צמיגי עוז-נת (צילום: תומר ושחר צלמים)
"מילת המפתח היא שירות". צמיגי עוז-נת|צילום: תומר ושחר צלמים

עיר היהלומים נולדה עם קום המדינה, ויש בה לא מעט עסקים שקיימים עוד מהתקופה שבה עודד מכנס כיכב בליגת הכדורגל הישראלית הבכירה: מחנות צמיגים החדשנית מלפני חמישה עשורים, דרך המסעדות שבהן כל המפורסמים של פעם (וגם של היום) היו אוכלים ועד עסק המנוהל במשך שלושה עשורים על ידי אדם בעל נכות של מאה אחוזים.

צמיגי עוז-נת

תחום: צמיגים
כתובת: הרצל 102
בעל העסק: נאוה סנדר

הסיפור מאחורי העסק 
יעקב (יקי) ארז, מנהל המקום מזה עשרים שנה: "לדעתי מילת המפתח בעסקים מסוג זה היא השירות. אתה נשאר אצלנו כמו במקרה של רופא משפחה שאתה חוזר אליו וחוזר וחוזר. יש גם סוג של רופא משפחה שזה המוסך שלך או החנות שאתה אוהב לערוך בה קניות. יש מנהגים שנשארים כנראה כל החיים. אנו מדברים פה גם על חיים. צמיגים זה לא צחוק. זה לא שאתה מוכר למישהו חולצה ואם היא תתכווץ לא קרה שום דבר. אם תעשה עבודה לא טובה או אם תטעה אותו אתה יכול לגרום לו חס וחלילה למשהו לא כל כך נעים".

איך הוא קם
"אומרים שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל מה שאני יכול לומר הוא שהעסק הוקם על ידי חותני, אבא של אשתי, בשותפות עם עוד מישהו. שניהם כבר נפטרו. לפני 45 שנים התחנה הזו הייתה משהו כמו ה"וויז" של היום או דברים אחרים בתחום, מכיוון שזאת הייתה אחת התחנות המודרניות דאז שכללה מתחם של צמיגים וכל מה שקשור בזה. המייסדים הזקנים נפטרו, ובעצם הפנצ'רייה ממשיכה להתנהל על ידי המשפחה".  

הפיקנטריה
"למשל, יש את מי שבא ואומר שיש לו בעיה עם הגלגל הרזרבי ופותח את מכסה המנוע. כמובן שבמכסה המנוע אין גלגל רזרבי. זה לא כל כך מצחיק כי אנשים פשוט לא כולם יודעים".

קטע מיוחד עם לקוחות
"באים אלי לקוחות ואומרים לי שהם "הנכד של". היו דורות שבא הסבא, אחר כך הבן ועכשיו הנכד. מדור לדור. לקוחות ותיקים שזוכרים את המקום הרבה זמן וחוזרים אליו".

ההטבה: 5% הנחה נוספת על רכישת צמיג, בנוסף להנחות הקיימות בחנות.

ג'קי קבסה

ג'קי קבסה (צילום: תומר ושחר צלמים)
"הלב של המקום היא יהודית קבסה". ג'קי קבסה|צילום: תומר ושחר צלמים
תחום: מסעדנות - מסעדה צרפתית, מזרחית
כתובת : אושיסקין 2
בעל העסק: ג'קי קבסה

הסיפור מאחורי העסק
"הייחודיות של המקום היא בעצם האוכל המרוקאי. את כל המאכלים מכינה הטבחית והלב של המקום יהודית קבסה. כמובן חשוב לציין את הבגטים המפורסמים שהלקוחות כל כך אוהבים ובאים לאכול כדי לזכור רגעים מילדותם".

איך הוא קם 
"הקמתי את המקום לפני 39 שנה, ואנו עדיין מקבלים את כולם עם חיוך ועם נכונות לשרת ולתת לקליינט מכל הבא ליד. גם כיום אני מתחיל את היום כבר ב-10:00, על הרגליים ועד לשעות הלילה".

הפיקנטריה 
"יום אחד נכנס לקוח לבר, מתיישב ומסתכל לעבר הדיספליי של המשקאות. הוא נראה כאילו הוא מבין ומתעניין באחד הבקבוקים ומתלבט עם עצמו, כאשר אני פונה אליו ושואל 'מה אפשר להציע לך?', הוא עונה. 'יודע מה? תן לי BJ, כשלמעשה למשקה המדובר קוראים JB. בנוסף, נפל בחלקנו הכבוד לארח מספר אנשים מפורסמים: אלי ומריאנו, עידן עמדי, ג'קו אייזנברג, יוסי סרור ובזמנים עברו את כל מכבי נתניה שהיינו ספונסרים שלהם מספר שנים: עודד מכנס, מוטל'ה שפיגלר, בני לם. גם כיום קבוצת הנוער של מכבי נתניה לוקחת חליפות עם פרסומת של  המקום".

קטע מיוחד עם לקוחות 
"אחד הלקוחות הקבועים של המקום הזמין דג בתנור. לדג לקח קצת זמן וכנראה שעל אותו קליינט נפלה עייפות והוא נרדם בישיבה. המלצר שקיבל את ההזמנה ניגש לשולחן של אותו קליינט, ראה שהוא נרדם והמשיך לקליינט הבא שהזמין את אותה מנה. לאחר חצי שעה הקליינט קם ושלחתי את המלצר לתת לו חשבון על המנה שהזמין. הקליינט מסתכל בתדהמה על המלצר והחשבון, ושואל 'מה זה?'. המלצר עונה לו 'הזמנת דג, נכון?'. הקליינט בתגובה אומר 'נכון'. ואז המלצר ענה:: 'אז הנה החשבון שלך'. הקליינט המום ונראה שלא זוכר דבר ועונה שלא זכור לו שאכל דג. אני משקיף מרחוק, מתגלגל מצחוק והקליינט מבין שהבדיחה הפעם על חשבונו, מקבל את זה באהבה ומצטרף לצחוק סביבו.

"מקרה אחר הוא של לקוח קבוע נוסף שהגיע ערב אחד ושתה כמה כוסיות יותר מדי. לאחר שהשתכר קלות ביקש חשבון. ניגשתי למחשב להדפיס לו את החשבון וכשהסתובבתי נדהמתי לגלות שהלקוח איננו, לקוח קבוע שיצא מבלי לשלם. יצאתי לחפש אותו בחוץ ומצאתי אותו על הרצפה. הזמנתי לו מונית והכול כמובן נגמר בשלום".

ההטבה: 15% על כל התפריט + דרינק על חשבון הבית

פונדק הים
פונדק הים (צילום: תומר ושחר צלמים)
הפך מסטייקיה למסעדה. פונדק הים|צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: מסעדות
כתובת: רב קוק 1
בעל העסק: דוד קוצר (עם עוד שלוש שותפות)

הסיפור מאחורי העסק
"אנחנו עושים הכול לבד: חומוס, טחינה, חריף, מלפפונים, המבורגר וקבב. הכול. כל מוצרי הבשר. היה לי אח שהיה בגרמניה, חזר וראה שעוד אין הרבה סטייקיות אז הוא התחיל לעשות אחת בנתניה. בנה אותה ואז אנחנו נכנסנו אתו שותפים. נתנו כתף שלושה אחים ועוד אחד שהיה נשוי לבת אחותי".

איך הוא קם
"הקמנו את העסק לפני 47 שנה, זה היה בתקופה שהקימו סטייקיות אז. לאט לאט זה הפך מסטייקיה למסעדה. האוכל הוא בעיקר אוכל מזרחי, דגים ובשר על האש. אנחנו מתמחים גם במוצרים לראש השנה ולפסח. אחת הבנות שלי פתחה שווארמה קרוב לנתניה, התפתחה ורוצה להיות עצמאית. יכול להיות שהיא תבוא לפה בהמשך".

הפיקנטריה
"חוויות בלי סוף. מה שהיינו עוברים ביום אחד בשבתות זה היה כמויות אדירות של אנשים. היו תקופות שנתניה הייתה יותר תוססת. מכבי נתניה היו באים כל מוצאי שבת בזמנים הטובים של 'נתניה ועוד 15'. כל קבוצות הכדורסל שהיו עוברות מצפון לדרום ולהיפך עצרו כאן. היו פה תורים לחומוס וצ'יפס שהילדים של נתניה גדלו על זה. לא היינו מספיקים להכין כמה שהם רצו לאכול. היום אני פנסיונר צריך להיות אז אני מעביר את הזמן פה".

קטע מיוחד עם לקוחות
 "עוד מעט דור שלישי אוכל פה. מוישלה נוסבאום אכל פה היום. אכלו פה שחקנים מחו"ל, שרים, חברי כנסת. יש פה הרבה חבר'ה בנתניה שגדלו ושומרים אמונים למקום. אנחנו מבוגרים אז הצעירים פחות באים. גם העובדים מבוגרים".

הטבה: 10% על ארוחה מעל 50 שקלים (חוץ משבתות).

ברוך שטרן
ברוך שטרן (צילום: תומר ושחר צלמים)
רצה לפתוח עסק מהבית. ברוך שטרן - דפוס ומתנות|צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: דפוס דיגיטלי ומתנות יודאיקה
כתובת: אברהם שפירא 10
בעל העסק: ברוך שטרן. בעל נכות 100%, מונשם עם מכונות ב-14 השנים האחרונות

הסיפור מאחורי העסק
"הסיבה פשוטה: יש לי מחלת ניוון שרירים וחיפשתי משהו שאוכל לעבוד בו מהבית. הלכנו על דפוס ממוחשב, רק בגלל הפרנסה. בימים הראשונים בעבודה הייתי בדיכאון, אבל יש לי צוות נהדר. יום אחד אמרתי לאשתי שמי שלא מוצא חן בעיניו שאני מונשם שידבר עם בורא עולם שהביא לי את המנשם ולא איתי, כי אני לא אשם. אנשים קיבלו את זה באופן טבעי ביותר ויש לי כאן שתי פקידות שעובדות עוד מהתקופה לפני המכשיר. אני טס אתו לחו"ל, הולך אתו לבתי מלון בארץ. אני עובד עם הידיים על המחשב, יד אחת על המקלדת, יד אחת על העכבר. אני לא רואה בזה קושי".

איך הוא קם

ברוך שטרן (צילום: תומר ושחר צלמים)
"לא רואה בזה קושי". ברוך שטרן|צילום: תומר ושחר צלמים
"ב-1981 פתחתי משרד הנהלת חשבונות לאחר שהנכות שלי הקשתה עלי לצאת החוצה ולעבוד. בהתחלה הלך לי טוב מאוד ועשיתי מעל 3000 משכורות בחודש. הייתי מהראשונים שהשתמשו בתוכנת המשכורות של חברת עמל. למדתי ייעוץ מס ויום לפני המבחן ניגש אלי ראש לשכת המס ואמר לי שחבל לי לגשת למבחן. בגלל שבתור נכה מאה אחוז אני פטור ממס, הטבה שאין לשאר יועצי המס, הייתה לי האפשרות לתת מחירים טובים יותר. הוא הבהיר לי שבמס הכנסה יעשו לי צרות. התחלתי לחשוב מה אני יכול לעשות כדי שאוכל לפרנס את המשפחה בצורה מכובדת. בדיונים עם אשתי החלטנו להקים את בית הדפוס ולאט לאט פיתחנו אותו, ברוך השם".

הפיקנטריה
"חוויות יש מכאן ועד להודעה חדשה. לא מזמן בא לקוח עם חצי דף. דף עולה 2 שקלים, והוא רצה לשלם חצי. שקל. לא עזר שהסברנו לו שאנחנו משלמים על דף. בסוף שילם את השני שקלים והודיע לי שהוא הולך לקנות מכונה כדי שפעם באה לא יצטרך לבוא לכאן. מכונה שעולה 100 אלף שקלים. היה לי פעם סיפור שבן אדם רשם, רשם, רשם וכל פעם שביקשתי ממנו שישלם אמר שהוא לא בורח לחו"ל. פעם פגשתי אותו באירוע וניצלתי את ההזדמנות: אמרתי לו שאו שהוא משלם לי כרגע או שאני ניגש למיקרופון ומבקש ממנו את הכסף מול כולם".

קטע מיוחד עם לקוחות
"יש לנו לקוחות ששלושים שנה אתנו, מהרגע הראשון. לא מזמן מישהו בא לצלם מודעת אבל, ושאלתי אותו מאיפה הוא מכיר אותנו. אמר שלפני 25 שנה צילם כאן את תעודת הבגרות".

הטבה: 5% הנחה על המחירונים בחנות.

מפתח אנג'ל
מפתח אנג'ל (צילום: תומר ושחר צלמים)
משפחה מפתחת. מפתח אנג'ל|צילום: תומר ושחר צלמים

תחום: מנעולים
כתובת: גורדון 3
בעל העסק : דוד אנג'ל

הסיפור של העסק
"מצאתי לעצמי חנות שעסקה בהשחזת סכינים, תיקון תנורי נפט ושכפול מפתחות פשוטים. קניתי את העסק הזה מאותו איש מבוגר והתחלתי לעבוד. שיפצתי תנורי נפט, שכפלתי מפתחות ותיקנתי מנעולים. עם השנים נעלמו להם תנורי הנפט ונשארו המנעולים ושכפולי המפתחות. עבדתי בחנות לילות כימים, שעות על גבי שעות, ולמדתי את רזי המקצוע לגמרי לבדי. תיקון מנעולי רכב והתקנת מנעולים לבתים. בכך התפרסמתי מפה לאוזן. לאחר שהתחתנתי, אשתי עבדה איתי ולמדה את רזי השכפול וכיום היא יד ימיני בניהול העסק.

"לאחר שנולד בני בועז לימדתי אותו כבר מגיל צעיר להתעסק עם מנעולים וכלי עבודה ובחופשים מבית הספר היה בא לעזור לי בעסק. מיד לאחר שסיים צבא נכנס לעסק והמשיך לפתח אותו בכיוון יותר מתקדם ומודרני של קידוד מפתחות ושלטים לרכבים ושערים, התקנת מנעולים מיוחדים ומתקדמים. העסק שלנו חבר בארגון המנעולנים הישראלי ואני אחד ממקימי הארגון הנ"ל. אנו נותנים שרותי פריצה והתקנת מנעולים למוסדות שונים".

איך הוא קם
"העסק הוקם בשנת 1967. הייתי אז בחור צעיר עם הרבה מוטיבציה, כשעבדתי בזמנו כטכנאי מכונות כתיבה וחישוב מכאניים בתל אביב. חיפשתי לעצמי עסק מאתגר בעיר הולדתי נתניה  ושיהיה שלי".

הפיקנטריה
"במהלך שנות עבודתי נתקלתי באין ספור מקרים שונים ומוזרים עם לקוחות. היה לנו לקוח שהיה לוקח את הילד שלו לגן ובכל פעם שהוא היה מגיע לגן ויוצא מהרכב הילד שלו היה נועל לו את הרכב מבפנים ולא יודע לפתוח חזרה. האבא נלחץ, הזמין מנעולן, כמובן אותי, ואני הגעתי במהירות האפשרית

ופתחתי את הרכב. רק שזה קרה לא רק פעם אחת במשך שבוע הייתי אצלו עוד 3 פעמים עד שהאבא הבין לא להשאיר את הילד לבד ברכב".

קטע מיוחד עם לקוחות
"הייתה לנו לקוחה שהייתה מחליפה מנעולים בתדירות של פעם בשבוע בבית. היא חשבה שנכנסים לה לבית והמנעולים שלנו לא טובים. היא רצתה את המנעול הכי טוב והכי משוכלל ושוב היא התלוננה שנכנסים לה מהחור של המפתח ומהסדקים שבקיר והייתה משגעת אותנו למרות שהסברנו לה בעדינות שזה רק בדמיון שלה. היא אמרה שאם אנחנו לא מאמינים לה אז היא תחליף אצל מישהו אחר".

הטבה: מי שמגיע ביום הכתבה ומציין זאת מקבל 10% הנחה בהזמנת החלפת צילינדר לבית.