>> היכנסו לאינדקס העסקים הקטנים

אין תמונה
"ההשתלבות בשוק העבודה היא חשובה". ג'ורג' צימרמן, מנכל עמותת צ'יימס ישראל
עשרות עסקים קטנים בישראל מעסיקים אנשים עם צרכים מיוחדים כעובדים בעסק, ונהנים הן מעובדים מסורים עם משמעת עבודה רחבה, והן מהטבות שמעניקה המדינה לעסקים המעסיקים עובדים אלו. 

חלק גדול מאותם עסקים עושים זאת במסגרת עמותת צ'יימס ישראל, המקיימת תכנית ייחודית בשם 'עבודה נתמכת', המאפשרת לאדם עם צרכים מיוחדים להשתלב בשוק העבודה הנורמטיבי ולהתמיד בה באמצעות ליווי והשמה פרטנית ו/או קבוצתית.

העמותה, שהחלה לפעול בארץ בשנת 1991 ביוזמת עיריית תל-אביב ובשיתוף משרד הרווחה, מעניקה שירותים לכ- 900 אנשים עם צרכים. לצד עבודה נתמכת בתחום הפיגור, עמותת צ'יימס ישראל נותנת שירותי עבודה נתמכת גם לאנשים מבריאות הנפש, מתחום השיקום ואוטיסטים, ובעצם כל האוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, כאשר המטרה של העמותה היא לממש את הפוטנציאל האישי של כל אדם באשר הוא.

"עמותת צ'יימס ישראל מאמינה כי התעסוקה היא ציר מרכזי בחיי כל אדם. עבור רוב בני האדם ובפרט לאנשים עם מוגבלויות", אומר ג'ורג' צימרמן, מנכ"ל עמותת צ'יימס ישראל, "ההשתלבות בשוק העבודה מהווה מרכיב מרכזי חשוב בבניית הדרך לעצמאות ופיתוח זהות. עבודה היא מקור לפיתוח קשרים חברתיים, בניית הערכה עצמית, מעורבות, פעילות ומימוש כישורים. העמותה מפעלה שלוש תכניות עבודה נתמכת המובחנות זו בזו בסוג אוכלוסיית היעד אליה הן מכוונות: מוגבלות שכלית התפתחותית, נכויות נפש ונכויות פיזיות".

עם נתינה העסק שלכם יגיע הרבה יותר גבוה

אודי ארניה, הבעלים של 'מיסטר קלין אקסקלוסיב' שרותי ניקוי יבש בתל אביב, מעסיק בעלי מוגבלויות כשנה וחצי. "אני מאמין שעסק הוא כמו פירמידה" אומר ארניה, "אפשר לבנות אותו על 3 צלעות, או 4 צלעות. כל צלע זה תחום בעסק. צלע אחת היא תמחור, צלע שניה היא שרות, צלע שלישית שיווק וצלע רביעית הנתינה. אפשר להסתדר עם שלוש, אבל עם ארבע תגיע הרבה יותר גבוה".

'מיסטר קלין אקסקלוסיב' פועל למעלה מ-15 שנה ועוסק בכביסה וניקוי יבש לבתי מלון. העובדים בעלי הצרכים המיוחדים משתלבים בעסק בתפקידים המותאמים להם, כאשר ארניה דואג לתת לכל אחד מהם הרגשה שהוא שווה בין שווים. "אין הנחות", אומר ארניה, "אני מבקש ממנו מה שאני מבקש ממישהו נורמטיבי, כמובן שהכל בהתאם למגבלה. זו תחושת סיפוק אדירה. מי שלא חווה את זה לא יודע מה הוא מפסיד. אי אפשר להסביר זאת במילים. זה נותן מימד של אנושיות".

אין תמונה
העוסדים לא רוצים לעזוב. מיסטר קלין אקסקלוסיב

עבור נ' שהגיע לעבוד אצלו, חיפש ארניה תפקיד שהוא יוכל לעשות על בסיס יומי שגם יתרום לעסק. "מדי יום נ' מגיע בסביבות 08:00 לכ-4 שעות בהן הוא ממיין קולבים ממוחזרים. את המגבלות שלו אנו ממנפים לתועלת. אנחנו צוחקים אותו, מדברים איתו ושם בשבילו- תמיד".

לפני כמה חודשים הציעו ל-נ' לעבור למקום עבודה אחר והוא פשוט לא היה מוכן לעזוב. "הוא אמר שכיף לו פה ושהוא נהנה. ואז הבנתי את הכנות והאמיתיות. אין פה אינטרסנטיות פשוט טוב לו- זה סיפוק אדיר, זה הדבר הכי טהור שיש".

"אני לא אעזוב את העבודה הזו בחיים"

חברת ש. ונציה בראש העין, יבואנית לציוד מוטורי בגינון וחקלאות, מעסיקה בעלי מוגבלויות כבר כשנה וחצי. העסק הוקם כבר ב-1921 ביפו על ידי שלמה ונציה, וכיום יהודה ונציה, בנו (כיום בן 92) ממשיך את דרכו ומשמש כבעלים של החברה. לראש העין הגיעו לפני 3 שנים, ולפני שנה וחצי הצטרף אליהם ד', עובד בעל צרכים מיוחדים.

"מדובר באדם איכפתי שמאוד לויאלי למערכת ולחברה ותמיד מוכן ומעוניין לקבל על עצמו עבודה נוספת", מספר עמית שמר, סמנכ"ל תפעול בחברה.

ש.ונציה נחשפו לאפשרות להעסיק עובדים בעלי מוגבלויות כשעברו לראש העין ונתקלו במפעל מוגן 'זר עוזר' של עמותת צ'יימס ישראל שם מועסקים משתקמים עם צרכים מיוחדים. מאחר והיה בחברה צורך בכוח אדם נוסף לעבודות לא מסובכות, הם החליטו להתחיל ולהעסיק משתקמים מעמותת צ'יימס ישראל וראו בכך גם הזדמנות לתרום לקהילה.

את העבודה הם התאימו לד' ביחד איתו, על ידי בדיקת הצרכים שלהם והיכולות שלו והתאמה ביניהם. ד' מתעסק בעיקר בלוגיסטיקה: לכל כלי שמגיע לארץ הוא מכניס תעודת אחריות וספר הוראות בעברית, מתעסק באריזה, סידור מחסן ולעיתים גם עונה לטלפונים.

בחברה מתייחסים לד' כמו לכל עובד אחר. מדי חג הם מעניקים שי לעובדים וגם ל-ד' כמובן. "אחת המתנות האחרונות הייתה וסט עם כיתוב של שם החברה", מספר שמר, "ההתרגשות על פניו של ד' כשהוא קיבל את המתנה ותחושת השייכות שלו בזכותה לא ניתנת להסברה במילים".

אין תמונה
מעסיקה בעלי מוגבלויות כבר שנה וחצי. ש.ונציה

"אני מרגיש מאוד טוב בעבודה", מספר ד', "כל יום אני מתעורר ב-06:30 ולוקח אוטובוס לבד לעבודה ומסיים ב-16:00. אני מאוד אוהב את העבודה ואת האנשים. מתייחסים אלי מאוד יפה. הם אנשים טובים. העבודה תורמת לי כי היא עושה לי טוב, מתייחסים אלי כמו כל בן אדם אחר והם אוהבים אותי. לא משנה לי מה איתי אני קם לעבודה.  אני לא אעזוב את העבודה הזו בחיים, גם כשאני אהיה בן 80. החלום שלי זה לעבור לחו"ל ולגור ולעבוד שם".

"החלום שלי לשרת לקוחות"

י', נער בעל צרכים מיוחדים שעובד בחברת 'פרקט פור יו-פולידור' בכפר סבא, מרגיש גם הוא הרגשה דומה ביחס למקום העבודה שלו: "אני מרגיש פרפקט וכיף לי מאוד לעבוד, אני מגיע כל יום בשעה 8:00 בבוקר ויוצא בשעה 13:00. המעסיקים שלי מתייחסים אלי יפה, אני עובד בעיקר במחסן, כך שהקשר שלי עם הלקוחות יחסית קטן. בעבודה אני ראש גדול אני לומד הרבה וצובר ידע וניסיון. החלום שלי לשרת לקוחות והשאיפה שלי להצליח בעבודה ולהתקדם".

'פרקט פור יו-פולידור' קיים כ- 40 שנה ועוסק ביבוא פרקטים מדרגות ודלתות חוץ ופנים הפצה והרכבה. מנכ"ל החברה, אבי שרגא, מעסיק בעלי מוגבלויות מזה 6 שנים.

"למנהל התפעול בחברה יש בן עם מוגבלות וזו סגירת מעגל שלו", מספר שרגא, "הוא היה זה שדחף את הנושא ואני החלטתי לאמץ את ההצעה בחום ולשתף עובד כזה בשורות העסק".

האם נאלצתם לבצע התאמות לעסק?
"לא היה צורך להתאים את העסק יותר מדי, השינוי העיקרי היה בתפישה של העובדים שבאים במגע ישיר עם העובדים בעלי צרכיםן מיוחדים. לפני מספר חודשים חגגנו יום הולדת ל-י'. הפתענו אותו עם עוגה ומתנות והיה מאוד מרגש".

הם עוזרים לנו ואנחנו עוזרים להם

קייטרינג בוטריטיס, המספקים קייטרינג למוסדות וגם קייטרינג לאירועים, מעסיקים כיום 5 עובדים בעלי מוגבלויות של עמותת צ'יימס ישראל ומעוניינים להרחיב זאת ולהעסיק חניכים נוספים.

פסקל ביטון, הבעלים של קייטרינג בוטריטיס, מעסיק בעלי מוגבלויות מרגע פתיחת העסק. "מבחינתי אין הבדל בין אדם עם מוגבלות לבין אדם נורמטיבי. העבודה גורמת לאותו משתקם להרגיש כמו בן אדם רגיל, להרגיש שהם שווים. הן החניכים והן המעסיקים מאוד מרוצים, הם עוזרים לנו אנחנו עוזרים להם, זה win win situation. אני מדבר איתם כמו שאני מדבר עם כל עובד אחר שלי, כמו לאדם רגיל וכמובן שאני לא מתייחס למוגבלות שלהם כמשהו נחות. הם מלאים במוטיבציה ועושים הכל ועל הדרך הטובה ביותר".

המשתקמים בקייטרינג בוטריטיס לא מתעסקים ישירות עם האוכל ישירות ופועלים בעיקר בתחום הלוגיסטיקה. כל אחד בהתאם למגבלה ולקשיים שלו. הם עושים סדר במחסנים, מסדרים את הפירות והירקות, שמים בשקיות, אורזים, סופרים את המלאי וכו'.

לעזור למשתקם לממש את הפוטנציאל האישי שלו

מקסים טפירו- מנהל עבודת נתמכת בעמותת צ'יימס ישראל, תחום פיגור, מסביר כי למרות שחלה עלייה בהעסקת עובדים בעלי צרכים מיוחדים, עדיין מדובר בעלייה קטנה מאד. "ישנה התקדמות ופתיחות מצד המעסיקים בנושא, אך עדיין קשה למצוא מקומות עבודה שיפתחו את שעריהם עבור אנשים עם צרכים מיוחדים".

לדברי טפירו, העלייה נובעת ממספר סיבות: "ישנה יותר מודעות בחברה לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, אך ישנו אלמנט חשוב נוסף, והוא השיקול הכלכלי. בנוסף, כיום ישנן הטבות רבות למעסיקים אשר מעניקים מקום עבודה ופרנסה לאותם חניכים".

כיצד העמותה מכינה את העובדים לשוק העבודה?
"עמותת צ'יימס ישראל מכינה אותם לשוק העבודה בכל התחומים: הכשרה תעסוקתית, התמודדות עם מצבי לחץ, התמודדות עם מצבים חברתיים בעבודה, נסיעה בתחבורה ציבורית, סימולציות של ראיונות עבודה, מסבירים את חשיבות של בגדי העבודה. אנו מפעילים הכשרות תעסוקתיות מחוץ למפעלים המוגנים, בו הם עושים את ההכשרה למקומות העבודה, לדוגמא בבית חולים איכילוב".

האם העמותה נשארת בקשר עם העובדים והמעסיקים?
"הליווי של העמותה הוא אינטנסיבי, יומיומי, שיורד בהדרגה, בהתאם להתקדמות המשתקם עצמו בשוק העבודה. לאחר מכן, מדריכים מקיימים ביקורים שבועיים קבועיים ונמצאים בקשר ישיר עם המעסיק, המשפחה והגורמים המלווים את המשקם, כולל הדיור המוגן והמעסיק עצמו. כמו כן המדריכים נותנים מענה לכל צרכיו של המשקם והמעסיק על מנת שיוכל להמשיך לעבוד במקום העבודה כאחד האדם. המטרה הסופית היא שהמשתקם יממש את הפוטנציאל האישי שלו".

לפי מה העמותה מנתבת את העובדים לעסקים? איך יודעים מי מתאים למה? 
"העמותה ממיינת את המשתקמים על פי יכולותיו של כל חניך. המנהלים לומדים את החניכים משיחות אישיות, תצפיות והרקע האישי שלהם. כמו כן, שמים דגש רב על רצונותיהם של המשתקמים לצד יכולותיהם במציאות. המדריכים פונים למעסיקים ונתקלים בקשיים רבים ובדלתות רבות שנטרקות, אך ממשיכים עד שמוצאים את העבודה המעסיק שמוכן להעסיק ומתאים את העבודה למשתקם. יש פעמים שאף משנים את הגדרת התפקיד על מנת שזו תתאים בצורה האולטימטיבית למשתקם".

איך העמותה מגנה על המועסקים? 
"במקרים של התמודדות עם משברים ומצבי רוח, המדריכים נותנים את הגיבוי המלא על מנת שיוכלו להמשיך בעבודה. ישנו צוות של מדריכים שמלווה את המשתקמים ונותן להן מענה לכל צרכיהם על מנת שיוכלו להישאר בעבודה".

פרויקט שלם המבוסס על עבודה של בעלי צרכים מיוחדים

סיפור חוזר מקבוצת שכולו טוב (ע"ר) , הינו שירות חברתי הקיים כ-5 שנים ועוסק במכירת ספרי יד שניה בבתי קפה, בחנויות ובאינטרנט, ומופעל כולו על ידי אנשים המתמודדים עם קשיים תעסוקתיים. באמצעות התעסוקה בסיפור חוזר המתמודדים מקבלים כלים מקצועיים והזדמנות להסתגלות מחדש לשוק העבודה.

"בתחילה היו בסיפור חוזר רק בעלי מוגבלויות מתחם בריאות הנפש על מנת לאפשר להם תהליך של שיקום תעסוקתי" מסביר דולב גוטליב, מנהל סיפור חוזר, "לאורך השנים בחרנו להעסיק בעלי מוגבלויות גם בתפקידי הדרכה ותפעול ולשלב אותם כעובדים מן המניין".

אין תמונה
משלבים בעלי מוגבלויות גם בתפקידי הדרכה. דולב גוטליב מ"סיפור חוזר"

אילו התאמות נאלצתם לבצע על מנת לקלוט אותם לעבודה?
"הדרך הטובה ביותר להתאים את מקום העבודה עבור בעלי מוגבלויות הוא להתייחס לקשיים שלהם בעבודה כמו לכל קושי שמעלה עובד אחר בעבודה. לכל עובד בעל מוגבלות או שאינו בעל מוגבלות ישנם קשיים בעבודה, לכל עובד יש כלים שהוא מוצא יחד עם המעסיק להתמודד עם אותם קשיים (לצאת מוקדם לקחת את הילדים, עבודה בסביבה רועשת, להגיע בזמן לעבודה וכו') גם לבעלי מוגבלויות יש קשיים דומים ושונים וצריך לחפש פתרון יחד עם העובד כדי לאפשר לו להשתלב במשרה. כשבאמת רוצים את העובד אז לרוב הקשיים יש כלים לפתרון.

גוטליב מספר על עובדת שעבדה אצלם במשך כמה שנים ולאחרונה פתחה עסק למכירת ספרים. "היא קיבלה את הכלים לעבודה ולנהל עסק כזה והיום היא יכולה למכור ולהרוויח ממכירה של ספרים. זה לתת "חכות" בענייננו במקום "דגים".

עובד נוסף שעובד בסיפור חוזר הוא זמר גלפז, שעובד כמוכרן ואוהב מאד את העבודה שלו. "אני מרגיש טוב בעבודה, אני מוקף ספרים, אני עם אנשים נחמדים, ואני מרגיש שנותנים לי חופש אך עדיין יש לי מסגרת מסודרת. המנהלים של המקום מאוד נחמדים ומאוד מבינים, אך עדיין נוקשים מספיק כדיי לשמור אותי על האדמה. הלקוחות יכולים להיות חסרי שקט אך כולם נחמדים ושמחים לראות ולשמוע אותי"

מה העבודה תורמת לך?
"העבודה נותנת לי מסגרת וכלים להתמודד עם מה שמתרחש בחוץ. אלו דברים חשובים מאוד בשבילי".

אין תמונה
סיפור חוזר

מה החלום שלך?
"החלום שלי הוא לכתוב למחייה; ספר, תסריט, פואמה. כל דבר. בקטנה הייתי רוצה לעבוד בחנות ספרים".

בין התאריכים 5-17 לינואר 2014 תתארח חנות "סיפור חוזר" בדיזנגוף סנטר (קומה 2 ליד קפה גרג) ותציע לקהל הרחב למסור ספרים לשימוש חוזר במטרה לחסוך את הנזק הסביבתי שבייצור נייר חדש. בחנות אשר דוגלת בצרכנות חברתית וסביבתית, יוצעו מאות ספרי יד-שנייה במחיר סמלי של 20 ש”ח וכל מי שימסור ספרים משומשים ייהנה מהנחה של 5 ברכישת ספרים במקומם.

מעסיקים המעוניינים לקחת חלק ולהעסיק אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים מוזמנים לפנות למייל: taasuka@chimesisrael.org.il