כשזה מגיע לאינטרנט, האמרה "אם אתה לא שם, אתה לא קיים", הפכה לנכונה במיוחד בשנים האחרונות. נוכחות רשתית היא כיום חובה וסטנדרט לכל יזם ו/או בעל עסק, קטן כגדול: אתר, דף פייסבוק מקצועי, ניוזלטר ללקוחות או קידום ממומן, כל אלו הם פלטפורמות שיווק יעילות ובעלות נמוכה יחסית, בהשוואה לאפשרויות המסורתיות יותר, מחוץ לגבולות הרשת. אבל מה בנוגע לעסק וירטואלי? האם הוא אכן יעיל ורווחי יותר מקייטרינג ביתי, בוטיק ברחוב טרנדי, חנות בקניון או משרד במרכז העיר?

בעלי עסקים קטנים, הירשמו עכשיו לאינדקס העסקים הקטנים

קניות באינטרנט (צילום: sturti, Istock)
אופנה, גאדג'טים, ומה לא. קניות ברשת|צילום: sturti, Istock

כדי לענות על השאלה נגדיר קודם כל מהו עסק וירטואלי, שכן מגוון הפלטפורמות והאפשרויות הוא רחב ביותר. עסק וירטואלי יכול להיות חנות מקוונת, "קניון מקוון" – כמו Ebay ועליבאבא הבינלאומיים, או כמו מרמלדה מרקט ו-Milly הישראלים. עסק וירטואלי יכול להיות גם חנות מקוונת של בוטיק קיים או רשת גדולה.

למעשה, כמעט לכל הרשתות בארץ ובחו"ל ישנן כיום אפשרויות מכירה אלקטרוניות למוצרי הרשת, כולם או חלקם. עסק וירטואלי יכול להיות גם פלטפורמה המתווכת בין נותני שירות לבין צרכנים פוטנציאליים, כדוגמת יאמי הישראלית ו-Airbnb הבינלאומית. או עסקים שעושים חיבור בין העולם הוירטואלי לעולם הממשי, כמו לדוגמה אפליקציית GetTaxi הסלולרית, או Uber המתחרה, שעושה את צעדיה הראשונים בישראל.

השיווק מפולח ומדויק יותר

"הקמתי מיזם אינטרנטי כשהבנתי שלשם העולם פונה, ומשום שיש לי תשוקה גדולה לחדשנות. זה מסקרן ומעניין, החיבור טבעי, אפיק חדש עם כל כך הרבה מקומות להתפתח אליהם", מסבירה רותי דר, יזמית בתחום האופנה והאינטרנט, בעלת הבלוג Mishel Anu ואתר האופנה Milly. "מילדות יש לי תשוקה לאופנה. נכון שיכולתי למכור גם בשיטה המסורתית והטובה, לפתוח בוטיק ולמכור בגדי מעצבים, אבל היה לי חשוב ללמוד לשווק בכלים החדשים, שבעולם הדיגיטלי הם הרבה יותר מעניינים ומדויקים יותר. הכלים האינטרנטיים נותנים לי פילוח מדויק של הקהל שאני רוצה להיחשף אליו ואיך להגיע אליו. זה מרתק".

איביי, ebay (צילום: Scott Barbour, GettyImages IL)
Ebay. קניון מקוון|צילום: Scott Barbour, GettyImages IL
לא חששת שהאתר יהיה קר ומנוכר ויבוא על חשבון הקשר הבלתי אמצעי עם הלקוחות?
"זו חוויית קנייה שונה לחלוטין. רמת הריגוש עולה, כי הלקוחות לוקחים סוג של הימור, לקנות בגד בלי למדוד. זו התמכרות קלה, כי כשזה מצליח - רמת הריגוש גדולה מאשר אם נכנסת לבוטיק וקנית משהו במחיר סבבה. כאן יש גם את אלמנט ההפתעה, כי כשאת קונה אונליין, עד שזה מגיע כבר שכחת מה קנית וכשאת פותחת את האריזה, ריגוש הקנייה קורה פעם נוספת".

היתרון הגדול: העסק פתוח 24/7

אחד מיתרונותיו הבולטים של עסק וירטואלי, הוא שהאתר או האפליקציה פעילים מסביב לשעון - גם כשהבעלים עצמו ישן, ואין צורך להחזיק עובדים שיבצעו את השירות. "אין מגבלה של שעות ומקום כשמייצרים חוויה נכונה", מעידה דר.

יתרונות נוספים הם אוטומציה והיכולת להגיע להמון אנשים יחסית מהר. "אפשר ליצור תהליכים ללא אינטראקציה. הלקוחות רוכשים או מזמינים 24/7 והסחורה יוצאת מהמחסן על ידי שליחים. ישנם עסקים וירטואליים שמאגדים בתוכם ספקים רבים, כמו אתר etsy, בהם מנהלי האתר כלל לא צריכים להיות מעורבים, רק לקבל את העמלה המגיעה להם", מסביר אייל כוכבא – מנכ"ל המרכז לתכנון עסקי, העוסק בליווי חברות סטארטאפ, עסקים קטנים ויזמים. "וכמובן - היכולת להגיע לקהל גדול מהר מאוד. אם יש תקציב נכון אפשר להגיע בבת אחת לקבוצה אדירה של אנשים ולהניע אותם לפעולה מיידית, בלחיצת כפתור".

 לאחרונה התווסף גם יתרון שלישי. כוכבא: "כוח ההמונים. אפליקציות קטנות ועד גדולות שמכניסות רווחים בזכות העובדה שמיליוני אנשים מחזיקים את הסלולר בכיס והאפשרויות נגישות בכל רגע נתון. אם מנצלים היטב את היתרונות אפשר לקיים עסקים קטנים באינטרנט בהשקעה נמוכה".

קניות ברשת (צילום: Marcela Barsse, Istock)
התכוננו להשקיע ללא רווח בתקופה הראשונית|צילום: Marcela Barsse, Istock
החסרונות: השקעות שמצטברות אחרי שהעסק מתחיל לפעול

"קורץ להקים אתר, זה מרגיש כמו הדבר הבא, אבל אנשים לא תמיד ערים לכך שההוצאות האמיתיות מתחילות אחרי שהאתר קם, ולא לוקחים בחשבון את העלויות הכרוכות בשיווק האתר, בהפצה, בהבאת תנועה (טראפיק) לאתר, מסבירה דר, "להביא קהל עולה כסף, לייצר חוויית משתמש עולה כסף. זה דורש אנשי מקצוע, שגם הם, עולים כסף".

כוכבא עצמו מסכים ומוסיף כי "בניית האתר היא כסף קטן. אפשר להקים אותו לבד ללא אנשי מקצוע, בעזרת WIX, למשל. אבל צריך לקחת בחשבון שאם לא משווקים ומקדמים את האתר בגוגל, בפייסבוק וכדומה - האתר יישאר אנונימי. יש הוצאות שיווק לא קטנות ולעתים צריך להשקיע במעטפת רחבה יותר: פרסום, יחסי ציבור ואתה מוצא את עצמך מוציא אלפי שקלים על תהליך שיווקי עוד לפני שמכרת משהו. הרבה אנשים לא מבינים את זה, לא מתכננים את ההוצאות מראש ומתייאשים".

ובכל זאת, תנו עצה ליזם אינטרנט מתחיל.
רותי דר: "להבין במה זה כרוך כלכלית במשך שנה עד שנתיים אחרי שהאתר חי וקיים ולהבין מראש האם אפשר לעמוד בזה".
אייל כוכבא: "להכין תוכנית עסקית. המפתח זה תכנון מראש. לעסקים קטנים באינטרנט עדיף להתחבר לפלטפורמה קיימת בצורה זולה ופשוטה. כך ישקיעו הרבה פחות, כי התשתית קיימת. רק נותר להתחיל למכור או לתת שירותים".