רוצים לפרסם את העסק שלכם? כל הפרטים

אביבית בר זוהר ABZ   (צילום: צ'ינו פפראצי)
תמיד חלמה להיות אשת עסקים|צילום: צ'ינו פפראצי
חשיפה היא אחד הדברים החשובים ביותר עבור עסק. פרסום העסק בדרכים שונות וחשיפתו לקהל היעד היא הדרך שלכם ליצור מעגל לקוחות.

אך בעוד ברוב המקרים קודם כל מקימים את העסק ורק אחר כך דואגים לפרסום, ישנם מקרים בהם הפרסום מגיע עוד לפני שהעסק מוקם - כמו למשל במקרה של סלבס שמחליטים לקחת את הפוטוגניות אל עולם העסקים.

כיצד ממנפים את הפרסום? האם היא עוזרת או מפריעה, והאם כל חשיפה טובה לעסק? ארבעה בוגרי ריאליטי מצליחים ואהובים מספרים על המעבר מכוכבים בתכנית מציאות לבעלי עסק בעולם האמיתי, ומשתפים את הטיפים שלהם לעסק מצליח.

>> המדריך לפתיחת עסק

לאפשר לנשים את מה שלא יכולתי להרשות לעצמי

כל מי שמכיר את פועלה של אביבית בר זוהר, אחת המשתתפות הבולטות בתכנית האח הגדול לדורותיה, בטוח שהחלום של אביבית הוא להיות מפורסמת. אבל רק מעטים יודעים כי לפני שחלמה להיות מפורסמת, חלמה אביבית להיות אשת עסקים.

במהלך השנה האחרונה, אחרי שהגשימה חלום אחד, התפנתה אביבית להגשמת חלומה השני והקימה את מותג התכשיטים ABZ. שיתוף של אחיותיה בעסק, אחת כמנכ"לית והשניה כאחראית סחורה, הפך את העסק לעסק משפחתי.

מתי עלה לראשונה הרעיון של העסק?
"ראיתי שיש הרבה נשים שרוצות להראות טוב וידם אינה משגת. זה הזכיר לי את עצמי בעבר, כשלא יכולתי להרשות לעצמי וגרם לי לחשוב, אם אני יכולה להחליף תכשיטים כל יום ולהראות מיליון דולר בסכום פעוט אז למה שלהן לא תהיה אפשרות?".

בר זוהר הקימה את המותג ABZ (ר"ת של שמה באנגלית) שייחודו בכך שכל המוצרים תחת המותג נמכרים לצרכן במחיר של עד 99 ש"ח בלבד.

תחת המותג ניתן למצוא תכשיטי אופנה, שרשראות, עגילים, קשתות, אביזרי שיער, ריסים ואפילו בושם, ולקראת החורף הקרוב מצטרפת לרשימת המוצרים גם קולקציה של גופיות ממותגות וסווצ'רים לחורף.

נכון להיום המותג משווק בסניפי רשת האופנה גריפ, במספרות ומכוני יופי ברחבי הארץ, ובקרוב יפתח הסניף העצמאי הראשון באחד מישובי הצפון.

אביבית בר זוהר ABZ (צילום: צ'ינו פפראצי)
כדאי שתבינו בתחום בו אתם מתעניינים. צילומים לעסק |צילום: צ'ינו פפראצי

האם את מרגישה שהחשיפה התקשורתית עזרה לך בפתיחת העסק או הפריעה?
"בוודאי שעזרה. הרבה לפני שרציתי להיות מפורסמת רציתי להיות אשת עסקים. זה היה טמון בי חזק ועכשיו זה התפרץ. הפרסום נתן לי את הלגיטימציה לעשות את זה ושימש כמקפצה מטורפת. כולם יודעים מי אני וברגע שנערות רוצות להזדהות איתי בתור דמות הן שמות דברים שלי".

איזה תגובות את מקבלת מהלקוחות?
"אני מקבלת המון תגובות מפרגנות. הלקוחות מאד שמחות לפגוש אותי בנקודות המכירה. למשל כשאני מגיעה לסניף של גריפ אני מדביקה ללקוחות את הריסים, שמה לילדות בנות עשר את הקשתות והפפיונים שלי וזה כיף."

מה הטיפ שלך ליזמים צעירים שפותחים עסק חדש?
"יזם שפותח עסק חדש חייב להבין בתחום. הוא צריך לפתוח עסק שהוא טוב בו במאה אחוז. אם אתה לא מבין באוכל אל תפתח עסק של אוכל, כי אם אתה לא חי את זה זה לא יעבוד. חייבים לבוא ממקום שיודע ומכיר את העסק. גם אם תצטרך לעבוד בתור שכיר לפני כדי ללמוד את הנושא".

מה לדעתך התכונה הכי חשובה למישהו שפותח עסק?

"נחישות והתמדה. ברגע שאתה נחוש להביא מוצר ואתה מאמין בו ומתמיד לאורך כל הדרך שלב אחרי שלב, אתה תצליח".

חסרון שהוא גם יתרון

אחד מתחומי העיסוק האהובים במיוחד על יוצאי ריאליטי הוא עולם חיי הלילה. גיא גיאור ('השרדות' ו'הרווק'), סער שיינפיין (האח הגדול) ולאחרונה גם קותי סבג (האח הגדול) פתחו בשלב זה או אחר פאבים ובארים והפכו לבעלי עסקים.

עמיר גולדברג, פיינליסט העונה השלישית של האח הגדול, נכנס גם הוא לעולם הזה והפך לאחד מאנשי הלילה הבולטים כשהיה שותף להקמת פאבים רבים בת"א כמו יה-יה, פינגוין ודיזינגוף. עמיר זנח את תחום חיי הלילה והיום הוא משמש כסוכן נדל"ן בקבוצת חג'ג' ומשווק פרויקטים של מסחר, מגורים ומשרדים בת"א.

עמיר גולדברג (צילום: צ'ינו פפראצי)
תעשו שיעורי בית. עמיר גולדברג|צילום: צ'ינו פפראצי

האם לדעתך החשיפה התקשורתית עזרה לך בפתיחת העסקים או הפריעה?
"חשיפה תקשורתית יכולה רק לעזור. כמובן שתלוי באיזו חשיפה מדובר, חשיפה בכלבוטק לא בהכרח עוזרת, אבל חשיפה חיובית כן. צריך פשוט לדעת איך למנף את זה ואיפה לגעת. כשהיה לי מועדון ידעתי למי לפנות כדי לעשות את יחסי הציבור הנכונים".

איזה תגובות אתה מקבל מהלקוחות?
"אני מקבל הרבה תגובות כמו 'אתה נמצא בטלויזיה, מה אתה עושה פה?' סמנכ"ל השיווק של קבוצת חג'ג' בה אני עובד היום אמר לי פעם: 'היתרון הוא שכולם מכירים אותך והחסרון הוא שכולם מכירים אותך'. אם אני נפגש עם לקוח שבשל לעסקה, אז זה שאני מפורסם לא יפריע לו, אבל אם הוא לא בשל זה יכול לעזור כי אני מוכר אז סומכים עלי".

מה הטיפ שלך ליזמים צעירים שפותחים עסק חדש?
"קודם כל לעשות שיעורי בית לפני, להכיר את המתחרים, את הסביבה שלך, את קהל היעד. לשבת ובאמת לבנות תכנית עסקית, לא רק לבוא עם רעיון וישר לרוץ לבצע, כי אז אתה מגלה שכל מה שחשבת כבר קיים. לבדוק תמיד איפה אני לא בסדר ובמה טעיתי, ואם הצלחתי אז איך הצלחתי. איך אני מבדל את עצמי מהאחרים, איפה ניתן להוביל ושלא יובילו אותי".

עמיר גולדברג (יח``צ: רונן אקרמן)
עוד מחפשים אותו בטלוויזיה. עמיר גולדברג בימי האח הגדול|יח``צ: רונן אקרמן

מה לדעתך התכונה הכי חשובה למישהו שפותח עסק?
"אורך רוח ואמונה. להאמין במוצר שאתה רוצה למכור. גם קצת הומור זה תמיד טוב. לקחת את הדברים בקלות".

תתחילו בכל הכוח ואז תגבירו את הקצב

אם יצאתם לאחרונה לשופינג, או ישבתם במסעדה ונהניתם ממוזיקת הרקע, רוב הסיכויים שזה בזכות מוטי להב, הלא הוא מוטי מהצמד מוטי ופונדק, שכיכב בעונה השניה של המירוץ למיליון, הלהיב את לבבות הבחורות ברחבי העולם והודח בהדחה השישית.

היום להב הוא הבעלים של חברת  Udj  תוכן מוזיקלי לעסקים - המספקת עריכה ותוכן מוזיקלי, פלייליסטים, תוכנה וחומרה לבתי עסק. בין לקוחותיו של להב רשתות אפנה, מסעדות וברים ברחבי הארץ.

מתי עלה לראשונה הרעיון של העסק?
"הרעיון לעסק עלה ממש במקרה לפני מספר שנים כשהייתי במקסיקו, ישבתי במסעדה והייתה מוזיקה מדהימה. מכיוון שאני דיג'יי הייתי חייב להבין מה זו המוזיקה ושל מי הדיסק, אז פשוט ניגשתי לבעלים של המסעדה והתחלתי לתחקר אותו קצת בחצי אנגלית חצי ספרדית. הבנתי ממנו שיש חברה שמספקת את כל המכלול לעסק. מכיוון שכל חיי הייתי עצמאי, החלטתי להרים את הכפפות ולצאת לדרך".

מוטי להב ועידן פונדק (צילום: ראובן שניידר )
הגה את הרעיון לעסק במקסיקו. מוטי להב (מימין) ביחד עם פונדק|צילום: ראובן שניידר

האם אתה מרגיש שהחשיפה התקשורתית עזרה לך בפתיחת העסק או הפריעה?
"החשיפה התקשורתית עזרה לי המון. זה מצחיק כי עד היום כשאני מגיע לפגישה עם מנכ"ל רשת שיש לו 80 סניפים ו-1000 עובדים בפריסה ארצית ואני מציע לו את השירותים של החברה שלנו, תמיד מתחילה שיחה על המרוץ: 'כמה זה אמיתי?' 'כמה זה קשה?' וכו'. אני בן אדם שלוקח הכל באהבה ובכיף אז אני נהנה לשתף אנשים בחוויה"

איזה תגובות אתה מקבל מהלקוחות?
"כולם מפרגנים בטירוף. אני חושב שהיינו זוג מאוד אהוד בתוכנית"

בדרך כלל אומרים על יוצאי ריאליטי שהם אוהבים פרסום. מה גרם לך לוותר על החיים מול המצלמות ולפתוח עסק, במקום להפוך את דקות התהילה לקריירה?"אני לא אשקר שאני לא אוהב את החשיפה התקשורתית אבל הסיבה העיקרית שבגללה הלכתי למירוץ למיליון הייתה החוויה. גם אחרי המרוץ אני עדיין אומר את זה: זו החוויה הכי טובה שהייתה לי בחיים ובשמחה הייתי עובר אותה שוב".

יום הולדת ענהאל, המירוץ למיליון 2 מוטי להב (צילום: ראובן שניידר )
אל תשכחו להגביר את הקצב|צילום: ראובן שניידר

מה הטיפ שלך ליזמים צעירים שפותחים עסק חדש?
"הטיפ שלי ליזמים צעירים מתחלק לשניים. תתחילו בכל הכח ואז תגבירו את הקצב. ואין דבר העומד בפני הרצון. בעזרת שני המשפטים האלה אני מונע".

מה לדעתך התכונה הכי חשובה למישהו שפותח עסק?
"התמדה התמדה התמדה. ברגע שמתמידים, הדרך אל היעד קלה ומהירה".

עסק שנולד בעקבות חווית חיים

בוגרת ריאליטי נוספת שעברה חווית חיים בתכנית ריאליטי היא לארה מלר, פיינליסטית העונה הרביעית של הריאליטי "לרדת בגדול". לארה לקחה את השינוי שעברה במהלך התכנית והפכה אותו לעסק שמהווה נוסחה להצלחה עבור אחרים הזקוקים לעבור את אותו השינוי שחוותה. היא הקימה את יורדים בגדול עם לארה, ומשמשת כיום כמנטורית לאורח חיים בריא, מאמנת כושר ותזונה מוסמכת לטיפול בהתמודדות עם אכילה רגשית.

אין תמונה
אל תשכחו לשתות שייק

"העסק שלי נותן לאנשים תקווה שהשינוי הוא אפשרי", אומרת לארה, "באים אליי אנשים אחרי המון נסיונות כושלים של דיאטות ושיטות שונות שלא עובדות וחסרה בהם בצורה בסיסית ופשוטה אמונה בעצמם. חלק גדול מהעבודה הוא להחזיר להם את תחושת השליטה בחיים, הבחירה והידיעה שהכל אפשרי אם רק רוצים ומוכנים לנקוט פעולות יומיומיות שמקדמות את השינוי".

מתי עלה לראשונה הרעיון של העסק?
"למען האמת, החלום להקמת עסק התהווה והתגבש בי עוד בהיותי ילדה. השורשים שהיו נטועים בי להקמת עסק עצמאי ניזונים מהדרך בה גדלתי וחונכתי כילדה על ברכי סבא. 

סבא שלי, לודוויג אלעזר מיטווך שהיה מחלוצי ענף המחשוב בארץ, היה אחד משלושת בניו של מייסד חברת י.א.מיטווך ובניו בע"מ בישראל ונטע בי ערכים של עבודה קשה, התמדה עד להגשמת המטרה ויושרה ללא פשרות. מאוחר יותר, בהמשך לשינוי שחוויתי בעולם האמיתי אחרי התכנית, התעוררה בי מוטיבציה אדירה להקמת מסגרת שמייצרת אפשרות ממשית והתמדה עבור אנשים המתמודדים עם השמנת יתר ומשקל עודף. זה התחיל בזה שאנשים עצרו אותי כדי לקבל טיפים. ראיתי שאנשים צמאים למידע והרגשתי שזו הכוונה מלמעלה שהגשמתי מטרה מאד גדולה וקיבלתי כלים ממשיים ופרקטיים שאני רוצה להעביר הלאה".

מלר, שהפכה בעקבות התכנית למודל לחיקוי, שמה לה למטרה לעזור לאנשים נוספים להגיע להישגים. "רציתי לספק לאנשים מענה מלא בכל הרבדים, שסוגר את כל הפערים, לא רק מה לאכול, אלא גם איך להתמודד עם פיתויים ותשוקות. אני מחברת אנשים לכוח שבהם ומייצרת עבורם מסגרת בה הם מגלים את הכוח הזה שטמון בהם. העסק הזה קם במחשבה על ההיבט הרגשי שעומד בבסיס האכילה. הוא נולד בעקבות חווית חיים אמיתית ואותנטית שאני חוויתי על בשרי ומתוך זה האמנתי שיש לי את הכלים לתת לאנשים".

אין תמונה
חלמה על עסק מאז הייתה ילדה. לארה מלר

האם את מרגישה שהחשיפה התקשורתית עזרה לך בפתיחת העסק?
"החשיפה עוזרת למנף את העסק אבל חובת ההוכחה היא עליי. מהרגע שנגמר הפיק של התכנית מתחילים החיים האמיתיים ורציתי לשמר הישג שיימשך גם אחרי 15 דקות התהילה.

"זה נכון שהעסק בנוי בבסיסו על סיפור ההצלחה שלי, וכל עוד אני מצליחה ומתחזקת את השינוי שלי אז העסק יחזיק, אבל אנשים באים לקבל תמיכה לא רק בגלל ההצלחה האישית שלי, אלא מצפים גם למקצועיות והפגנת ידע. למדתי הרבה מאז התכנית ברמה המקצועית  ואני באה היום ממקום מאד מקצועי הכולל ניסיון אישי".

איזה תגובות את מקבלת מהלקוחות?
"פידבקים מגיעים כל זמן. למעשה כל המדינה שומרת על ההישג שלי. אנשים רוצים לראות שאני שומרת, ושואבים ממני כוח והשראה. אם אני חוזרת למשקל הישן כל המדינה חווה את זה איתי וזו בכלל לא אופציה. אני עושה משהו שאני אוהבת לעשות ונהנית ממנו והמתאמנים שלי מרגישים את זה בכל שלב בתהליך. אני גם מכירה מקרוב את כל התירוצים של אנשים שמנים ואת כל הסיבות למה לא לרצות לעשות שינוי. אני הופכת עבורם את התהליך לנגיש, זמין ואפשרי ועם כל מתאמן שלי שמצליח לרזות אני מרגישה כאילו עברתי את התהליך שוב מחדש על עצמי".

מה הטיפ שלך ליזמים צעירים שפותחים עסק חדש?
"הכי חשוב להגדיר מי קהל היעד ולכוון אליו את המוצר. אני למשל הגדרתי את קהל היעד שלי כאנשים שדווקא נהנים מהשמנת יתר, לא בהכרח מתייגים אותה כבעיה להתמודד איתה וככה זה יותר אתגר בשבילי. חשוב לא לפחד מתהליך גדילה, ממלכודות ומתחרות. זה בריא ומשביח את ההישגים. חשוב לפעול מתוך ראיית הנולד, לעבוד מתוך תמונה מנטלית עתידית ברורה למקום אליו אתם שואפים להגיע. חשוב לייצר חזון ולהעיז לחלום בגדול".

לסיכום ממליצה לנו לארה על מתכון מיוחד להצלחה בעסקים: "שייק שמחדד ראייה, משפר בהירות וצלילות, מזרים אנרגיה, מנקה רעלים מהתאים ועוזר לך לעשות בחירה מושכלת מה אתה רוצה להיות שתהיה גדול: טוחנים ג'ינג'ר, נענע, פטרוזיליה, לימון, סלרי, חצי מנגו ותמר ושותים לרוויה".

>> רוצים הטבות לעסק? הצטרפו לשירות CashBack

>> עסקים שפורחים בתקופת החגים