד אכילת בשר, במיוחד ברגעים מאושרים. אך אם נחפור עמוק בעולם היהדות לאורך הדורות, נגלה כי לא בטוח שטבעונות היא המלצה כל כך גרועה. לפחות לא בתקופת בבריאת העולם, ואף אחרי ביאת המשיח.
>> לעמוד הפייסבוק mako רוח כבר עשיתם לייק?
מה אכל האדם הראשון?
הטבעונות יכולה להישען על שני יסודות חשובים ביהדות - ההתנזרות מהמתירנות בעולם הזה (שכן בשר ושאר מאכלים שמנים הם סוג של תאווה) ועניין הבריאות, כפי שכתוב "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד, וכידוע בשר, מוצרי חלב (בעיקר המלאים כולסטרול) הם לא בדיוק שיא הבריאות. ראיה לכך ניתן למצוא בכתבי הרמב"ן בספר תורת האדם שאמר 'האדם מקבל את הטבע של מה שהוא אוכל, והרוצה להתרחק מהבהמיות ימעט באכילת הבהמה'.
עוד כתבות בערוץ הרוח:
בספר בראשית נכתב: "ויאמר ה' הנה נתתי לכם את כל עזב זורע זרע אשר על פני האדמה ואת כל העץ אשר על פני כל הארץ...", וגם: "לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ...". רש"י פירש זאת כך: "השוה להם בהמות וחיות למאכל ולא הרשה להמית בריה ולאכול בשר, אך כל ירק עשב יאכלו יחד כולם".
בנוסף, במסכת סנהדרין הסביר זאת רבי יהודה: "אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה, דכתיב 'לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ' ולא חית הארץ לכם". הרב קוק אף הוסיף והתייחס גם לשאר השימושים בתוצרת בעלי החיים וכתב: "השימוש בדברים שהם קנייניו הטבעיים של בעלי החיים, אפילו בשעה שאין האדם נוטל את חייו מן העולם, כחלב הבהמה הנחלבת, וצמרה של הנגזזת, נחשב כפגיעה במוסר". אגב, גם היום יש דמויות תורניות כמו הרב שאר ישוב הכהן (רבה הקודם של חיפה) שאימצו את השיטה הטבעונית.
מציאות משתנה
הרב חגי לונדין ממכון מאיר מסביר: "התורה מתירה טבעונות ובמובן מסוים גם רואה זאת כאידיאל עתידי. למשל, ישנו מדרש במסכת סנהדרין נט, ב שבו נאמר 'שאדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה'. הכוונה כמובן יותר מעדות היסטורית לרעיון רוחני: שבמצב האידיאלי והמקורי של האנושות לא אכלנו בשר. אכילת בשר הותרה בדיעבד רק ל'בני נח' אחר המבול".
עם זאת, הוא מסביר כי המציאות שונה כיום. "ישנן מצוות כדוגמת הקרבת קורבנות בבית המקדש שהן סביב בשר, וכן מנהגים שונים שהם לא חובה כדוגמת אכילת בשר בשבת ובחגים ('דברי חכמים: 'אין שמחה אלא בבשר ויין'').
יש התייחסות לכך בדורות האחרונים?
"הדמות הרבנית המרכזית שהתייחסה לנושא הזה הוא הרב אברהם יצחק הכהן קוק שחי לפני כמאה שנה וכתב מאמר הידוע בשמו 'חזון הצמחונות והשלום', בו הוא אכן משרטט כיוון אידאלי-עתידי של התנזרות מאכילת בשר, יחד עם זאת הוא טוען שהתורה איננה מעודדת כיום באופן ציבורי-תרבותי, להבדיל מאדם פרטי, צמחונות וטבעונות מפני שהאנושות אינה בשלה לכך עדיין".
אז איך ניתן להסביר זאת?
"לשיטתו, בתוך דיני הכשרות היהודים 'הוטמנו רמזים' שתפקידם להציף למודעות, גם בזמן אכילת בשר, את אי-המוסריות המובנית שקיימת בנטילת חייהם של בעלי חיים, כדוגמת כיסוי דם העוף אחרי שחיטתו (אקט המבט בושה); הפרדה בין בשר וחלב (סוג של ריסון בין 'רצח' של בעלי חיים ו'גזל' רכושם). וכך בתהליך איטי האנושות תתרומם למצב מוסרי של צמחונות ובמובן מסוים גם טבעונות (לשיטתו, ייתכן שבעתיד הרחוק הקורבנות בבית המקדש יהיו רק מן הצומח ולא מן החי)".
עם זאת, הדעה הרווחת בקרב הרבנים לא ממש תמליץ לכם לאמץ את הרעיון. הרב רפאל סבתי אומר: "היהדות אינה מטיפה לסגפנות והתנזרות ואפילו התעניות שתיקנו לנו חכמי ישראל אינם במטרה לענות את גופינו (שאנו אמורים לשמור על בריאותו ושלמותו), אלא כדי לתקן וללמוד מוסר על מעשינו הלא טובים".
ואם יוכיחו שבשר מזיק, נצטרך להיות צמחונים או טבעונים?
"אדם שהיין מזיקו לא יעשה קידוש בשבת, מי שאסור לו לאכול גלוטן וקמחים פטור מלאכול מצה בפסח, אבל לצערנו אנו רואים שהצמחונות והטבעונות הפכו להיות דת שלא מועילה כלום לבריאותו של האדם. אפשר לאכול הכל במינון נכון ולעשות פעילות גופנית, ולבקש מבורא עולם לשמור על בריאותינו".