>> עסקים קטנים, הירשמו לאינדקס הגדול של העסקים הקטנים

>> לא מצליחים להירשם לאינדקס הגדול? כיתבו לנו

הסנדלריה (צילום: משה שליט)
נולדה בצריף פח. הסנדלריה|צילום: משה שליט
"הסנדלר הולך יחף", קובעת הקלישאה המפורסמת, אבל הסנדלרים שאנחנו פגשנו כנראה לא שמעו עליה, והם דואגים לצייד את הסנדלריה שלהם בטכנולוגיה חדשה, פריטים ייחודיים וחוויות מיוחדות. לקראת יום העסקים הקטנים, יצאנו לסיבוב קניות אצל ארבעה סנדלרים המשמרים את כבוד המקצוע ומכניסים בו חידושים תוך כדי שמירה על הקסם הישן והטוב.

שם העסק: הסנדלריה
כתובת: קיבוץ איילת השחר
בעל העסק: מוש הראל

הסיפור מאחורי העסק
הסנדלריה היא בית מלאכה לנעליים ומוצרי עור השוכן בבנין לשימור ומשלב מרכז מבקרים הסטורי ותצוגה ייחודית. הבניין ההיסטורי בו פעלה סנדלריה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, שופץ על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל לאחר שהוכרז כאתר מורשת לאומית. כיום המקום ממשיך לקיים את אותה מורשת של ייצור עצמי של מוצרי הנעלה שונים לילדים ולמבוגרים וזאת בשילוב מרכז מבקרים פעיל. לצד הסנדלים והנעליים ניתן למצוא גם תיקים, חגורות ומוצרי עור שונים וכמובן לקבל שירות תיקונים.

איך הוא קם
ראשיתה של הסנדלריה אי שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת. היא החלה את דרכה בקיבוץ אילת השחר בצריף פח. בשנת 1951 עברה לבניין אבן משנת 1923, הראשון שנבנה בקיבוץ, והמשיכה לפעול עד שמצבו הרעוע של המבנה הביאו את הסנדלר האחרון שנותר בקיבוץ, שאול שבתאי, לסיים את עבודתו במקום.

בשנת 2009 נעשתה פניה יזומה למועצה לשימור אתרים לעזור ולשפץ את המבנה שכבר החל להתפורר. מנכ”ל המועצה יוסי פלדמן שמח לרעיון החייאת הסנדלריה ונתן את אישורו לתחילת הליך השימור. בסופו של הליך הפינוי נראה היה בבירור כי התקיימה במקום במשך עשרות שנים סנדלריה עם שאיפות אסטטיות מרחיקות לכת וחזון יצירתי לייצור נעליים מתוצרת עצמית. הסנדלריה זכתה במשך שנים רבות להערכה רבה מצד חברי וילדי המשק וייצרה עבורם בכל שנה זוג נעלי עבודה וסנדלים לכל חבר וזוג נעלי שבת אחד למספר שנים.

המועצה לשימור מבנים ואתרי מורשת מצאה חשיבות רבה בשימור ושיקום הבית הראשון שנבנה בקיבוץ וראתה צורך מוסרי וערכי בהנצחת הסנדלריה בתצוגת עבר, לצד המיכון והציוד הישן שטופל לצורך הפעלתו החוזרת.

הפיקנטריה
הסנדלריה פועלת באותו המקום בו עבדו סנדלרים קרוב למאה שנה. החל מהסנדלרית הראשונה בלומה והסנדלר הראשון יצחק שטיינמן שלמד את מקצוע הרצענות עוד בגרמניה וכשעלה לארץ בשנת 44 ייסד את הסנדלריה במקומה החדש, ניסן תירוש (פטרושקה) וחנוך אוסובסקי שהצטרפו לסנדלריה בשנות ה- 50 ושאול שבתאי שהצטרף מאוחר יותר כשוליה, ומפעיל היום את המקום יחד עם מוש הראל, בנו של הסנדלר האחרון.

קטע מיוחד עם לקוחות
מלבד היותה בית מלאכה פעיל, הסנדלריה גם משלבת בתוכה תצוגה המשתרעת לאורכה ולרוחבה. מתוך רצון אמיתי ליצור ערך מוסף בעל משמעות היסטורית ותרבותית הוחלט לאפשר תנועת מבקרים כמעט כל ימות השבוע ובעיקר בימים בהם מתקיימת עבודה במקום.

איך אתם מתכוננים ליום העסקים הקטנים
במהלך יום העסקים הקטנים תהיה הסנדלריה פתוחה למבקרים ותאפשר סיורים במקום. מי שיגיע יוכל לראות, לחוש וממש להריח את אחת המלאכות הנעלמות המורכבות והמרתקות ביותר. ניתן גם לשלב ערכת יצירה ולהתנסות בפעילות חוויתית הממחישה את הווי המקום.

הטבה ליום העסקים הקטנים
מגוון הפתעות למבקרים ביום העסקים הקטנים.

שם העסק: ד"ר מקסו

דר מקסו (צילום: תומר ושחר צלמים)
מומחה בצבעים. ד"ר מקסו|צילום: תומר ושחר צלמים

כתובת: הגדוד העברי 45 תל אביב
בעל העסק: מקס לוי

הסיפור מאחורי העסק
סנדלריית ד"ר מקסו מנוהלת ע"י מקס לוי, המומחה מספר אחת בישראל (ויש אומרים בעולם) לצביעת וחידוש נעליים. בעזרת חמישה צבעי בסיס וידי אומן, מקסו יוצר כל גוון וצבע מתבקש ומחדש גם את הנעל הבלוייה ביותר. "אני היחיד בארץ שמתמחה בערבובי צבעים, ואחד האמנים הגדולים בעולם בצביעת נעליים. עבדתי במפעל עורות בקאמר, תורכיה והכנסתי לארץ שיטה חדשה ובלעדית לצביעת עורות".

איך הוא קם
מקס לוי, הלא הוא ד"ר מקסו, היה מעצב נעלים של נעלי גטיה, ובעל חנויות נעליים בתל אביב וראשון לציון. כשהתחיל הייבוא מסין שגרם לסגירת המפעלים והחנויות, החליט מקס לפתוח סנדלריה.

הפיקנטריה

דר מקסו ולקוחה (צילום: תומר ושחר צלמים)
לקוחה קבועה של ד"ר מקסו. מיכל אמדורסקי|צילום: תומר ושחר צלמים
השם שיצא לד"ר מקסו כמחדש נעליים, הביא אל הסנדלריה שלו סלבס רבים, שהתאהבו והפכו ללקוחות קבועים. "מיכל אמדורסקי מספקת לי עבודה בלי הפסקה. יש לי בסנדלריה מדף על שמה והיא ממליצה עלי לכולם, כי היא יודעת שאני הכי טוב בתחום.

כל לקוחה שבאה אלי זו חתונה קתולית, אנחנו חברים לכל החיים. אני יודע להתנהג עם חומרים, ואני עושה את זה ברמה מעל כולם. פותר הכל, גם אם כלב אכל נעל אני מסדר לה. עקבים, סוליות וכל מה שצריך. התפרסמתי בגלל עבודה טובה".

קטע מיוחד עם לקוחות
ד"ר מקסו ידוע בעיקר בזכות שיטת הצביעה שלו, המאפשרת לו לתקן כל נזק, ולהחזיר לנעל מראה חדש. "במקום לקנות נעליים חדשות מגיעים אלי לצביעה. יש נשים שמגיעות אלי עם הבגד אותו הן מתכננות ללבוש ומבקשות את הנעל באותו הצבע, ואני עושה להן את הנעל באותו הצבע. הכל בטכנולוגיה מתקדמת והחומרים הכי טובים. יש חמישה צבעי בסיס ואני מכין בדיוק את הצבע. יכול להוציא כל צבע אפילו מטאלי. גם סנדלרים מסנדלריות אחרות באים לצבוע אצלי נעליים של להקוחות שלהם".

איך אתם מתכוננים ליום העסקים הקטנים
ממשיכים לעבוד בלי הפסקה כל הזמן, כדי לתת את השירות הכי טוב ללקוחות שלנו.

הטבה ליום העסקים הקטנים
20% על כל התיקונים לקוראי מאקו ביום עסקים קטנים.

שם העסק: סנדלרית סטניסלב

סטניסלב (צילום: תומר ושחר צלמים)
סנדלריה עם אתר אינטרנט. סטניסלב|צילום: תומר ושחר צלמים

כתובת: המייסדים 4, נתניה
בעל העסק: סטניסלב

הסיפור מאחורי העסק
סנדלריית סטניסלב פועלת בנתניה כבר מעל לעשור, בהנהלתו של סטניסלב, מהנדס ייצור המשתמש בידע שלו על מנת לייצר מוצרים חדשים אותם הוא מוכר בסנדלריה.

איך הוא קם
בברית המועצות סיים סטניסלב שבע שנות לימודים אקדמאים על מנת לרכוש את התואר טכנולוג ייצור, המקביל בישראל לתואר שני, ועבד בייצור נעליים. אחרי שעלה לארץ פתח סנדלריה משלו בישראל. "אחרי שברוסיה הייתי מהנדס ייצור, למדתי את מקצוע הסנדלרות. זה החיים שלי, אי אפשר להיות מיליונר מזה אבל לחיות אפשר".

הפיקנטריה
בנוסף לייצור נעליים, מייצר סטניסלב אביזרים מיוחדים בעבודת יד ועם המון כשרון אומנותי. בסנדלריה של סטניסלב תוכלו למצוא נרתיקים לפלאפונים, חגורות מצוירות, תיקים והכל בעבודת יד כאשר כל פריט הוא יחיד במינו.

סנדלריית סטניסלב היא הסנדלריה היחידה עם אתר אינטרנט. ועם כתובת האינטרנט הכי נחשקת בתחום -  hasandlar.co.il, מה שהופך אותו לסנדלר של המדינה, לפחות באינטרנט.

קטע מיוחד עם לקוחות
הקליינטים שבאים אל סטניסלב באים כמו לפסיכולוג. "מדברים ומשתפים אותי בכל דבר, ממש כמו פסיכולוג. לכל לקוח יש סנדלר קבוע וספר קבוע. אלו נותני שירות שלא עוזבים ולא מחליפים, רק מעבירים אחד לשני". בזכות פרסום מפה לאוזן נצליח סטניסלב לפתח את העסק. "בהתחלה לא היו קליינטים", מודה סטניסלב, "עד שעשיתי שם והיום השם זה הדבר הכי חשוב בעסק שלי. כל העסק הזה בנוי על פרסום מפה לאוזן, ואם אתה נותן עבודה ושירות כמו שצריך לאט לאט הכל מתקדם. כדי לשמור על השם שלי אני תמיד אומר אמת ללקוחות. אם מגיע לקוח עם נעליים שלא כדאי להשקיע אלא לזרוק ולקנות חדש אז אני אומר לו" 

איך אתם מתכוננים ליום העסקים הקטנים
"יום עסקים קטנים זה יום טוב להדגיש את ההגינות של העסק כלפי הלקוחות. אני רוצה לשים שלט בסנדלריה שאומר: 'השם יותר יקר מהכסף'. ככה נולדתי וככה לימדו אותי. חשוב לדאוג ללקוחות שלך ולא רק לכיס שלך, להיות הוגן איתם במשך כל השנה".

הטבה ליום העסקים הקטנים
הצעה מיוחדת על מוצר חדש לחורף - רפידות מיוחדות לחורף שמחממות את כף הרגל.

שם העסק: סנדלרית רוממה

רוממה (צילום: תומר ושחר צלמים)
עשה עלייה לסנדלריה. סנדלרית רוממה|צילום: תומר ושחר צלמים

כתובת: האורן 25, רוממה - חיפה
בעל העסק: דימיטרי

הסיפור מאחורי העסק
סנדלריית רוממה היא העסק המחודש של דימיטרי, שפתח סנדלריה בישראל אחרי שעבד כסנדלר יותר מ-25 שנה באוקראינה.

איך הוא קם
באוקראינה עבד דימיטרי כסנדלר, קרוב לעשרים וחמש שנה. כשעלה לארץ נאלץ לעבוד בעבודות שונות עד שהצליח לאסוף מספיק כסף על מנת לפתוח את הסנדלריה. "היה צריך להשקיע הרבה כסף בשביל לפתוח עסק משלך, וזה לקח זמן. כל הזמן חשבתי על זה עד שהגיע הרגע להגשים את החלום".

הפיקנטריה
סנדלרית רוממה היא מעין כל בו ענק, בו ניתן למצוא את כל מה שקשור לעולם הנעליים, החל משרוכים ורוכסנים דרך משחות נעליים ורפידות ועד ספריי נגד ריח זיעה.

מלבד תיקונים, הרחבה וחידוש נעליים, דימיטרי מבצע גם תיקוני תיקים, מזוודות (ידיות) וחגורות. "אפשר למצוא אצלנו כל מה שקשור לנעליים, לתקן אצלנו או לתקן לבד בבית. אנחנו מוכרים ומתקנים רוכסנים, צובעים נעליים, תיקים ומעילי עור, מתקינים ניטים ואבזמים".

קטע מיוחד עם לקוחות
בחיפה יש כ-16 סנדלריות, רובן מתרכזות בשכונת הדר. לסנדלרית רוממה מגיעים הרבה לקוחות אקראיים. "הלקוחות בעיקר חיפאים, מגיעים גם מהקריות ופעם אחת הגיע מישהו מעתלית שחיפש ומצא אותי באינטרנט".

איך אתם מתכוננים ליום העסקים הקטנים
"יום העסקים הקטנים יהיה גם חגיגות השנה לסנדלריה, אז אנחנו מתכננים לחגוג יחד עם הלקוחות שלנו".

הטבה ליום העסקים הקטנים
5% אחוז הנחה על כל התיקונים, החל מיום פרסום הכתבה ועד יום העסקים הקטנים.

>> עסקים קטנים, הירשמו לאינדקס הגדול של העסקים הקטנים

>> לא מצליחים להירשם לאינדקס הגדול? כיתבו לנו