איך תפתחו עסק מצליח?

אריה ולדמן (צילום: תומר ושחר צלמים)
כל בית הכנסת נהנה מהעסק. אריה ולדמן|צילום: תומר ושחר צלמים
המצב במשק לא קל, וחרב הפיטורים מונחת מעל ראשיהם של רבים. פוטרת? אתה יכול לשקוע ולהתבאס או להרים את עצמך למעלה. ואם להרים, אז למה לא להפוך לבעל עסק עצמאי קטן ומצליח?

"מובטלים שפותחים עסקים הם חדורי מוטיבציה כי אין להם כל כך ברירות. חסר להם ידע, חסרים להם משאבים. רוב מי שפותחים עסק אחרי גיל 40 אומרים שאין להם ברירה", אומרת מיכל שרגיל בן סירה, בעלת העסק one man biz, יועצת אסטרטגיה, מיתוג ושיווק. על כן, מי שבחרו ללכת בדרך הזו צריכים לחשוב היטב לפני שהם קופצים אל מימי העצמאות.

אריה ולדמן (50), חרדי מבית שמש, מקים בימים אלה עסק של חיסכון באנרגיה. הוא לקח במט"י (מרכז טיפוח יזמות) קורס של יזמות, והחליט שהוא הופך את אחד מתחביביו הבולטים, חיסכון באמצעים סביבתיים, למקצוע. "בקורס שלנו היו הרבה חבר'ה שמחפשים 'סוויץ'' בחיים", הוא אומר. "הגיל הממוצע שם היה 45".

"אני חוסך חשמל לבית הכנסת"

מדובר בקורס של מט"י, שיועד במיוחד למובטלים ומכשיר אנשים לפתח יזמות, מיתוג ומכירות. איך לפתוח עסק עצמאי ולא להיות תלוי בחסדים של מעסיקים. "העסק שלו הוא בתחום שאני מחבב במיוחד, בענף הירוק. יש לי פתרונות לכל מיני דברים כדי להתייעל בצריכה של חשמל בבתים, במיזוג וחימום. להפוך את הבית למקום יותר זול לחיות בו".

מיכל שרגיל (צילום: שירה וייס)
חשבו טוב לפני שאתם קופצים למים. מיכל שרגיל בן סירה|צילום: שירה וייס
ניסיון הוא כבר צבר בקהילה שלו, בבית הכנסת. "יישמנו שני פתרונות בבית הכנסת שלנו שחוסכים לנו 20% מצריכת החשמל. יש צורך בדרך כלל לשים מזגן, אבל כשיש לך אוורור כמו שצריך זה מתחיל להיות נעים. זה חוסך מהמיזוג חודשיים בשנה ולפעמים יותר. זה פתרון גם לכל בית. זה משהו מעולה. אני לא מכיר בן אדם שלא רוצה לחסוך כסף".

המכשול המרכזי בדרך לפתיחת עסק, לדבריו, הוא בעיקר פסיכולוגי. "לכל בן אדם יש מעצור וסיבות למה שהוא לא יצליח ולמה שכן יצליח. עבדנו על המעצורים. זאת הייתה דינאמיקה מאוד חיובית", הוא אומר. אחרי השלב הזה, המרכזי לדבריו, מגיע השלב הפרקטי. "כרגע אני יוצר קשרים עם ספקים ועם צרכנים עתידיים. בקרוב אני פותח את העסק שיפעל בעיקר באזור ירושלים בתחילה. הלכתי למס הכנסה, פתחתי שם תיק עם תעודת זהות. הלכתי למע"מ וביקשתי כרגע עוסק פטור. גם בביטוח לאומי צריכים לדווח, ושם זה אותו סיפור. כדאי לקחת רואה חשבון לעניינים הללו".

במקום לבכות, פתחה עסק נייד למשקפי ראייה

טל טפר, גם היא באזור גילו של ולדמן, הגיעה לפתיחה של עסק עצמאי כשהייתה במבוי סתום בקריירה שלה. "הרקע שלי הוא תואר שני בביוטכנולוגיה באוניברסיטה העברית. עבדתי בזה שנה ואז עברתי להיות מתכנתת מחשבים בהיי טק, ראש צוות פיתוח. הייתי בזה שמונה שנים. ב-2001 היה הפיצוץ הראשון של הבועה", היא משחזרת. "מהחברה שהייתי בה לא נשאר כמעט אף אחד בפיתוח. רוב המתכנתים והמפתחים הלכו הביתה לאט לאט ואני ביניהם. לא כל כך רציתי לחזור כי היו לי המון בעיות עם הידיים בגלל עבודה מול מחשב. לא ידעתי כל כך מה לעשות".

במקרה שלה שינוי הכיוון בקריירה (ולמעשה, בחיים) לא נבע מתחביב שרצתה להגשים, אלא משיקולים פרקטיים. "החלטתי לעשות עוד תואר באופטומטריה. לא יכולה להסביר למה בדיוק בחרתי בזה. חיפשתי פתרון שהוא לא במחשבים עם שעות סבירות ועם משכורת סבירה. בגיל 41 גמרתי את התואר. נורא לא רציתי לעבוד בחנות כי זה לא מתאים לאופי שלי, זה נורא מכירתי, נורא צריך לדחוף. חיפשתי מה אפשר לעשות כי בסך הכול זה תחום שעל פניו הוא מאוד רחב".

טל טפר (צילום: שירה וייס)
רואה את ההצלחה. טל טפר|צילום: שירה וייס


על הרעיון המקורי לעסק שלה חשבה כשנתקלה במקרה אישי של סבתא שלה. "היא הייתה בבית אבות, ורופא עיניים אמר שהיא צריכה בדיקה של אופטומטריסט. כדי להביא אותה לחנות היה צריך אמבולנס ואח שלקח אותה, והיה צריך להעביר אותה מכיסא גלגלים לכיסא של הבדיקה. זה היה סיפור ממש קשה, יקר ולא פרקטי. אז צץ הרעיון הזה לשירות כל כך ייחודי וראשוני וחשוב ובסיסי".

טפר פיתחה "אמבולנס אופטומטריסטי", עמו היא מגיעה לאנשים שבדרך כלל הם רתוקים לבית, מתקשים לצאת או גם כאלה שסתם מתעצלים או שאין להם זמן. "בדרך כלל הם סיעודיים או חולים שלא יכולים להגיע לחנות או צריכים משקפיים".

לדבריה, כיום יש לה לא מעט תעסוקה, אך למרות שהשירות שהקימה הושק בשנת 2007 היא עדיין נתקלת בקשיי שיווק. "אני בעיקר עושה פרסום באינטרנט ופונה לילדים שלהם. מי שמחפש את זה ספציפית מוצא. הקושי העיקרי פה הוא בשיווק, להגיע לאנשים. אם מישהו צריך משקפיים בשביל אבא שלו הוא לא תמיד יחשוב על זה שאפשר להזמין עד הבית".  

גם אתם רוצים עסק משלכם?

גם אתם מעבירים ימים כלילות בשליחת קורות חיים ומאמינים שיש לכם רעיון לעסק עצמאי משלכם? שרגיל בן סירה מספקת את הטיפים שלה, בעיקר את האזהרות הדרושות למי שפותח עסק. "לפני שפותחים את העסק צריך אסטרטגיה או חזון. בלי החשיבה קדימה על למה אני עושה את זה ומה מייחד אותי ומה באמת מדליק אותי קשה למצוא כיוון. הדבר הראשון הוא למצוא את הכיוון. מומלץ לקחת מאמן, יועץ אסטרטגי, וביחד איתו להגדיר את הכיוון".

בנוגע לשיווק, היא אומרת, "תאורטית יש המון ערוצי שיווק אבל זה נורא תאורטי. בעל העסק הקטן הוא משולל אמצעים. אין לו מנהל מותג. הוא עושה את הכול לבד. מהמקום הזה נשארים לו מעט מאוד כלים. חשוב לפזר את הביצים ולא לשים אותן בסל אחד. כיוון חשוב אחד הוא נטוורקינג עם בעלי עסקים אחרים ועם הפניות הדדיות. למשל, מאפרת, ספר ומעצבת שמלות שמשתפות פעולה. מאינטרנט אי אפשר לברוח והיום צריך להבין שגם פייסבוק הוא כבר בחינם רק תאורטית. האינטרנט עדיין זול יותר מכיווני פרסום אחרים. שימו לב לא למהר להוציא כסף על מודעה במקומון או פליירים".

לדבריה, חשוב לפעול ביסודיות ובאופן סדור שכן "בשנים האחרונות יש גידול במספר העסקים שנסגרים, וזה משהו שמתחיל להטריד". בשנת 2012 כ-48,000 יזמים ובעלי עסקים נעזרו בשירותי המרכזים של מט"י כאשר בשנה הנוכחית מעריכים במרכז כי כמות מעט קטנה יותר של עסקים תיפתח בשל חוסר הוודאות הכלכלי. כך או כך, גם הם אומרים, מומלץ להיעזר במומחים לפני פתיחת העסק.