כבר בימיה הראשונים של ישראל התקבע מעמדה של תל אביב- יפו, העיר העברית הראשונה, כמרכז כלכלי-תרבותי של המדינה.
כמרכז כלכלי, תל אביב יפו היא אבן שואבת לעסקים ולמסחר במגוון רחב של ענפים, מהייטק ושוק ההון, דרך תעשייה, מסחר ונדל"ן ועד לקונגרסים, תערוכות ותצוגות בינלאומיות. כל אלה יחד מהווים את מקור עוצמתה וחוסנה הכלכלי של העיר.
מבקרים. תל-אביב-יפו היא עיר מלאת חיים. מדי יום פוקדים אותה כ-1,000,000 מבקרים, כשכניסתם מניעה את גלגלי הכלכלה שלה, משביחה את כושר היזמות וההמצאה שבה ומהווה פוטנציאל אדיר לעסקים.
עסקים. כיום פועלים בתל אביב-יפו למעלה מ-60,000 עסקים, המהווים כ-14% מכלל העסקים בארץ. בעיר עצמה מועסקים כ-380,000 עובדים, כשמדי שנה גדל מספר העסקים בעיר. רק בשנת 2013, נפתחו בעיר כ-6,000 עסקים חדשים. 38% מכלל העסקים הפעילים בעיר מגיעים מתחום הנדל"ן, שירותים מקצועיים, מדעיים וטכניים וכן שירותי ניהול ותמיכה.
בנקים. תל אביב-יפו משמשת כמרכז פיננסי. 57% מכלל המשרות בסניפי הבנקים השונים בישראל נמצאים בתל אביב- יפו.
אוכל וחיי לילה. העיר נחשב למרכז לקולינריה וחיי לילה ויש בה מסעדה, בית קפה או בר על כל 220 תושבים. (ולמרות זאת כולם מלאים).
שטח תעסוקה. נכון לסוף שנת 2014 – סך כל שטח התעסוקה הקיים בעיר עומד על 7.8 מיליון מ”ר (הנתון מגיע מנתוני הארנונה ומתייחס למשרדים, מסחר, מלונאות, תעשיה ומלאכה, תחבורה ואחסנה). שטחי תעסוקה מתוכננים (בתכניות מאושרות לא ממומשות ובתכניות בתהליך תכנון) מוערכים ב-6.3 מיליון מ"ר.
יזמות. אחת העוצמות העיקריות של תל אביב-יפו מושגת בזכות רוח היזמות. הכישרון והניסיון של הקהילה הטכנולוגית המקומית, על רקע הצלחתה של תעשיית ההיי-טק הישראלית בעשורים האחרונים והנוכחות של מרכזי מו”פ בין-לאומיים וקשרים בין-לאומיים ענפים של התעשייה המקומית, הביאו לאחד הריכוזים הגבוהים בעולם של חברות הזנק (סטארט אפ). לא מפתיע, אם כך, שלמעלה מ-700 חברות, בעיקר בתחום האינטרנט, המובייל והמידע, קבעו את מקומן בעיר.
המגזר העסקי תורם תרומה רבה לחוסנה הכלכלי של העיר ולמאפייני העיר הייחודיים ולפיכך חשיבות רבה בסיוע ועידוד לעסקים. עיריית תל אביב-יפו שמה לה למטרה לטפח ולקדם מגזר זה בעיר ומתוך ראייה אסטרטגית, הקימה את מינהלת קידום העסקים, בה מתבצעת עבודה מקיפה למען העסקים.
המינהלת פועלת בשלושה מישורים עיקריים: שיפור האווירה העסקית בעיר, הידוק וקידום הקשר עם המגזר העסקי ויצירת שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי והאקדמיה, במטרה לעודד את הפעילות הכלכלית ולקדם את העסקים. דוגמה טובה לכך היא הקמת אתר לעסקים ויזמים המעוניינים להקים עסק בעיר, בשיתוף בנק הפועלים וקבוצת דה מרקר. כי עסקים עושים בתל אביב- יפו.