בדרך להיות סיפור ההצלחה הבא? שתפו אותנו ואולי תזכו בפרס שווה במיוחד
בשקט בשקט, כדי שהשרת לא ישמע, התגנבנו לחדר המורים של מספר תיכונים ברחבי הארץ כדי לבדוק עם המורים והמורות מהן לדעתם התכונות שכל תלמיד חייב כדי להיות תלמיד מוצלח.
אם גם אתם תהיתם למה המורים מעדיפים תלמיד אחד על תלמיד אחר, ומה אתם צריכים לעשות או לא לעשות כדי שהמורים יאהבו ויעריכו גם אתכם, אתם מוזמנים לקרוא ולהתאמן כדי שכבר בשיעור הבא תהפכו לחביבי המורים.
"המורה יש לי שאלה"
ההתנהגות שהמורים בישראל הכי אוהבים אצל התלמידים זו התעניינות. כל המורים איתם דיברנו ציינו לטובה תלמידים שמביעים עניין ומשתתפים בשיעור. "זה עושה כיף למורה שיש התלהבות ותלמידים משתפים פעולה, משתתפים ומפרים אחד את השני", מסבירה יעל, מורה בתיכון בבת ים. "גם אם התשובה לא נכונה, עצם זה שהתלמיד מתאמץ וחושב תורם לשיעור. מבחינתי תלמיד טוב זה תלמיד שמשתתף. כי אז אני יודעת שהוא משתדל, חושב ויוזם. לענות, להשתתף ולשאול מעיד על סוג של רצון, מוטיבציה ומעורבות".
"אני מעריכה תלמידים שמתעניינים ושואלים שאלות מעבר למה שנלמד בכיתה" מוסיפה מאיה, מורה בתיכון ברמלה, "תלמידים שיש להם ידע כללי נרחב אהובים עליי במיוחד כי הם תורמים לתלמידים אחרים ולפעמים אפילו מלמדים אותי דברים שלא ידעתי לפני".
"המורה, את מסתירה לי את הלוח"
"זה לא סוד שאנחנו המורים לא אוהבים ילדים חצופים", אמרה לנו מאיה, "אבל אני לפעמים מעריכה ילדים חצופים על עצם זה שהם חשבו על תגובה. אני לא מדברת על ילדים שמקללים, אלא על ילדים שחושבים על תגובות ותשובות יצירתיות, זה מראה שלילד יש מחשבה יצירתית ויכולת המצאה, שאלו תכונות מאד חשובות". למרות זאת, המורה מאיה לא אוהבת תלמידים מתחכמים: "אם תתחילו עם התחכמויות זה יגמר מהר מאד ורע מאד", היא מזהירה.
"כן המורה, לא המורה"
המורים אוהבים שתלמידים מתייחסים אליהם בכבוד. "כשהיינו ילדים היה לנו יותר כבוד למורים" אומרת יעל, "היום צריך לחנך את התלמידים להתנהג בכבוד. אם מורה פונה לתלמיד, אז התלמיד צריך לקבל. אם יש לו משהו להגיד אז צריך לגשת בהפסקה ולדבר איתו ישירות, ולא ליצור איתו ויכוח מול כל הכיתה".
"אני מלמדת עם הרבה הומור", מוסיפה מאיה, "ואם אין גבולות בשיעור אז אני לא יכולה לצחוק עם התלמידים ובסוף כולם מפסידים".
"לא אמרתי כלום"
מורים אוהבים תלמידים שקטים אבל לא שקטים מדי. אם השקט בא על חשבון ההשתתפות אולי כדאי שתתחילו להתאמץ ולהשתתף קצת יותר. משהו חשוב נוסף שהמורים שמים עליו דגש הוא סיבת השקט שלכם. "אין לי בעיה שהתלמידים יהיו שקטים אבל שיהיו איתי", אומר איתי, מורה בתיכון בחולון, "אם הם מקשיבים למתרחש או מעתיקים מהלוח אז הכל בסדר, אבל אם הם שקטים כי מציירים או משחקים בטלפון, אנחנו בבעיה".
"המורה אפשר למחוק את הלוח?"
למרות הדעה המקובלת שחנפנות למורה תעזור לכם להתקדם, המורים שלכם דווקא חושבים אחרת. "זה לא קונה אותי", אומרת יעל, "אל תמחקי לי את הלוח ובמקום זה תשתתפי בשיעור ותפסיקי לפטפט. "אני מעדיף תלמידים שמבצעים את המטלות שלהם ומשאירים לי לבצע את המטלות שלי ללא הפרעה מצדם", מוסיף איתי.
"אבל המורה, זו שיחה חשובה"
נושא השימוש בטלפון בזמן השיעור הוא נושא כאוב מאד אצל כל המורים איתם דיברנו. "שימוש בטלפון מעיד על חוסר רצינות. זה משהו שמאד מציק ומפריע", אומר איתי, "אם זה חד פעמי אז זה נסלח, אבל אם זה חוזר על עצמו זה מוכיח שהתלמיד מזלזל".
גם יעל מסכימה איתו: "בפעם הראשונה זה מראה על זלזול בנהלים, ואם המורה ביקשה באופן אישי ועדיין לא הפסקתם, אז אתם גם לא מכבדים אותי ואת השיעור".
"הרומבה שאב לי את שיעורי הבית"
עוד משהו שמורים לא אוהבים זה תירוצים. "'הייתה לי בת מצווה', 'הייתי חולה', 'הכלב אכל לי את שיעורי הבית' וכל שאר התירוצים נתפסים על ידי המורים כבריחה מאחריות.
80 אחוז מהתלמידים חושבים שהאחריות ללמידה היא של ההורים שלהם, 17 אחוז חושבים שהאחריות היא של המורים, ורק 3 אחוז לוקחים את האחריות ללמידה על עצמם.
קחו אחריות ללמידה", ממליצה יעל, "חשוב שתבינו שהאחריות היא שלכם וגם הפגיעה תהיה רק בכם. תנו מעצמכם וקחו אחריות על הלמידה. המורה לא אמר מה החומר למבחן? גשו לשאול אותו. מורים מאד אוהבים יוזמה ולא אוהבים ראש קטן".
"שכחתי את הקלמר בבית"
גם להביא את כל הציוד הנדרש, מעיד על אחריות ומוטיבציה. "תלמיד שמביא את כל הציוד לכיתה מראה כי הוא מכבד את השיעור ואת המורה", אומרת יעל. מסתמן כי יחד עם השתתפות בשיעור והכנת שיעורי בית תקבלו את המתכון המנצח להערכת המורים.
"המורה למה הכשלת אותי במבחן?"
ציונים הם מדד להצלחה, אבל המורים שלכם מתייחסים אליהם בערבון מוגבל. "אם אני רואה שתלמידה מקשיבה בשיעור, משתתפת ועונה תשובות נכונות, אבל במבחנים פתאום מוציאה ציונים נמוכים, אז אני אשתדל בשבילה יותר", אומרת לנו יעל. "ציונים פחות חשובים אם הראיתם את היכולת שלכם בכיתה. אם לא תשתתפו בכיתה וגם לא תצליחו במבחנים אז כראה שאתם סתם לא יודעים, אם אתם מצליחים בכיתה אבל לא במבחנים, אז יהיה לכם יותר קל לרתום את המורה לעזרתכם".
"חשוב שתבינו שגם לנו בתור מורים חשוב שתעברו את המבחנים, אבל זה לא הדבר הכי חשוב. חשוב לנו יותר שתהיו בני אדם, ושתוכיחו שמגיע לכם. אם תכשלו כי לא הקשבתם, למרות שהערנו לכם, לנו לא תהיה מוטיבציה לעזור לכם".