עופר זרף (יח``צ: יגאל סלבין,  יחסי ציבור )
עופר זרף|יח``צ: יגאל סלבין, יחסי ציבור
 חברות מסחריות ועסקים פרטיים בתחומי אופנה, מזון, מסחר קמעונאי למינהו ,יכולים לפול לשרשרת טעויות שמקורה בשטח שבו יבחרו כעוגן לפעילותם העסקית בין אם קניון, מרכז מסחרי סגור או פתוח (פאוור סנטר) וכו'. מאות עסקים ורשתות, מוצאים עצמם מבזבזים כספים רבים על מעברים ממקום למקום, על דמי ניהול מרקיעי שחקים ועל מיקום שלא התאים לקהלי היעד שלהם.  מהם 10 כללי ברזל שאם נפעל לפיהם, העסק שלנו יהפוך לכלכלי ומשתלם יותר?

1. הימנעו מטעות מספר אחת! בדקו מיקום. מיקום. מיקום ונראות

בעלי עסקים עלולים להתעלם מהעובדה שבמרכז המסחרי בו בחרו לשכן את פועלם אין תנועת קהל מספקת, אין תנועת רכבים לאזור, הנגישות איננה נוחה והחנות מסתתרת אי שם בלי נראות וחשיפה לצירי התנועה המרכזיים המובילים אל המרכז . עסקים יכולים לאתר בקלות דרך הלמ"ס או בדיקות אחרות, נתונים לגבי ספירת כלי רכב המגיעים למקום וכו' ולחסוך עוגמת נפש שבחנות ריקה. מעבר לכך, יכולים לדרוש מהמשכיר לוודא נראות של חנותם עוד מצירי ההגעה .

2. דאגו לשטחי חניה ללקוחות הסופיים ובדקו הימצאותם של שטחים נלווים לתפעול.

אי הימצאותם של מקומות חניה ללקוחות הסופיים כמוהם כוויתור על ביקור חוזר של הלקוחות. על עסקים לוודא קיומם  של שטחים נרחבים לחניה מספקת כמו גם במקומות בהם עלות החניה לא כלולה במחיר הכללי, ליצר הסדר חניה ללקוחות. מעבר לכך על בעלי העסקים לוודא כי המרכז המסחרי מאפשר להם מקומות ראויים לפריקה ולטעינה.

3.      וודאו שיש תמהיל עסקים תומך במרכז לעסק שלכם

רשתות מסחר ועסקים מחויבים לבדוק בטרם יחתמו על חוזה שכירות, אילו עסקים תומכים יגוונו את המרכז בו יבחרו וישלימו אותם. עסקים משלימים הם גורם מפרה לכל סוג עסק, הן מבחינת אטרקטיביות לקהל יעד והן מבחינת מכירות הלכה למעשה, ותהיה זו טעות שלא לבדוק את תמהיל העסקים במתחם.

4.      בחרו גודל שטח מתאים לכם-לא גדול מדי ולא קטן מדי!

לעיתים נראה כי עסקים שיכולים למצות את פעילותם המסחרית למשל על 60 מ"ר מגדילים את שטח העסק ל100 מ"ר ויוצרים עומס עלויות לטובת תדמית. כך גם להיפך-עסקים המנסים לחסוך ולצמצם את מתחם העסק עלולים להיקלע לשטח קטן מדי. לכן, חשוב כבר מראש להבין- גודל שטח לעסק מסחרי צריך לקחת בחשבון את דרישות העסק, ועליו לאפשר מרחב מספיק לאחסון, לתצוגה, למדפים, שטח קופה, תחזית גדילה וכו'. חשוב לבצע תוכנית לתכנון מדויק ופונקציונאלי ולשים לב! כל שטח שמוקצה לאחסון הוא שטח מבוזבז למסחר קחו זאת בחשבון.  את העניין התדמיתי של אפקט הגודל אפשר לפתור בחוכמה דרך עיצוב ותכנון פנים חכם דרכו אפשר לצור חלל חנות מרשים מבלי להכנס להוצאות מיותרות

אין תמונה
הדמיה של המרכז המסחרי החדש פארק כינרת

 5.      הפעילו בקרה- דאגו לשכר דירה- ריאלי! לא יותר מ15% מפדיון העסק

נושא שכר הדירה  אף הוא מהטעויות הבולטות ביותר של עסקים בישראל. העלות הזו עומדת להם לרועץ בעוד היא מוכרחה לשקף את הפדיון ופוטנציאל הגדילה של העסק. על עסקים לשמור על שכר דירה ריאלי-משמע לא יותר מ- 5%-15% מפדיון העסק.

 6. שדמי ניהול לא ינהלו אתכם!

על עסקים לבדוק שדמי הניהול שהם משלמים ראויים ובעלי תמורה מלאה. בטרם חתימה על חוזה שכירות, עליהם לבדוק מה כוללים דמי הניהול ולוודא שמרכיבים אותם פרמטרים כמו - ניקיון, שמירה, תאורה, בטחון, גינון, תחזוקה כללית ואף פרסום במידה ומדובר בקניונים או במרכזים מסחריים גדולים ועוד. באופן כללי, דמי הניהול הממוצעים בתל אביב ובגוש במרכזים מסחריים עומדים על 15-40 ₪ למטר, בקניונים גדולים

40-50 ₪ למטר, בעמק הירדן ובגליל  דמי הניהול יעמדו על 15-20 ₪ למטר. (למרכזים גדולים וקניונים).

 7. לקנות במקום לשכור מבלי לחשוב

עסקים עלולים לקחת התחייבויות גדולות מדי למידתם ולו כי בגלל העיקרון הקדוש לכאורה של להפטר משכר דירה. צריכים לחשוב על תחזית העסק ולחשב את הסיכונים הנדרשים למה יקרה במידה והעסק חלילה ייסגר או המקום אותו רכשו לא יוכיח עצמו. לכן, שכירות ברוב המקרים היא הפתרון העדיף. 

 8.      אם יש כמוכם במרכז המסחרי, וותרו!

בעל רשת חנויות נעלים למשל צריך לשקול פעמיים בטרם יפתח חנות נוספת במרכז מסחרי המתקיימים בו כבר 3-4 חנויות נעלים שכולם בתפוסת קהל מלאה. אם האמונה היא כי קהל היעד של המרכז יגדל בזכותו ,הרי שאפשר לקחת את הסיכון, במידה והמטרה היא לחלוק בקהל יעד קיים הרי ששווה לוותר ולמצוא שטח חלופי במרכז אחר.

 9. האם רואים אתכם?

מעבר לנראות הטבעית של המרכז המסחרי בו בחרו להיות, על עסקים לדאוג לנראות מקסימלית של העסק הספציפי שלהם-להשקיע בשטחי שילוט מאירי עיניים הן על המבנים עצמם והן בשטחי המרכזים בפרט

 10.  האם השקעתם בעיצוב?

על עסקים להשקיע בעיצוב ותכנון פנים- לתכנן בהשקעה הנדל"נית גם את אווירת השטח כי זוהי נקודת המפגש עם הלקוח הסופי והיא תכתיב את התוצאות הסופיות.