המדריך לפתיחת עסק

תכשיטי שי (צילום: תומר ושחר צלמים)
תכשיטי שי|צילום: תומר ושחר צלמים
עסקים קטנים רבים פועלים בראשון לציון: בין אם מדובר בחנות תכשיטים הקיימת מזה עשרות שנים, בחנות בגדים ותיקה, בחנות כלי בניין מוכרת או בחנות מצברים מצליחה. לכל אחד מבתי העסק המיתולגיים סיפור מרתק מאחוריו. 

תכשיטי שי

תחום: תכשיטים
כתובת: הרצל 75
בעל העסק: רבקה טופורובסקי

הסיפור מאחורי העסק: "מכרתי מכונית כדי לפתוח את החנות, מתוך מחשבה להתקדם. הרי מכונית לא תביא לי עוד מכונית, וחנות אולי כן. כשפתחתי את החנות בעלי היה סטודנט באוניברסיטה והיום אנו שנינו בעסק. אנחנו החנות הראשונה בראשון לציון שעוצבה על ידי ארכיטקט. עד אז כל החנויות היו פשוטות. בהתחלה התחלנו גם עם מתנות, ומכאן השם. יש לנו תכשיטי זהב וכסף, ובאמת החנות מאוד מיוחדת עם תכשיטים מאוד מיוחדים".

איך הוא קם: "העסק מה-10.12.68. הקמתי את זה עם שותפה. בשלוש השנים הראשונות, במהלכן הייתי גם מורה והייתה לי שותפה, שאחר כך מכרה לי את העסק. בתום מלחמת יום כיפור, גם בעלי נכנס איתי לחנות ולפני כשבע שנים גם הבת שלי הצטרפה. היא צורפת ומעצבת ועושה את עבודתה נאמנה. גם הנכדה באה לעזור בימי שישי אחרי בית ספר".

הפיקנטריה: "אולי אני אכתוב ספר פעם. אנו שומעים סבתות שמספרות לנכדות שלהן, 'פה קנו לי את הטבעת הראשונה'. סיפור נוסף הוא שכשהייתה מלחמת המפרץ הגיע אלי מכתב מבחור הולנדי, ובו כתב שלפני שלוש שנים קנה אצלי בחנות, והזמין אותנו להתארח אצלו. הייתה לו הכתובת של החנות שלנו בקופסת התכשיטים שקנה. זה דבר שקורה לך אחרי שאתה הרבה שנים באותו מקום. הרבה פעמים חוזרים אלי אנשים ואומרים לי שהם שמחים שאנחנו פה. עוד קטע הוא ששואלים אותי אם זאת אימא שלי עבדה פה, פעם כשזאת בעצם אני".

קטע מיוחד עם לקוחות: "הקונים שלנו הם אנשים מקסימים. אחד הדברים היפים הוא מעברי הדורות. באות סבתות ואימהות שמספרות על התכשיט הראשון שלהן כשהן מגיעות עם הילדות. אנשים מאוד איתנו בעניין".

הטבה: 15% הנחה.

סלומון
סלומון (צילום: תומר ושחר צלמים)
סלומון|צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: ביגוד
כתובת: הרצל 77
בעל העסק: יהודית סלומון (82). הוא מנוהל כיום בעיקר על ידי אורן וכרמי

הסיפור מאחורי העסק: "ההורים שלי התחילו בשנת 49' בחנות לפירות וירקות. אבי לא יכול היה לעבוד מבחינה רפואית ואמי תמיד אהבה את התחום. אז הם פתחו חנות ביגוד עם כל מה שקשור לטקסטיל. אחרי זה הם עברו רק לביגוד".

איך הוא קם: "המייסדים הם ההורים שלי בשנת 52'. בשנות המלחמה הם מכרו הרבה תחתונים לחיילים. אז זה עוד היה במדרחוב. בשנת 81' החנות גדלה ועברה למקום שבו היא נמצאת עכשיו".

הפיקנטריה: "הייתה בחורה שגנבה פעם בגד ים, ואחרי עשר שנים שילמה עליו כי היא חזרה בתשובה וזה ישב לה על המצפון. יש גם סיפורים עצובים. אימא שלי מספרת על אנשים שהלכו למלחמת יום כיפור, רשמו להם והם לא חזרו". כרמי: "הכרתי את אשתי בחנות. חמי עבד בבנק על יד החנות הישנה. היא הגיעה לבקר אותו ונכנסה לחנות. ככה הכרנו".

קטע מיוחד עם לקוחות:
"יש לקוחות קבועים ומצטרפים חדשים מדי פעם. יש לקוח קבוע עם מידה ענקית. ביום ראשון הוא נכנס עם 6 חולצות אקסטרה לארג' ואמר לי שהוא צריך להחליף אותן. הוא סיפר שאשתו לא אוהבת שהוא מתלונן שאין לו מה ללבוש".

הטבה: לנשים – כל קנייה 5% הנחה נוספת (על ההנחות הקיימות). לגברים – 10% הנחה נוספת על ההנחות הקיימות.

ורדי לוין
ורדי לוין ראשון לציון (צילום: תומר ושחר צלמים)
ורדי לוין |צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: כלי עבודה (אספקה טכנית מקצועית)
כתובת: דרור 2
בעל העסק: משה לוין

הסיפור מאחורי העסק: "המקים היה קבלן בניין והוא החליט לעבור לתחום הזה".

איך הוא קם: "העסק קם לפני כ-60 שנה, והיה הראשון לכלי עבודה בראשון לציון. זה העסק היחיד ששרד מבין העסקים שקמו בזמנו. הוא הוקם על ידי ידידיה ורדי, אח של יוסי ורדי".

הפיקנטריה: "אחרי הוא חיזר שנה כדי שאקנה את העסק. היה לו חשוב שיינתן מענה טכני מקיף ללקוחות. אני נותן מענה כמו שהוא היה נותן. יש אפילו אנשים ששואלים אותי אם אני הבן שלו".

קטע מיוחד עם לקוחות: "בחנות שלנו אנשים לוקחים לבד את הסחורה, והלקוחות מכירים את החנות עד כדי כך ששואלים אותי לאיפה הזזתי את הצבע כי הוא היה במקום אחר. אנשים יודעים בדיוק איפה נמצא כל פריט ופריט".

הטבה: 5% הנחה על כל מה שיש בחנות.

איציק מצברים בהנהלת חיים ברנשטיין
מצברים ראשון לציון (צילום: תומר ושחר צלמים)
איציק מצברים בהנהלת חיים ברנשטיין|צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: שיווק מצברים
כתובת: פלוטיצקי 17 (בתוך תחנת דלק דור אלון)
בעל העסק: חיים ברנשטיין

הסיפור מאחורי העסק: חיים: "אי שם בשנות החמישים סבא רבא שלי ייצר מצברים במצרים. משם הכול התחיל".

איך הוא קם: "כשמשפחתי הגיעה לישראל סבא-רבא לימד את סבא שלי את רזי המקצוע. באותה תקופה הוקמו מפעלי שנפ בנתניה והוא עבד שם כמייצר מצברים מזפת. לאחר תקופה פתח סבי עסק לייצור ושיווק מצברים בלב שכונת התקווה בת"א. באותה תקופה אנשים יכלו לחכות למצבר מותאם לרכבם כחודש אפילו. בהמשך, איציק, אבא שלי, התחיל לעבוד עם סבא והחליט להעלות את העסק צעד קדימה וגם לשווק לבית הלקוח את המצברים. הוא צלצל בעזרת אסימונים בטלפון ציבורי. בשנת 2008 אני הצטרפתי לעסק ותודה לאל הוא התרחב".

הפיקנטריה: "יש לנו מתקין ותיק ממוצא רוסי, מנומס ואדיב. כשהחל לעבוד אצלנו, הוא עדיין לא הבין את המנטאליות האגרסיבית הישראלית. פעם אחת בהתקנת שטח כאשר סיים להתקין ללקוח את המצבר ברכבו, התחיל הלקוח לשכנע אותו ללא הרף שיעשה איזושהי הנחה, אפילו 10 שקלים. כשהמתקין הסביר שאין ביכולתו לעשות הנחה המשיך הלקוח ללחוץ ללא הרף, כשלבסוף המתקין אשר היה בלחץ עצום להמשיך להתקנה הבאה אמר לו כך: מה עם טיפ למתקין שחילץ אותך משום מקום והציל לך יום עבודה? אז הלקוח צחק ונתן לו טיפ של 20 שקלים. אפילו הלקוח היה המום מעצמו ואמר לו 'תראה מה זה - בסוף במקום הנחה, לקחת גם טיפ'".

קטע מיוחד עם לקוחות: "בשבוע שעבר צלצל אליי לקוח שהיה תקוע בחניון תת קרקעי בתל אביב, הוא נשמע לחוץ ועצבני ומייד בתחילת השיחה אמר שהיום תתקיים חתונת בתו וסיפר לי את הבעיה הדחופה. הבטחתי לנסות לעזור לו במהרה וכשאמר לי את כתובתו התברר לי שאחת הניידות שלי נמצאת ממש באותו רחוב. צלצלתי לבשר ללקוח שממש עוד שלוש דקות יגיעו אליו הוא כל כך שמח שאמר שכבר הספיק להזמין לעצמו אוכל מהשיפודיה השכנה ואם המתקין באמת יגיע כמו שאני מבטיח הוא יוזמן ללאפה עסיסית. אכן אחרי חמש דקות התקנה המתקין שלח אליי תמונה שלו ושל הלקוח אוכלים יחד בחיוך ובאושר שיומו החשוב כל כך שהלקוח לא נהרס בגלל תקלה טכנית".

הטבה: למביאי הכתבה, מצבר ב- 379 ₪ בחנות ברחוב פלוטיצקי 17 (עד סוף קיץ 2013 + רכישת שטיפה לרכב חינם).