>> עסקים קטנים, הירשמו לאינדקס הגדול של העסקים הקטנים

>> לא מצליחים להירשם לאינדקס הגדול? כיתבו לנו

עידו גולן עסקים לילדים (צילום: תומר ושחר צלמים)
"הילדים הם קהל הכי אמיתי שיש". עידו גולן|צילום: תומר ושחר צלמים
הקמת עסק עצמאי זה עניין רציני, במיוחד אם מדובר בעסק שפונה לילדים, שלמרות גילם הצעיר יכולים להיות קהל יעד לא קל בכלל. אז אם אתם עדיין מתחברים לילד שבכם, אוהבים להרגיש צעירים ומסתכלים על פיטר פן בהערצה, יכול מאד להיות שהקמת עסק עבור ילדים ותינוקות תתאים לכם.

לקראת "חג הילדים" שיחגג השבוע, פגשנו 3 יזמים שהחליטו להגשים חלום ילדות באמצעות הפיכתו לעסק המיועד לקהל יעד צעיר במיוחד, משתפים אותנו בפנטזיה שיצרו לעצמם, פנטזיה שהיא גם העסק שלהם.

"הילדים הם קהל הכי אמיתי שיש"

עידו גולן, 29, הקים את רגעים קסומים, עסק הפעלות לילדים וימי הולדת. במסגרת העסק מקיים גולן הופעות לילדים תחת שם הבמה ג'ומבולולו, סדנאות קרקס כגון ג'אגלינג, קסמים, בועות סבון, סדנאות צחוק ועוד.

מאיפה הגיע הרעיון להפוך לג'ומבלולו?
"בעברי הייתי מדריך נוער ורכז נוער בעיריית תל אביב כשחלק אינטגרלי מהפעילות כלל תכנון וניהול קייטנה. כשראיתי את תגובת הילדים לפעילויות אותן הזמנתי לקייטנה, שמחתי מאוד לראות את האושר והחיוכים של הילדים ואת האהבה ותשומת הלב שאותם מקבלים המפעילים מהילדים והחלטתי שזה מקצוע שבו ארצה לעסוק".

איך מגיבה המשפחה לעיסוק בעולם הילדים?
"כשאחי ראה את ההופעה הראשונה שלי הוא אמר לי שמצאתי את יעודי ושזה מה שאני צריך לעשות בחיי. הוא אפילו החליט להשקיע בי ולקנות לי ציוד, כך שאני מרגיש שאני חייב המון לאח שלי שהאמין בי ותמך בי. גם המשפחה של אשתי מאד בקטע. קייטי היא עולה חדשה מאנגליה, ובאחד הביקורים שלנו אצל הוריה בלונדון המציאה אמא שלה את השם לעסק: "Magic moments", אני התחברתי מאוד לשם הזה ואפילו אהבתי אותו עוד יותר בתרגומו לעברית שלא פגם בחן ובמשמעות שלו – "רגעים קסומים" אז מגיע גם למשפחה של אישתי המון תודות".

איך ההרגשה לייצר משהו עבור קהל יעד שהוא ילדים?
"הילדים הם קהל הכי אמיתי שיש, אם ילד לא נהנה מהפעילות הוא יגיד את זה ואפילו יקום וילך, הפידבק הוא מיידי ולכן כל מפעיל יכול לדעת בזמן אמת אם הוא באמת טוב בעבודה עם ילדם או לא, אין מקום לטעויות".

מה אתה הכי אוהב בעבודה שלך? מה הכי נותן לך סיפוק?
"ההרגשה כשאתה עושה פעילות לילדים ואתה רואה שהם נהנים, צוחקים ומשתתפים זאת הרגשה שאין דומה לה. הפידבק שאני מקבל מהילדים בזמן ההופעה הוא הסיבה שבגללה אני עובד במקצוע הזה. הרבה פעמים אני אומר לחברים ובני משפחה שאני לא מבין למה אנשים מוכנים לשלם לי לבוא להופיע כשאני מוכן לבוא להופיע אפילו בחינם רק בשביל הזכות לראות את הילדים נהנים ושמחים, זה התשלום הכי גדול שאפשר לקבל".

מה הכי חשוב בעסק שפונה לילדים?
"הכי חשוב זה לקרוא את הקהל שלך ולדעת מה יעניין אותם ועל מה כדאי לוותר. הרבה פעמים כששואלים אותי מה אני עושה בפעילות שלי, אני מפרט את כל סט הפעילויות שאני מציע ומסביר שאני בא מוכן ליותר ממה שהזמן יאפשר לנו, כי צריך להיות קשובים לילדים ולראות אם הם נהנים ואפשר להמשיך בפעילות או אם הם מיצו ואז צריך להחליף לפעילות שונה לפני שמאבדים אותם.

"אני פיתחתי סטנדאפ לילדים איתו אני נוהג להתחיל כל הופעה, סדנה או יום הולדת, בעזרת הסטנדאפ אני מגלה מול איזה קהל ילדים אני מופיע, האם הם אוהבים לשבת ולחוות, האם הם יותר אוהבים לקום ולזוז או שאולי הם אוהבים להשתתף ולשתף. כך אני יכול להתאים את אופי הפעילות שלי ואת הגישה שלי לילדים כדי שהם ירגישו הכי בנוח".

"לחזק את הדור הצעיר ובכך לחזק את אוכלוסיית העולם"

רחלי ון בירן, 47, אם לשלושה ילדים, היא הבעלים והמייסדת של חברת הסטארט אפ Jumboard והממציאה של מקלדת מיוחדת לפעוטות שנקראת WEBEE הנמכרת בארץ וברחבי העולם.

רחלי, קרייריסטית שעבדה רב חייה כמנהלת פרויקטים בכירה בחברות היי-טק, חשה תסכול מכך שלא הצליחה לשלב בין קריירה לחיי המשפחה. לפני 18 שנים כאשר הייתה בחופשת לידה עם ביתה הבכורה, היא פיתחה סטארט אפ לילדים והמציאה לראשונה ממשק פשוט שמחבר ילדים מאד צעירים לעולם הווירטואלי באמצעות מקלדת מיוחדת וידידותית, וחתמה על פטנט רשום.

אין תמונה
משלבת בין העולם הטכנולוגי לעולם הילדים. רחלי ון בירן

הפטנט החדש היווה דרך מושלמת עבורה לשלב בין קריירה למשפחה אך רחלי חששה לעזוב קריירה במקום עבודה מסודר וללכת אחרי ליבה. במשך שנים בזמנה החופשי ובחופשות הלידה היא המשיכה לפתח את הסטארט אפ אבל אף פעם לא באמת השקיעה בו את כולה.

עשר שנים מאוחר יותר, קרה אסון במשפחה. כאשר הייתה בחופשת הלידה עם בנה הקטן, נהגה אימה לבוא אליה ולשמור על התינוק כדי שתוכל לעבוד על הפטנט. באחד הימים עלתה האם על אוטובוס ונהרגה בפיגוע טרור שהתרחש באוטובוס.

מותה של האם האהובה גרם לרחלי להבין שחיים פעם אחת ואם היא רוצה להצליח בחייה המקצועיים והאישיים, עלייה לקדם קריירה עצמאית ולהשקיע יותר במשפחה. באותה השנה היא התפטרה והקימה עם בעלה דני, את הסטארט-אפ שלה - Jumboard

Jumboard פיתחה את מוצר הדגל WEBEE- מקלדת ייחודית המאפשרת למידת תוכן חינוכי לילדים בגילאי שנה עד חמש. המוצר משווק בישראל ובשווקים בינלאומיים כגון: ארה"ב, אוסטרליה, הודו ורוסיה.

 איך מרגיש המעבר משכיר לעצמאי?
"כאמא צעירה חיפשתי חיבור בין העולם הטכנולוגי בו עסקתי לבין עולם הילדים. כמו לכל אמא, חשוב לי להיות מעורבת ומשמעותית בחיי ילדי. כשכירה שמנהלת פרוייקטי תוכנה מורכבים האחריות אילצה אותי להיות מעורבת בעבודה גם כשהייתי בבית. ככל שהתקדמתי בקריירה הייתי פחות קשובה לילדים. המעבר לעצמאות מאפשר לי לנהל את הזמן כפי שאני רוצה ולהיות יותר גמישה. הגמישות מאפשרת לי לעיתים לקבל את פניהם כשהם חוזרים מבית הספר ולהיות נוכחת בחייהם מבלי לפגוע בעבודה. כנראה שאני עובדת לא פחות מבעבר, אבל הבחירה בידי".

אין תמונה
מנגישים את המחשב לפעוטות
איך ההרגשה לייצר משהו עבור קהל יעד שהוא ילדים?
"האתגר של עיצוב ופישוט הממשק למחשב תמיד סיקרן אותי. יצירת גישה למחשב לקהל מאד צעיר היא הזדמנות. זה צורך שעדיין לא קיבל מענה הולם. מלהיבה אותי האפשרות לתרום להתפתחות ילדים בשלב מאד משמעותי בחייהם. החזון הוא לחזק את הדור הצעיר ובכך לחזק את אוכלוסיית העולם. תחילה קיבלתי את הפידבק מהילדים שלי שגדלו במקביל לפיתוח המוצר וכיום אנחנו מקבלים פידבקים מאלפי ילדים והורים מרחבי העולם, מהם אנחנו מסיקים את השינויים והשידרוגים הרצויים למקלדת ולמשחקים".

מה הטיפים שלך ליזמים חדשים?
"להורים שביניהם, אני מוצאת את העצמאות כפתרון הכי טוב לשילוב משפחה וקריירה עם כל הקושי והסיכון הכלכלי הכרוך בכך".

"לדבר אל הילדים בגובה העיניים"

ניר טל, 32, הגשים חלום ילדות והקים את באמבולה, תיאטרון בובות לילדים. "כילד תמיד שחקתי עם בובות", מסביר ניר, "בניתי לעצמי עולם שלם ודמיוני בעזרת בובות המשחק, כמעט בכל תמונה שבה צולמתי במהלך הילדות, בבית, בגן, בטיולים, או סתם בשכונה אני תמיד מחזיק ביד בובת משחק.

אחותי ואני היינו ממחיזים הצגות בעזרת הבובות עד גיל די מאוחר יחסית, אבל תמיד רק בקרב חברים ומשפחה. לתיאטרון בובות לקחו אותי מספר פעמים כשהייתי קטן, ובכל פעם הבובות המתעוררות לחיים בהצגה רגשו אותי יותר מכל הצגה "רגילה", עד היום הן מרגשות אותי".

באמבולה  (צילום: תומר ושחר צלמים)
הגשים חלום ילדות. ניר טל ו"באמבולה"|צילום: תומר ושחר צלמים

למרות הרצון להתנסות במקצועות בימתיים, כשהשתחרר מהצבא נרשם ניר ללימודי משפטים ויחב"ל באוניברסיטה העברית, סיים את הלימודים והחל לעבוד כמתמחה. "מהר מאוד במהלך ההתתמחות הבנתי שהעבודה הזו לא בשבילי. לא נשארתי במקצוע וחזרתי לעבוד בחברת התעופה שבה עבדתי בזמן הלימודים, כדי להרוויח זמן ולנסות לחפש את עצמי מחדש".

מתי הגעת למסקנה שזה מה שאתה רוצה לעסוק בו?
"השתעשעתי קצת בחיפוש עבודה, עד שנתקלתי במודעה של תיאטרון בובות קטן שמחפש מפעיל, ואז הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות. התקשרתי וקיבלתי הזדמנות להוכיח את עצמי. אחרי מספר חודשים שראיתי שאני יכול, שאני מצליח ובעיקר שטוב לי, נרשמתי ללימודי בובנאות בביה"ס לתיאטרון בובות בחולון".

אחרי שנתיים בבית הספר הקים את תיאטרון בובות החוטים שלו, "באמבולה". במקביל סיים את הלימודים והתחיל לעבוד במרכז תיאטרון הבובות בחולון כבובנאי ומדריך.

באמבולה  (צילום: תומר ושחר צלמים)
מדברים לילדים בגובה העיניים|צילום: תומר ושחר צלמים

"היום רפרטואר תיאטרון הבובות שלי כולל 8 הצגות, את כולן כתבתי וביימתי בעצמי. בהפקות של ההצגות מעורבים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה- מלחינים, מעבדים מוסקיליים, בובנאיות שבונות את הבובות ועוד. את ההצגות אני מפעיל לבד, מול קהל של ילדים או ילדים והורים במסגרות שונות כמו ספריות, מרכזי קהילה ומתנסים, גני ילדים, בתי ספר, מרכזי נופש ועוד".

על מה חשוב לך להקפיד בתור עסק שפונה לילדים?
"להתייחס אליהם ברצינות ממש כמו לקהל יעד של מבוגרים. תיאטרון הבובות שלי הוא תיאטרון איכותי. ההצגות מדברות לילדים בגובה העיניים, אבל תמיד תוך הקפדה על שפה נכונה והפעלה מדויקת של כל הבובות. כמו כמעט כל אומן שרוצה להתפרנס בכבוד בישראל, בתקופות מסוימות אני מוזמן להיות מפעיל במסיבות יום הולדת של ילדים בגילאים שונים.

"גם אז אני מביא ליום ההולדת גישה שונה ומשהו מיוחד מאוד במינו - הפעלה אינטלגנטית וסוחפת, שתופסת על הילדים גם את המבוגרים. תמיד אני נהנה בסוף יום ההולדת לשמוע את ההורים שנדהמים מכך שאפשר לרתק את הילדים ולגרום להם הנאה גם בלי לצווח לתוך המקרופון 'היי, הו!!!'".