מלבד חודש תשרי, שהוא ראש השנה לדין, ישנו ראש שנה שחל באמצע השנה והוא חודש ניסן. זהו החודש הראשון למניין החודשים שבלוח השנה העברית. יוצא שבניגוד גמור לחודש אלול, שהוא חודש התשובה הרציני וחמור הסבר הנתון תחת אימת יום הדין של השנה המתקרב, חודש אדר הוא החודש המקדים לניסן והוא מלא בצחוק, הומור ושמחה. נראה שזה עומד בסתירה מהותית לאופן שבו יש לקבל את פניה של השנה החדשה. מדוע דווקא אדר קיבל ב' חודשים בשנה מעוברת, מה סודו ומהן המשמעויות המקופלות בו? התשובות בקבלה.
חודש שונה בגלגל המזלות
אות חודש אדר היא ק' ובקדושתה היא מעניקה כוחות פנימיים להתעלות נפשית מעל לעולם החומר. הכוכב השולט על חודש אדר הוא צדק והאות המיוחסת לו היא ג', שבמשמעותה הקבלית מסמלת את גמילות החסדים, ולכן נמצאת בסדר האותיות לפני האות ד'. קרי, בכוחה לגמול חסד לדל והיא מעניקה שפע ברכה והצלחה. מכאן נבין כי בצירוף האותיות ג' ו-ד' נקבל את המילה גד, ובהיפוך דג שהוא מזל החודש. מזל דגים שייך ל"יסוד המים", המקובל הרב חיים ויטאל זצ"ל כותב שהמאפיין העיקרי של "יסוד המים" הן ההנאות והתאוות. נמצא כי לבן מזל דגים מלחמה בפן נוסף של השקר, שהרי התאוות בשקר יסודם. הם מתגמלים את האדם לזמן מועט וחיש מהרה נולד רעב לתאווה חדשה.
חודש של צחוק
חודש אדר, מסבירים המקובלים, הוא חודש גמר התיקון ומסיים את מחזוריות השנה. הם לימדו כי ייחודו של אדר אינו נעוץ בהתחפשות ובשתייה לשכרה, אלא בהכרת העובדה שבנקודת זמן היסטורית התאחדו היהודים במצוקתם הקשה יחדיו והתאגדו כאיש אחד בלב אחד, ומתוך האחדות, השיתוף והרצון לסייע איש לזולתו - הם הצליחו למשוך על עצמם את כוחו של האור העליון. לפיכך, רואה הקבלה בשינוי הגישה מיחידים שכל רצונם לקבל לעצמם להתחברות חברתית ולערבות קולקטיבית-הדדית את המפתח למשיכת האור העליון שסייע להם להינצל ולקרוע מעליהם גזירת שמד. המהפך העצום שחוללו היהודים בזמנו כלפי ראיית החיים ברובד הרוחני, גרר אחריו היפוך דרמטי של העדפת הרוח על החומר.
אם כן, ביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט, מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על האדם, למחיקת כל כעס והקפדה, ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר נאמר "לב שמח יטיב גהה".
שמו של חודש אדר, כמו יתר שמות החודשים העבריים האחרים, מגיע אלינו מבבל וככל הנראה הושאל משם החודש האכדי-addaru כנראה בימי גלות בבל, וייתכן אף דרך הארמית. פן נוסף בשם אדר הוא בבניין נפעל-הראה עצמו אדיר ככתוב: "מי כמכה נאדר בקודש" (שמות ט"ו), ובמקום נוסף "ימינך ה' נאדרי בכוח" (שם, ו). ובבניין הפעיל – פיאר ככתוב "יגדיל תורה ויאדיר". בתנ"ך מובא כי אדר הוא שם פרטי: "וַיִּהְיוּ בָנִים, לְבָלַע--אַדָּר וְגֵרָא, וַאֲבִיהוּד" (דברי הימים א ח', ג'), ואף היום השם אדר מצוי בשימוש.
להביט בפן הרוחני שלנו
על אדר נאמר שמזלו בריא ותקיף ושמזלו של האדם גובר בחודש זה. בספרות הקבלה כתוב כי מי שנולד בחודש אדר לא שולטים בו לא כשפים ולא עין הרע. המקובלים מלמדים כי לכל חודש שיעור נלווה לבני המזל שלו. באדר עליהם לפתח ולהעמיק את הקשר הפנימי עם הנשמה. בשל הרוחניות הגבוהה עליהם להיזהר מאשליות ומניתוק מהמציאות. זכרו, כי יש לעמול על מנת להתגבר על הרגשנות (להבדיל מרגישות) כלפי עצמם וכלפי הזולת. הרגשנות מעוררת בהם כאב עמוק המעכב את ההתפתחות והגשמת המטרות. לכן יש לראות את התמונה הכוללת תוך שימת דגש על האמת הרוחנית ללא ויתורים ופשרות. הפחד והערפול הם תוצאה של חוסר יציבות ובריחה מהמציאות. חולמנות, בלבול, תלות ורגשות אשם כל אלה מעכבים את ההתקדמות. יש לתקן מידות אלה שאם לא כן ישקעו מטה אל עולם של חוסר ודאות. אז קדימה להתחזק ולתת דרור לשפע הרוחניות שלכם להפריח את העולם הגשמי.
בקבלה נאמר כי לכל מזל פרק בתהילים המתאים לו. המתמיד לקרוא פרק זה גורם לפתיחת מזלו. הפרק בתהילים המתאים לבני "מזל דגים" הינו פרק קכ"ו: "שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון". סגולה מהזוהר לפתיחת מזל דגים היא קריאת "ביום שנים עשר יום" של קרבנות הנשיאים (במדבר פרק ז פסוקים עח-פג).
יצחק אהרון הוא מייעץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה במרכז "חכמה"