רוצים לפרסם את העסק הקטן שלכם?

עסקים קטנים, זלדה במטבח (צילום: אורית גבע)
אוכל טרי בהזמנה אישית. זלדה במטבח|צילום: אורית גבע
עבור רובנו תקופת החגים היא תקופה של שקט וחופש מהעבודה. אך ישנם בעלי עסקים שעבורם תקופת החגים היא התקופה העמוסה ביותר בשנה, ו'אחרי החגים' היא החופשה האמיתית. רגע לפני החג, יצאנו להכיר את האנשים שעובדים יומם ולילה, לשמוע על המאמצים שלהם לעשות לכולנו חג שמח, ולקבל מהם טיפים מקצועיים.

ארוחת חג - המנהג של כל החגים

החגים מתקרבים ואיתם ארוחות החג. ארוחה אחרי ארוחה אחרי ארוחה. האתר יאמי מהווה פתרון לאנשים שלא מצליחים לעמוד בקצב ומציע ארוחות ביתיות שמבושלות על ידי בשלן במיוחד בשבילכם.

"הבשלנים של יאמי עובדים בקצב מסחרר בימים שלפני החג", אומרת חן לב עמי, מקימת האתר, "אנחנו מספקים פתרון לכל מי שרוצה לארח ולהגיש אוכל טעים, בריא וביתי, בלי לבזבז זמן יקר במטבח".

עסקים קטנים, חן לב עמי 2 (צילום: אורית גבע)
מציעים פתרון למי שרוצה אוכל ביתי וזמין. חן לב עמי|צילום: אורית גבע
כיצד הכל התחיל?
"ערב אחד, הייתי רעבה והתחשק לי אוכל ביתי אמיתי ולא עוד פעם סושי, פיצה או נודלס. חשבתי איזה מדהים היה יכול להיות אם הייתי יכולה להזמין אוכל מבשלנים ביתיים ולקבל אותו הביתה. הרגשתי שאין לי זמן לנשום ובטח שלא לבשל (במקרה שלי זה גם לא משהו שאני נהנית לעשות) ופתאום הבנתי שחוץ ממני, יש מלא אנשים שקשה להם למצוא זמן לבשל באופן קבוע, אז מה עושים? אוכלים ג'אנק: אוכל מעובד, אוכל מתועש, אוכל יקר ממסעדות, או סתם חוטפים איזה פיתה עם חומוס. קראתי לבן זוגי בהתלהבות לספר לו על הרעיון. בשלב הזה הוא עוד לא ידע מחכה לו".

אחרי 3 ימים של התרגשות שיא, הודיעה חן למקום העבודה שהיא עוזבת ויצאה להרפתקה המדהימה בחייה. "הצורך היה ברור - לאפשר לאנשים אלטרנטיבה קלה ובריאה לאוכל ביתי אמיתי. עכשיו היינו צריכים להתחיל לחשוב איך עושים את זה".

העיקרון עליו עובד אתר יאמי הוא מאד פשוט - אתם מזמינים אוכל ביתי של אחד הבשלנים מהאתר. הבשלן מקבל את ההזמנה, מכין את האוכל במיוחד לפי דרישתכם ושולח אותו אליכם.

איך גיבשת את הרעיון המדליק לפרויקט יעיל ובר ביצוע?
"השלב הראשון היה למצוא בשלנים. ביררתי דרך מכרים, הלכתי לכל שווקי הקניונים, פרסמתי בפייסבוק ובעיקר חרשתי את האינטרנט. בסוף הצלחנו לאסוף 12 בשלנים ממגוון גילאים, עדות וסגנונות. עשינו 3 אירועי טעימות כדי לבדוק את האוכל שלהם וכך נשארנו עם הבשלנים הטובים והרציניים ביותר. הדבר היחיד שמחבר את כולם זה האהבה האדירה שלהם לבישול והרצון שלהם לעסוק בזה. התחלנו ב-3 שבועות הרצה, בהם ביקשנו ממשפחה ומחברים להזמין רק כדי שנראה שהכל זורם כמו שצריך. כשהרגשנו שאפשר, פתחנו את האתר, ומשם הכל היסטוריה".

ראש השנה הוא יום חגם של הבשלנים הביתיים, וכמות ההזמנות מהאתר גדלה ככל שמתקרב החג. הבשלנים של יאמי מקבלים את ההזמנות שלכם ישירות מהאתר, ואז יוצאים לקניות בשבילכם, מכינים את כל המנות בארוחת החג בדיוק לפי דרישתכם ושולחים אותה אליכם הביתה. בנוסף מציעים ביאמי שירות נוסף הנקרא "בשלן עד הבית", המאפשר לכם להזמין בשלן שיגיע אליכם לכמה שעות של הכנת מאכלים טעימים לפי בחירתכם, יסדר בקופסאות (או בסירים) וישאיר אחריו מטבח נקי ומצוחצח!

עסקים קטנים, זלדה 2 במטבח (צילום: אורית גבע)
זלדה בפעולה|צילום: אורית גבע

"ההבדל בינינו לבין הזמנה של אוכל מוכן היא עצומה", אומרת נועה מאירמן, אשת יחסי הציבור של יאמי, "הבשלנים שלנו מבשלים במיוחד בשבילכם, כך שאם יש לכם דרישות מיוחדות כמו אוכל ללא סוכר, ללא מלח או ללא כוסברה, הכל אפשרי".

דבר אלי בפרחים

אם אתם לא מהצד המארח בערב החג ולא צריכים לדאוג לארוחה, אתם ודאי צריכים לדאוג שלא להגיע בידיים ריקות. מה יותר חגיגי מלהגיע לארוחת החג עם זר פרחים גדול ומרשים?

"לקראת החג אנשים נכנסים לסחרור", אומר שחר כחלני, מעצב ושוזר פרחים, "מנסים להתעלות על המתנה של שנה שעברה ולא למחזר אותה, וגם להתחרות במתנות של האורחים האחרים. כולם רוצים זר  גדול, יפה ומרשים".

עסקים קטנים, פרחי צעירי2 (צילום: תומר ושחר צלמים)
"כולם רוצים זר צעיר וגדול". פרחי צעירי|צילום: תומר ושחר צלמים

כחלני הוא מומחה הסחלבים של "פרחי צעירי", חנות הפרחים המשפחתית משוק הכרמל (הכרמל פינת קלישר). במשפחת צעירי, הימים שלפני ערב החג הם העמוסים בשנה. אפילו הבן של הבעלים, שמתגורר בלונדון, ממלא את המחויבות במשפחתית שלו ומגיע כדי לעבוד.

כיצד הכל התחיל?
"החנות התחילה לפני כ-15 שנה כחנות קטנה בשוק הכרמל, שלאט לאט גדלה על חשבון החנויות שליד והיום היא אחת החנויות הגדולות בעיר. זהו עסק משפחתי בו בני המשפחה עושים הכל - מנהלים, עובדים, שוזרים ועושים קפה. הרוח החיה של החנות הן המנהלת כלנית ואחותה סיגלית, שהתחתנו עם האחים צעירי, שאחד מהם הוא הבעלים של החנות.

"כל הסחורה שלנו היא מישראל. הבעלים הוא גם מגדל פרחים אז הסחורה הכי טובה מגיעה אלינו. סחורה שנקטפת מגיעה תוך 24 שעות ללקוח שלנו, שבד"כ בזמן כזה היא רק מגיעה לחנויות הקטנות.".

איזו הערכות מיוחדת יש לכם לקראת תקופת החגים?
"חנות הפרחים שלנו היא חנות סיטונאית, כך שאנחנו מחזיקים כמויות גדולות של פרחים ומוכרים אותם בחבילות. לקראת החגים אנחנו מרחיבים את המבחר, מכינים המון זרים וגם מציעים מגוון מתנות וכל מה שמסביב. ללא ספק ראש השנה הוא התקופה העמוסה ביותר בשנה. בחגים של אירוח יש יותר מכירות מט"ו באב. כל מי שעובד בענף הפרחים יודע שבחג עוצרים הכל - אני לא קיים, לא לחפש, לא לדבר ולא לבקש כלום. אני עובד. בלילה שלפני ערב החג אנו עובדים רצוף כל הלילה. שותים קפה ומשקאות אנרגיה ומכינים זרים".

עסקים קטנים, פרחי צעירי (צילום: תומר ושחר צלמים)
"ראש השנה הוא התקופה העמוסה בשנה"|צילום: תומר ושחר צלמים

הדרישות של הלקוחות משתנות לקראת החגים?
"הקהל נשאר אותו קהל אבל הצרכים שלו הופכים להיות יותר ספציפים. לקוחות רבים שאנחנו מכירים את הטעם שלהם דורשים משהו אחר. למשל לקוחה שאוהבת סגנון כפרי וצבעוני, ועכשיו לקראת החג קונה משהו אחר כי היא הולכת להתארח".

אז יש לך טיפ לקנית פרחים לקראת החג?
"הכי חשוב זה לא להמתין לרגע האחרון - הלילה שלפני ערב החג זה הזמן הכי טוב להגיע, כי מכינים את הכל לקראת המכירות הגדולות של החגים וכל הסחורה כבר בחנות. זה כמו להיות ראשון בבופה של החתונה. אנחנו ממליצים ללקוחות הקבועים לקנות יומיים לפני, ומציעים להם פרחים סגורים, כדי שהפרחים יספיקו להפתח. ככה הפרח מגיע חדש ומחזיק יותר זמן".

למרות ההמלצות, תמיד יש מישהו שמגיע ברגע האחרון, ובפרחי צעירי לא מאכזבים אף לקוח. "מי שהכי סובלת מהחג זו הסבתא של המשפחה, שאף פעם לא מקבלת פרחים לחג.

תמיד מגיע הלקוח האחרון שניה אחרי הסגירה, ובמבט עצוב אנחנו נותנים לו את הזר של הסבתא".

>> "אין מי שמוותר על הפלאפל שלנו"