"עסקים קטנים ובינוניים הם נשמת אפו של השלטון המקומי. הם אלו שמייצרים מסחר, הם הלב של העיר ובהם צריך להתמקד", כך בחר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, לפתוח את אירוע פורום עסקים קטנים שיזמו בנק הפועלים והמרכז לשלטון מקומי ונערך במהלך חודש דצמבר.

הפורום עסק הפעם בהצגת יוזמות של השלטון המקומי לקידום עסקים קטנים. בהזדמנות זו הוצג מיזם "יום העסקים הקטנים", שייערך בקרוב בחסות בנק הפועלים, זו השנה השלישית, במטרה לעודד רכישה מעסקים קטנים מקומיים. במפגש לקחו חלק נציגי המגזר הציבורי, החברתי והעסקי, ראשי רשויות ומועצות מקומיות, מתוך מטרה לקדם חשיבה משותפת תחת הרעיון "שלטון מקומי מקדם עסקים קטנים".

"להביא רווחה לעסקים קטנים"

לאחרונה עלה שמו של ביבס, המכהן גם כראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, בהקשר של הצעת חוק "שוטף+30" לה התנגד. "התנגדנו לחוק משום שאנחנו סבורים כי הדרך בה נוסח תפגע ברשויות המקומיות, שלא יצליחו לעמוד בתנאי החוק", הסביר ביבס, "אני מבטיח שבקרוב נשב עם ח"כ שלי יחימוביץ (מיוזמי החוק) כדי לנסח חוק שיפריד בין עסקים גדולים לעסקים קטנים שעובדים עם רשויות מקומיות, על מנת שיוכלו לקבל את שכרם כנדרש ולא להמתין לו חודשים ארוכים".

"כשלעסקים קטנים יש תנאים טובים – זה טוב גם לרשות המקומית, שיכולה לתת יותר מבחינת תקציבי חינוך, תרבות ורווחה. השלטון המקומי מושיט יד לעסקים קטנים ויעמוד לרשותם, כדי שאלה יוכלו להשתתף, לקיים כנסים ולהביא רווחה לעסקים הקטנים ולרשויות מקומיות", סיכם ביבס.

"עסקים קטנים הם גורם מרכזי בצמיחת המשק", קבעה הילה הרמולין רונן, מנהלת מחלקת אסטרטגיה שיווקית בבנק הפועלים. "החלטנו להוסיף פעולות שיווקיות למענם וליצור אג'נדה חברתית כדי להעלות את מודעות הציבור. השקנו סדרת מהלכים שתרמו לחיזוק המגזר ועסקים קטנים הם חלק מרכזי באג'נדה של בנק הפועלים. השנה גם החלטנו להוסיף פעולות שיווקיות שיעלו את מודעות הציבור ויתרמו לחיזוק המגזר", אמרה במפגש.

אירוע פורום עסקים קטנים (צילום: אביב גוטליב)
אירוע פורום עסקים קטנים. תומכים וממנפים|צילום: אביב גוטליב
יום העסקים הקטנים יוצא לדרך – הירשמו באתר mako

"כבנק גדול עם יכולות שיווק ופרסום, באפשרותנו לתת חשיפה עצומה שתגביר את התנועה בחנויות. אנחנו עושים זאת באמצעות מגוון פעולות, כמו תחרות העסקים הקטנים, ברדיו אזורי או קמפיין טלוויזיה שהעלינו בשנה שעברה בשיתוף עיריית תל אביב ותוכנית 'קאש באק', שהעסקים שמצטרפים אליה מקבלים חבילת כלים והטבות", הוסיפה.

בנוסף ציינה הרמולין רונן את מתחמי המיזם ברחבי הרשת: "יש לנו מתחם תוכן גדול באתר mako ושיתוף פעולה עם אתר סלונה, המיועד לטיפוח עסקים קטנים של נשים. כמו - כן נשיק את גולת הכותרת של המיזם - יום העסקים הקטנים. אנחנו מזמינים עסקים קטנים שרוצים להשתתף באירוע להירשם באתר".

"כל בעל עסק, גדול כקטן, מחפש דרכים להגיע ישירות ללקוחות. בעזרת הטכנולוגיה שעומדת לרשותו, יצירתיות והשראה, גם עסק קטן יכול להגיע לדיאלוג אישי עם הצרכנים, לעורר תשומת לב באמצעות שיווק יצירתי ובעלויות לא גבוהות. זו התובנה שעומדת בסיס יום העסקים הקטנים הבא", הכריזה לימור אהרונוביץ', מנהלת מחלקת שיתופי פעולה ב"קשת".

אהרונוביץ' בישרה למשתתפים כי בקרוב ייחשף פיתוח חדשני אשר  יאפשר לגולשים להתעדכן במכשיר הסלולרי שלהם בשלל בתי העסק שמעניקים הטבות ומבצעים ביום העסקים הקטנים על פי המיקום בו הם נמצאים. "בקרוב יעלה לאוויר תשדיר הקורא לבעלי עסקים קטנים להירשם ליום העסקים הקטנים, ולקבל הטבות רלוונטיות".

אירוע פורום עסקים קטנים (צילום: אביב גוטליב)
אירוע פורום עסקים קטנים|צילום: אביב גוטליב
"להקל על הסביבה העסקית"

"העסקים הקטנים בישראל נמצאים בקשיים גדולים", הוסיפה סלעית גרניט, מחברת המחקר והמידע הבינלאומי adkit. "הם צריכים עזרה של רשויות מקומיות והמספרים מדברים בעד עצמם: בעוד שבמדינות ה-OECD עסקים קטנים מהווים 95% מהחברות המעסיקות, בישראל הם מהווים רק 60-70%. זהו משקל דרמטי ומהותי בכלכלה. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איך הרשויות המקומיות יכולות לתרום לרווחת העסקים הקטנים.

"עסקים קטנים מייצרים מקומות עבודה, תורמים לפתוח עירוני, מגבירים את תחושת הקהילתיות, מייצבים שכונות שמצבן לא טוב, מייצבים אוכלוסיות חלשות, ומהווים מקור למסים והכנסות", סיכמה.

על פי נתוני ה-OECD ישראל נמצאת במקום רע לעסקים קטנים. גרניט הציגה מגוון דרכים ושיטות בהן רשויות מקומיות יכולות לעודד ולתמוך בעסקים קטנים, בדוגמאות מרחבי העולם. "בניו יורק, בשיקגו, בשפילד אנגליה, העיריות מעמידות סיוע לעסקים קטנים. אני מזמינה גם את הרשויות המקומיות בישראל לעשות מעשה דומה: עזרו לעסקים קטנים לעזור לעצמם – תקלו עליהם בסביבה העסקית והרגולטורית הקשה. זה מהלך דרמטי שישתלם לכולם".

אירוע פורום עסקים קטנים (צילום: אביב גוטליב)
אורחי אירוע פורום עסקים קטנים. נציגי כל המגזרים|צילום: אביב גוטליב
פעילות הערים למען העסקים הקטנים

בעיריית תל אביב, מתברר, כבר מזמן הרימו את הכפפה. לדברי אייל שביט ממינהלת קידום העסקים בתל אביב, העירייה שמה לה למטרה לקדם את המגזר העסקי בעיר. "מטרת המינהלת היא להוות לשכת קשר לעסקים. זו יחידה שפועלת ברמה אסטרטגית במספר מישורים: מייצגת את המגזר העסקי בכל פרויקט עירוני, מסייעת לעסקים להפוך חלק מההוויה העירונית באמצעות מפגשים של ראשי האיגודים לבין בעלי תפקידים בעירייה, מעודדת שיתופי פעולה בין המגזר העסקי למגזר הציבורי ולאקדמיה ועוד".

גם עיריית ירושלים לא טומנת ידה בצלחה: לדברי עמי סלמה, מנהל מחלקת פיתוח עסקי בעיר, הועלתה לאחרונה הצעה לקיים בירושלים כינוסים של איגודים מקצועיים, לדוגמה כנס מסעדנים, בעלי מלאכה, מספרות וכדומה. "חשוב לנו להיפגש עם נציגי המגזרים, להבין ולדעת מה הצרכים שלהם וכיצד אנחנו כרשות יכולים ללוות ולפתור בעיות ספציפיות שמתעוררות".