הסטטיסטיקה בישראל מלמדת, כי רק עסק אחד מתוך חמישה שורד את השנה הראשונה שלו. מצד שני, אתם יכולים לראות עסקים מוצלחים שהחלו בחנות אחת והיום הם רשת פורחת. מה מבדיל בין עסק מצליח לעסק כושל באותו תחום ובאותם תנאי שוק? בעל העסק. רוב הנכשלים מאשימים את המצב, את הממשלה ואת המזל. קחו אחריות וגלו כיצד להצליח בעסקים, או שעדיף לכם להיות שכירים. מה כדאי לעשות כדי להצליח?

תמכרו מוצר שאתם מכירים

אם אתם שכירים בעלי מיומנות ייחודית וניסיון מקצועי בתחומים כמו – מכונאות וחשמלאות רכב, חשמלאות ואלקטרוניקה, אופטיקה, בישול, טכנאי מחשב, עיצוב שיער ועוד, קל לכם יותר לקחת צעד קדימה ולפתוח עסק משלכם. אם אתם חולמים דווקא על חנות פרחים – לכו לימדו כל מה שקשור לתחום זה. אל תפתחו חנות מחשבים ותסתמכו על זה שתעסיקו טכנאי מחשבים שכיר, אם אינכם מכירים את הנושא לעומקו. לקוחות אוהבים לקבל אינפורמציה ולשתף באינפורמציה את מי שמוכר להם את המוצר לו הם זקוקים. זה גם נותן לכם יתרון בהצעה של מוצרים נוספים מאותו תחום, שהלקוח שלכם לא חשב עליהם.

>> מפרגנים לבעל עסק קטן וזוכים: ההזדמנות שלכם לזכות ב-500 שקלים

סיינפלד- הנאצי (וידאו WMV: עדי רם)
האמין במוצר, פחות בלקוחות. הסופ נאצי של סיינפלד|וידאו WMV: עדי רם

תמכרו מוצר שאתם מאמינים בו

זוכרים את "הנאצי של המרק" מהסדרה הנצחית "סיינפלד"? מדובר במהגר המפעיל דוכן מרקים טעימים במיוחד, שאף שהוא מקפיד מאד למי למכור ולמי לא, התור שמשתרך לדוכן מגיע עד סוף הרחוב.

מה זה אומר? אתה יכול להיות רשע ולא נעים, אבל אם המוצר שלך מוצלח במיוחד – כולם יגיעו אליך. כשאתם בוחרים את המוצר אותו אתם רוצים למכור – אל תתפשרו על חמרי הגלם, אל תתפשרו על הטעם, או טיב הספק שלכם. לפני שאתם מוכרים את המנה הראשונה, תעשו מחקר על כל מנה שאתם רוצים להגיש באמצעות טעימות על ידי חברים, מכרים או סתם זרים מהרחוב.

נהלו את העסק – אל תתנו לו לנהל אתכם

אתם צריכים להיות שאפתניים, ממוקדים, מחויבים, מתמידים ובעלי סטנדרטים גבוהים בניהול העסק. בדקו מראש היתכנות של העסק, סוגיות מיסוי, שיווק, גם עם אנשי מקצוע. חשוב לתמחר נכון ולא להתפתות להנחות סתמיות; נהלו את הגבייה בקפדנות – כמה תשלומים אתם מאפשרים ואיך תעקבו אחריהם. עסקים לא נופלים על רווח והפסד, אלא על תזרים מזומנים. בעלי עסקים רבים מתרשלים במעקב אחר תזרים המזומנים עד שהבנק עוצר אותם.

כשאתם שולטים בעסק, גם העובדים שלכם מרגישים את זה וגם הלקוחות.

אנשי עסקים עולים במדרגות (צילום: Visivasnc, Thinkstock)
חשוב כל הזמן לדעת לאן אתם מתקדמים|צילום: Visivasnc, Thinkstock

בנו תכנית עסקית

בחרו יעדים ברורים להכנסות שיעידו על הצלחת העסק לעוד שלושה חדשים, לעוד חצי שנה ולעוד שנה. המסלול צריך להיות מפורט – תקציב השקעה, כמות עסקות והכנסות, בהתחלה אפילו ברמה יומית ושבועית.

שיווק

אל תגידו – מה שיהיה יהיה; הניעו את העסק ואל תשבו ותחכו שהקונים יגיעו. דחפו את העסק. פרסמו אותו בעיתונות מקומית, בפייסבוק ובכל אתר שידרוש השקעה לא גדולה. חפשו שווקים פנויים. דברו בכל מקום על העסק שלכם בתשוקה.

תשקיעו מחשבה בשם העסק – זה המותג שלכם. רבים טועים וחושבים ששם העסק שלהם צריך להיות ייחודי. לא תרצו להתנצל ולהסביר לכל לקוח מה פירוש שם העסק. השם צריך להיות קליט, מזמין ונוגע למוצר או לבעליו. "קדרת הבשר" – שם מעולה למסעדת תבשילים. לעומת זאת, "ריהוט יוסי", שאולי מצביע על המוצרים שמוכרת החנות ומיהו בעליה, אבל לא בטוח שהשם זכיר או מזמין.

זכרו – גם אם שם העסק הוא מוצלח מאד, המוצר שאתם מוכרים הוא החשוב ביותר.

מימון

אמצעי המימון העיקרי לעסקים קטנים הוא הבנק, באופן טבעי. בשנים האחרונות הבנקים קשובים יותר לצרכים של עסקים קטנים, מעניקים ריביות אטרקטיביות ואף נותנים ליווי וייעוץ בתחילת הדרך. עם זאת, כל בנק יבדוק את היכולת הפיננסית שלכם ואת התכנית העסקית שלכם, בתקווה שהכנתם כזאת, וירצו גם ערבויות ובטחונות.

בנוסף לבנקים ניתן לקבל הלוואות מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, קרן קורת, קרן לעולים חדשים וגופים נוספים אותם תוכלו לאתר באינטרנט. יש גופים ציבוריים כמו מט"י, או הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, או לשכת העצמאים בישראל (לה"ב) שם תוכלו להתייעץ בנושא מימון ונושאים נוספים.

אם אתם יכולים להתחיל את העסק שלכם מהבית – מה טוב. ככל שההשקעה בהתחלה קטנה יותר, בתנאי שהמוצר טוב ונדרש כמובן, תוכלו לעבוד עם ראש שקט יותר ותתפתחו בקצב הנכון.

איש עייף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
עייפות היא לא מתכון להצלחה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

נהלו את העסק "לפי הספר"

יצירתיות היא דבר חשוב בעסק, אבל לא רק. יזמים רבים, בעקבות סיפורים על כאלה שהצליחו בעקבות תחושת בטן, בטוחים שיש להם מוצר "פצצה" ושהם יצליחו כי כך הם מרגישים. זה לא מה שיביא אתכם לעסק מצליח – תעבדו בצורה מסודרת, תחתמו על חוזים כמו שצריך, נהלו את העסק "לפי הספר".

הכינו חוזה עסקי מסודר

הימנעות מעריכת חוזה בין שותפים בעסק היא טעות, ואתם עלולים למצוא עצמכם במצבים גם אם העסק משגשג ואם אם קורס, חלילה, שבו אינכם יודעים או רוצים לחלק את האחריות ביניכם. חוזה מפורט באמצעות עורך דין שמתמצא בתחום הוא חובה.

אם אתם פותחים עסק בשותפות עם אדם נוסף – גם אם זה אחיך, בנך, או חברת הנפש שלך – תכינו חוזה עסקי מסודר ותחתמו עליו. אין קשר בין קרבת הדם או האהבה ביניכם ליחסים העסקיים שאתם יוצרים.

פזרו את העבודה והימנעו ממאמץ יתר

הקמת עסק דורשת השקעה של אנרגיה רבה, דאגות, שעות רבות של עבודה – אם יש לכם אפשרות לפזר את הנ"ל עם עובד נוסף, או שותף, עשו זאת – תרוויחו פחות אבל לא תתמוטטו ממאמץ יתר ועייפות.

קצת סבלנות: אל תמהרו לשנות את העסק

זו טעות שנובעת פעמים רבות מחוסר סבלנות של היזם. אתם פותחים בית קפה, והעסק כושל, ולאחר חודשיים הופכים אותו לפיצרייה. לפעמים זה מצליח, אבל ברוב הפעמים אתם משדרים חוסר אמינות וחוסר אמון במוצר שאתם משווקים, ואתם גם נדרשים לעוד השקעות. האמינו במוצר שאתם משווקים, תנו לקהל להתרגל למקום החדש. יכול להיות שבאמת טעיתם במוצר אותו בחרתם לשווק, ולכן חשוב כל כך לעשות את ההכנות לפתיחת העסק מראש.

>> מפרגנים לבעל עסק קטן וזוכים: ההזדמנות שלכם לזכות ב-500 שקלים