רוצים לפרסם את העסק הקטן שלכם? 

מריים אבו רקייק (צילום: תומר ושחר צלמים)
מריים אבו רקייק|צילום: תומר ושחר צלמים
המגזר הערבי, המהווה 20% מאוכלוסיית מדינת ישראל, הוא אחד ממנועי הצמיחה בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר בישראל. במחקרים שבדקו את היקף הפעילות העסקית במגזר הערבי נמצא, כי שיעור העסקים הגדולים הערבים במשק נמוך בהרבה משיעורם באוכלוסייה.

אך בניגוד לעסקים הגדולים, תחום העסקים הקטנים והיזמות מאד דומיננטי במגזר הערבי.  יזמים רבים בוחרים לפתוח עסקים קטנים שהופכים לעסקים משגשגים המעסיקים עובדים ומשנים לאט לאט את מפת העסקים הקטנים במגזר הערבי.

המגזר הערבי מתארגן מחדש

מוחמד פחר, יועץ ארגוני, סבור כי העובדה שיותר ויותר יזמים במגזר הערבי פותחים עסקים קטנים נעוצה דווקא בהעדר הזדמנויות.

"זה נכון שאין מספיק עסקים גדולים, אבל לפי הנתונים שלי יש אובר יזמות במגזר הערבי", הוא אומר. "היזמות במגזר הערבי היא פתרון להעדר הזדמנויות. היזמות העסקית מהווה פתרון יוצא מן הכלל לבן אדם שלא מצליח להשתלב בשוק העבודה. כל בן אדם כזה מקים עסק והופך לעצמאי".

פחר, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ותואר שני במדעי התנהגות, ייעוץ ופיתוח ארגוני, הקים בשנת 2008 את פחר יעוץ ארגוני, חברת הייעוץ הארגוני הראשונה במגזר הערבי.

מהיכן הגיע הרעיון לעסק?
"תוך כדי עבודה בחברות גדולות במשק, עסקתי בליווי עסקים בחברה הערבית ושמתי לב לעובדה שקיים אצלם מחסור בארגון, חשיבה אסטרטגית ומודרניות ניהולית, ורציתי לעזור להם להתמודד עם זה. מלבד לימודי התואר השני, השתתפתי בסדנאות במסגרות שונות כגון עמותת קו משווה, שירות התעסוקה, מט"י המשולש, סדנאות בנושאי מכירות, שיווק, יזמות, פיתוח מנהלים, שרות ועוד. החלטתי להקים עסק שבו אוכל לשתף את הידע שלי עם עסקים קטנים נוספים, ללוות אותם ולעזור להם".

עם אילו קשיים התמודדת בעת הקמת העסק?

מוחמד פחר (צילום: תומר ושחר צלמים)
מוחמד פחר|צילום: תומר ושחר צלמים
"היו קשיים בעיקר בגלל שהיה מדובר בנושא חדש במגזר הערבי. יזמים שפניתי אליהם לא מבינים מה השירות ולמה צריך להוציא על זה כסף. לקח זמן למגזר להתרגל לרעיון הזה ולעובדה שצריך שירות כזה".

פחר מעניק ייעוץ ארגוני לעסקים רבים באזור המשתרע מאום אל פחם ועד הדרום וכן במזרח ירושלים. "למיטב ידיעתי אין עוד חברות יעוץ ארגוני באזורים בהם אני פועל. יש כמה שלמדו את הנושא אבל עובדים במקומות אחרים."

האם יש ביקוש לייעוץ ארגוני במגזר הערבי?
"כיום כן. אנשים הבינו את החשיבות של עסק מאורגן ורואים את השינוי שקורה בעסק שלהם. החברה שלנו מספקת ליווי בהקמת עסק חדש וגם ייעוץ לעסקים קיימים. המודלים הצריכו התאמה למגזר הערבי אבל היום זה השתנה".

מלבד השירות שמעניק פחר לעסקים קטנים במגזר הערבי, הוא פועל לחיזוק החיבור העסקי בין המגזרים. "מלבד יזמים ובעלי עסקים מהמגזר ערבי, מעגל הלקוחות שלנו מונה גם חברות ישראליות בהן קיימות מחלקות המטפלות במגזר הערבי, חברות ישראליות שעוסקות בשיווק מוצרים למגזר הערבי ורשתות מובילות המעוניינות להיכנס למגזר הערבי."

פחר מאמין כי השינוי שעובר על המגזר הערבי בשנים האחרונות מחזק את העסקים הקטנים במגזר. "החזון שלי הוא לייצר חברה עסקית מתקדמת ועכשווית בחברה הערבית. חרטנו על דגלנו לעזור לחברה שלנו לקום ולהתארגן ואנו מתכוונים לעשות זאת".

מסורת משפחתית קדומה שהפכה לעסק משגשג

מרים אבו רקייק גדלה וחיה בישוב תל שבע. כבת למשפחת אבו רקייק, הידועה בעולם הבדואי כרוקחי תרופות מן הטבע, נחשפה כבר בילדותה לסגולות צמחי המדבר והרפואה הבדואית המסורתית, אך לעולם לא חשבה שתשתמש בפועל בידע הזה.

"לאחר התיכון למדתי מנהל עסקים באנגליה, דבר שלא ממש מקובל בחברה הבדואית", היא מספרת, "במהלך הלימודים גיליתי את העניין האקולוגי-אורגני-טבעי שאז היה בתנופה באירופה".

כשחזרה לתל שבע אחרי הלימודים, התחילה אבו רקייק לחשוב מה לעשות עם הידע שצברה, דבר שהיה לא קל, בהתחשב במגבלות שהיו, ועוד ישנן.

בת המדבר (צילום: תומר ושחר צלמים)
המרכיבים השונים של מוצרי בת המדבר|צילום: תומר ושחר צלמים

לבסוף, לאחר קשיים ומכשולים רבים בדרך, פתחה בשנת 2005 עסק קטן ברוח המסורת עליה גדלה - בת המדבר - חברת הקוסמטיקה הבדואית הראשונה בעולם. "בהתחלה היה קשה", מספרת אבו רקייק, "הייתה התנגדות מהמשפחה והחברה, אבל לאט לאט קיבלו את זה".

מה היה המוצר הראשון שפיתחת?
"המוצר הראשון היה סבון מחלב נאקה, כי זה היה קל לייצר עם חומרים זמינים. לאט לאט פיתחתי מוצרים אחרים והיום יש לבת המדבר מגוון רחב של מוצרי טיפול וטיפוח, כולם מבוססים על חומרים טבעיים ואורגנים".

כיום מתמחה חברת 'בת המדבר' במחקר ויצור מוצרי טיפוח וטיפול טבעי ואורגני, המבוססים על חומרים פעילים הנלקטים מצמחי מדבר נבחרים, וכך משלבת מסורת משפחתית קדומה בת למעלה מ-400 שנה עם טכנולוגיה מודרנית.

בנוסף למוצרים הייחודיים, מציעה החברה ביקורים חוויתיים בחוות בת המדבר, הכוללים הדרכה לימודית והיכרות ישירה עם תהליך היצור של מוצרי החברה, וכן הרצאות וסדנאות בעברית, אנגלית וערבית במגוון נושאים: סגולות צמחי מרפא, סגולות חלב נאקות, יופי מדברי- קוסמטיקה טבעית ומעמד האישה הבדואית.

האם את חושבת שאת מהווה דוגמא לנשים הבדואיות?
"אני מעסיקה בעסק שלי רק נשים, ואני מקווה שהסיפור האישי שלי יהיה גם פריצת דרך לנשים בדואיות בכלל להתחיל עסק משלהן. אני גם מקווה, שעם הרחבת העסק אוכל להעסיק עוד נשים".

מה התכניות לעתיד?
"אנחנו ברגע זה בתהליכים משמעותיים להגדלת העסק - הפצת המוצרים בכל חלקי הארץ והרחבה גם לחו"ל. החלום שלי, וחזון בת המדבר הוא להגיע לליין עולמי בעתיד הלא רחוק".

יזמות שהיא חלון הזדמנויות

עאיד סלאמה, 31, היה סטודנט למדעי המדינה כשהתחיל לעבוד בתור עבודה זמנית בחברה שמיצרת חלונות בלגים. היום, 11 שנים אחר כך הוא הבעלים של חברה משלו. "התחלתי לעבוד בענף כשהייתי בחופשה מהאוניברסיטה, נדבקתי בעבודה הזו והפסקת הלימודים נמשכה עד היום".

עאיד סלמה (צילום: תומר ושחר צלמים)
עאיד סלמה|צילום: תומר ושחר צלמים

עאיד התחיל כעובד זמני בחברה אחת, עבר לחברה אחרת, גדולה יותר, שם התחיל להתמקצע. "למדתי לאט לאט, תוך כדי העבודה, את כל סודות המקצוע. השתפשפתי, התמקצעתי ורכשתי ניסיון".

כמו כל שכיר צעיר, גם עאיד חלם להיות בוס של עצמו. "אחרי שראיתי שזו עבודה שאני אוהב ורוצה להמשיך לעבוד בה, החלטתי לפתוח עסק עצמאי".

עאיד הקים את Lavan exclusive windows, המתמחה בעבודות זיגוג יוקרתיות במיוחד, והוא מבצע עבודות רבות גם במגזר הערבי וגם במגזר היהודי. "בכל מקום שבו יש אנשים עשירים שרוצים חלונות יוקרה מיוחדים".

מה היתרון עבורך בלהיות עצמאי?
אחד היתרונות הוא שאתה יכול באמת לבחור את העבודה שלך, להחליט מה אתה עושה ולעבוד במה שאתה אוהב. בתור עצמאי אתה גם יכול יותר ללמוד ולהתפתח, אתה קובע מה התקרה שלך ועד לאן אתה יכול להגיע ואין מי שעוצר אותך".

עאיד לא עוצר וגם לאחר הקמת העסק הוא ממשיך ללמוד ולהתפתח. "אחרי לימודי מדעי המדינה המשכתי ולמדתי הדרכת טיולים בחו"ל, קורס סוכני נסיעות ולאחרונה גם קורסים שונים במחשבים".

מתכנן להחליף מקצוע?
"כרגע לא. אני אוהב מאד את העבודה שלי, אבל גם אוהב ללמוד ולרכוש ידע. השכלה וידע תמיד פותחים לך דלתות להזדמנויות חדשות, אז תוך כדי העבודה אני ממשיך ללמוד, אבל לא במטרה להחליף מקצוע".

 יריד העסקים הקטנים של בנק הפועלים יתקיים בנצרת ב-27 באוגוסט