רוצים לפרסם את העסק הקטן שלכם?

מירה ושי זוג שפתח עסק (צילום: תומר ושחר צלמים)
שיתוף הפעולה עובד טוב על אנשים. מירה ושי|צילום: תומר ושחר צלמים
זוגיות היא עסק במשרה מלאה, צריך לעבוד עליה כל הזמן ולתחזק אותה. ישנם זוגות שעושים הכל ביחד, אבל משאירים את העבודה של כל אחד לעצמם, וישנם זוגות שהחליטו ללכת עד הסוף עם הזוגיות ולפתוח עסק ביחד. שני זוגות מספרים לנו על ההחלטה להקים עסק ביחד ומציעים כמה טיפים שיעזרו לעסק ולזוגיות.

שיתוף הפעולה בינינו עובד טוב על אנשים

מירה ושי סופר מהוד השרון, נשואים כבר 8 שנים ולהם שתי בנות. אחרי שנים של קריירות נפרדות בהן עבדה מירה כאשת שיווק ושי כעו"ד, החליטו לשלב כוחות גם בעבודה וליצור, בנוסף לקריירה האישית של כל אחד מהם, גם עסק משותף.

"תמיד רצינו לנצל את הכישורים שלנו ולפתוח יחד עסק", מספרת מירה, "התחלנו לבדוק מה שנינו אוהבים. ידענו שהכיוון של העסק יהיה קשור באוכל, עם עדיפות גבוהה לקינוחים או ממתקים כי שנינו מכורים קשה למתוק".

אחרי ששמעו במקרה על תערוכת ממתקים המתקיימת בגרמניה, ארזו מיד מזוודה ותוך יומיים היו על המטוס לגרמניה, בניסיון למצוא את הבייבי שלהם ולהביא אותו ארצה, בלי שידעו בדיוק מה הם מחפשים.

"היו שם אלפי חברות שהציגו את כל סוגי הממתקים האפשריים, אבל לא מצאנו משהו שהוא ממש מיוחד. הרגשנו שאנחנו חוזרים בידיים ריקות, ואז ממש כמו בסרטים ראינו ביתן שהשתרך אחריו תור ארוך במיוחד, ניגשנו, הצצנו וישר ידענו שמצאנו את הבייבי שלנו".

מירה ושי זוג שפתח עסק (צילום: תומר ושחר צלמים)
קאנדי קרש - הדבר האמיתי|צילום: תומר ושחר צלמים

הבייבי שנגלה לעיניהם של שי ומירה הוא ה-click candy - מכונה עם פטנט שנועד לפתור את הבעיות של רכישת ממתקים בתפזורת ולהפוך את הקניה לחוויה.

"click candy מבודדת את הממתקים ושומרת על הגיינה", הם מסבירים, "היא פותרת בעיה של שטח מדף, פותרת את תופעת הנשנושים בה הקונים "טועמים" את המוצרים הפתוחים מבלי לשלם עליהם, היא שומרת על טריות המוצרים באמצעות פטנט מיוחד first in first out שדואג שמה שנכנס ראשון למכונה יצא ראשון ללקוח, וכמובן מעצימה את חווית הלקוח. המכונה מאפשרתclick&mix  וזה קונספט מנצח כי הוא מאפשר ללקוח לבחור לעצמו כוס אישית וממותגת של הממתקים המועדפים עליו בלי חשש מגע יד אדם. כך הלקוח מקבל בהתאמה אישית טריות של מוצר ארוז במחיר של תפזורת".

אך למרות שהמכונה יועדה רק לשוק רשתות המזון, מירה ושי ראו בדימיונם המשותף פונטציאל גדול יותר, והצליחו להרשים את ממציאי המכונה כשהציגו להם רעיונות לשימושים נוספים במכונה, שאפילו הם לא חשבו עליהם. "הלהבנו אותם עם כל מה שאפשר לעשות עם המכונה, החל מאירועים פרטים ופעילויות קד"מ ועד החדרה של המכונות לרשתות צעצועים ובתי קולנוע. הם כנראה מאד אהבו את הראש המשותף שלנו, כי בסופו של דבר בחרו בנו להיות היבואנים והזכיינים הבלעדיים של ה-click candy בישראל".

אחרי שקיבלו את הזיכיון להביא את המכונות לארץ, החלו שי ומירה בחלק הכיפי: התאמת המכונה לשוק הישראלי. יחד הם היו צריכים להחליט כיצד למתג את המכונה, כיצד לתמחר את הממתקים, להתאים את גודל הכוסות לצרכן הישראלי. למצוא את הטעמים המתאימים יותר לחיך הישראלי וכמובן לטפל בעניין הכשרות. המכונה הראשונה מצאה את עצמה בסלון ביתם, על מנת שיוכלו לעבוד כל הזמן ולשפר את הבייבי החדש. "פתאום מצאנו את עצמנו עם תחביב משותף חדש. מצאנו את עצמנו חוזרים הביתה כל אחד מהעבודה שלו ומתחילים לעבוד על העסק החדש של שנינו".

איך זה הרגיש להתחיל לעבוד יחד על עסק משותף?
שי: "גילינו ששיתוף הפעולה בינינו עובד טוב על אנשים. אנשים מאד אוהבים את החיבור בינינו. לכל אחד יש את הקריירה שלו וזה הבייבי המשותף שלנו ואנחנו מקווים שהוא יגדל ויצמח ויהפוך למשהו משמעותי"

יש חסרונות לפתיחת עסק משותף?
שי: "יש אפס זמן פנוי מאז. כל דקה פנויה מהעבודה ומהבנות מוקדשת לעסק. אם יש אנשים ששוקלים להיכנס למיזם עצמאי, זה משהו שהם צריכים לשקול מראש. צריך הרבה כח רצון ואנרגיה שמחפים על העובדה שאין זמן. אתה מוצא את עצמך רק עובד כל היום, אבל אתה עושה את זה בשביל התקווה שיהיה לך בסוף משהו שהוא שלך".

"יש משהו מאוד חזק ומעצים ביצירה של עסק עצמאי" מוסיפה מירה, "אחד הקריטריונים שהצבנו לעצמינו כשחיפשנו את העסק היה האפשרות להתחיל בקטן מבלי להמר על כל הקופה. סה"כ כשעושים צעדים קטנים ומדודים ולאט לאט מתפתחים, אין שום סיבה לא לעשות את זה".

"לאחר שסיימו עם מקצה השיפורים, בעזרתם של חברת "זברה תערוכות ותפאורות" שסייעה עם כל העזרים החיצוניים שלא חשבו עליהם בשבדיה החל ממתקן לכוסות ועד הגנה נגד עגלות, החליט הזוג לנסות להכניס את המכונה לשוק הקמעונאי. "מבחינתנו כל בית עסק חדש שאליו נכנסת מכונה הוא פיילוט עבורנו ועבור בית העסק. אם הפילוט מצליח ממשיכים, אם לא, מחפשים למכונה מיקום חדש שבו היא יכולה להצליח יותר", אומר שי.

בזכות שיתוף הפעולה של יוסי סבתו - סמנכ"ל הסחר של רמי לוי עברה המכונה מהסלון של משפחת סופר לסניף של רמי לוי במודיעין. מכונות נוספות מוצבות כיום ברשתות חנויות צעצועים.

מלבד המכונות שיעמדו ברשתות שונות, מציעים שי ומירה מכונות לאירועי קידום מכירות, חתונות וחגיגות בת/בר מצוות. המכונה בנויה להכיל כל דבר שנמכר בתפזורת: סוכריות, שוקולדים, פיצוחים, ועוד, ובכל אירוע המכונה היא גימיק מגניב שהאורחים מרוב התלהבות מצטלמים לידו ומשתפים בפייסבוק.

איך שאר בני המשפחה משתלבים בעסק?
"הבנות שלנו הפכו להיות סוכנות, מגיעות חברות והן מסבירות להן על היתרונות של המכונה. הבעיה היחידה היא  שהחברות של הבנות מנדנדות להורים שלהן שגם הן רוצות מכונת ממתקים בבית".

אם גם אתם רוצים להשתלב בעסק המבטיח של הזוג סופר, בימים אלו מחפשים בני הזוג זכיינים למגזרים הערבי והחרדי, שיפתחו עבורם את השווקים הללו.

אם כל אחד יאמין בשני, העסק שלכם ימריא

עסק קטן הוא כמו זוגיות, בונים אותו לאט לאט עם מי שהכי מתאים לכם. אם תשאלו את רחלי ואילן כהן, עסק זוגי הוא גם קצת כמו בריכה - גם אחרי שהשקעתם ובניתם אותו, חייבים כל הזמן להמשיך ולתחזק, כדי שתוכלו ליהנות ממנו כמו שצריך.

רחלי ואילן עסק זוגי (צילום: תומר ושחר צלמים)
חלוקה ברורה של תפקידים. רחלי ואילן|צילום: תומר ושחר צלמים

רחלי ואילן הם הורים לשלושה ילדים ולעסק משפחתי ותיק ומצליח לבריכות שחיה - שמבו. יחד הם מתכננים, בונים ומתחזקים בריכות שחייה פרטיות בכל רחבי הארץ.

"התחלתי לעבוד בבניית בריכות ישר אחרי הצבא", נזכר אילן, "הייתי נוסע לטייל בהודו, חוזר לארץ כל פעם לתקופה, בונה בריכה, מרוויח כסף, חוסך סכום מסוים וחוזר לטייל".

באחת הפעמים שחזר לארץ, הכיר אילן את רחלי, שהצטרפה אליו לנסיעה הבאה להודו. "חשבנו והבנו שהדבר שהכי בא לנו לעשות יחד זה לטייל. אז החלטנו להפוך את הטיולים לעסק כדי שנוכל גם לטייל וגם להרוויח. התחלנו לייבא סחורות מהמזרח ולמכור אותן בארץ, אך מהר מאד נוצר מצב שהיה בלתי אפשרי לטייל, זה היה רק לעבוד ולנסות לחיות ולשרוד".

הכסף לא הספיק, לא לטייל ולא לחיות, הזוג חזר לארץ ונפרד. אילן החליט ללכת אחר החלום ופתח עסק עצמאי לבריכות, רחלי המשיכה עם הייבוא מהמזרח ופתחה חנות באורנית. אחרי שנה וחצי הם חזרו, וכשהחליטו שהם מתחתנים, הבינו שהם צריכים רק עסק אחד במשפחה ובהחלטה משותפת סגרו את החנות והתמקדו בבריכות.

הזוג כהן מחזיק קו אחזקה שמטפל באופן שוטף במעל 100 בריכות שחייה פרטיות. בנוסף הם בונים ומשפצים בריכות מכל הסוגים, בריכות מתועשות, בריכות יצוקות, חיפוי פסיפס ועוד. יחד איתם עובדים בעסק שבעה עובדים קבועים, המרכיבים צוותי אחזקה וצוות שירות ותיקונים.

איך החלטתם על חלוקת התפקידים?
רחלי: "עוד לפני שסגרתי את החנות כבר עזרתי לו בעסק עם החשבונות, הגביה, הקשר עם הלקוחות ועם ההבנקים, והוא עבד בשטח. כשסגרתי את החנות התפניתי רק לזה".

איך זה לעבוד ביחד?
"תענוג", מסכם אילן במילה אחת, ורחלי מרחיבה: "בהתחלה היו הרבה חיכוכים. אילן טיפוס לחוץ וגם אני הייתי בלחץ פה במשרד. כשהוא היה צועק עלי אני הייתי נלחצת, לא מסכימה שידברו איתי ככה ושוברת את הכלים, אבל לאט לאט למדנו לעבוד ביחד".

רחלי ואילן עסק זוגי (צילום: תומר ושחר צלמים)
מתכננים, בונים ומתחזקים בריכות בארץ. שמבו|צילום: תומר ושחר צלמים

אילן: "אני לא צועק, פשוט מאד אכפת לי אז אני מגיב בכעס על טעויות של חוסר אכפתיות. חוץ מזה אני עושה הפרדה מלאה בין המשפחה לעבודה. אני טוטאלי בעבודה ואם דברים לא מתבצעים כמו שצריך אז העובדים יקבלו על הראש וגם רחלי כחלק מהצוות. אני חושב שבזכות זה יש לנו רמת שירות כל כך גבוהה, כי יש לנו אכפתיות שאין במקומות אחרים".

וזה לא יוצר חיכוכים אישיים ביניכם?
"רחלי יודעת שאני עושה את ההפרדה וגם אם אנחנו רבים אז זה רק עבודה ולא לוקחים את זה הלאה. היא הבינה שאין טעם לקחת את זה אישית, ואני מצידי משתדל לצעוק כמה שפחות, גם על העובדים".

מה הסוד?
אילן: "לכבד ולהעריך אחד את השניה. יש חלוקה מאד מאד ברורה וכל אחד סומך על השני שהוא עושה את התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר".

"אנחנו מתייעצים על כל דבר" מוסיפה רחלי, "הוא מערב אותי ואני מערבת אותו, אבל בסופו של דבר ההחלטות המקצועיות הן שלו וההחלטות הניהוליות הן שלי"

אילן: "היא עושה את מה שהיא עושה הכי טוב, ואין לי מה להתערב ולהחליט במקומה".

רחלי: "עם איך שאילן עובד, לא פלא שהעסק מצליח. הוא הכי אכפתי בעולם ונותן את כל כולו בעבודה. כשהעובדים שלנו רואים אותו עובד, לא נעים להם שהוא עובד יותר קשה מהם"

אילן: "אתה רואה למה אנחנו מסתדרים ביחד? כי היא כל  הזמן מחמיאה לי".

אין בעיה של חוסר זמן בגלל ששניכם בעסק?
"האמת שמאז שהילדים נולדו לא יצאנו לבד אפילו לילה אחד. עכשיו שהעסק התרחב ויש לנו עובדים והילדים גדלו, התחלנו לצאת. העבודה מספקת לנו גם חופשים לפעמים, החופש הבא שלנו הוא תערוכת בריכות בברצלונה".

רחלי ואילן משווים את ההשקעה בעסק להשקעה בזוגיות: "יש לנו היום עובדים ותיקים שאפשר לסמוך עליהם ולהשאיר אותם לבד. בדרך כלל בתחום הזה אנשים שעובדים שנה עוזבים ומקימים עסק לבד. לנו יש עובדים ותיקים שאיתנו כבר 4 שנים, כך שהם ברמה מקצועית גבוהה מאד. מאד חשובה לנו האיכות של האנשים ואנחנו לא חוסכים בעובדים ובמשכורות, מתוך מטרה שהם יהיו מרוצים, ישארו ויגדלו עם החברה. ככה גם החברה יותר מקצועית".

הייתם ממליצים לזוגות להקים עסק ביחד?
"אם אתם מכבדים אחד את השני ולא שופטים אחד את השני אז כן, זו חוויה", אומרת רחלי. "אם כל אחד מבני הזוג חושב שהשני היה יכול להקים עסק לבד ולהצליח, אז הם יכולים להקים עסק ביחד. כל אחד סומך על השני שיש לו את האיכויות להקים ולנהל עסק, אז ביחד הם יכולים להעיף את העסק לשמים".

"מה שחשוב זה שכל אחד עושה משהו אחר" מחדד אילן, "אם שני בני הזוג עושים את אותו הדבר אין טעם שיקימו עסק ביחד. השילוב של שתי יכולות שונות, כמו ניהול וביצוע אצלנו, מביא תוצאות טובות יותר".

>> כל מה שצריך לדעת על שיווק סלולארי לעסק קטן