המבוגרים מבינינו עוד יכולים לעצום את העיניים ולשמוע את מחלק הנפט, מצלצל בפעמון כשהוא עובר ברחובות ואז נעצר ומיד מתארגן לו תור ארוך לאלה הרוצים לחמם את ביתם. לא רק מחלק הנפט הוא זיכרון רחוק. עם השנים, יותר ויותר מקצועות נעלמו מן העולם פשוט מכיוון שאין בהם צורך יותר. שנייה לפני שהם נשכחים חלוטין, הנה רשימה של בעלי מקצוע שפעם לא יכולנו לדמיין את חיינו בלעדיהם.

המקצועות של פעם:

בחלוקה גסה, מקצועות העבר נחלקים לשתי מטרות: אלה שנועדו לשמר את הקיים ואלה שנתנו יחס אישי וייחודי ללקוח. אלה הראשונים נעלמו, כיוון שתרבות הצריכה שלנו היא שמעודדת אותנו להיפטר מהקיים וללכת לקנות מוצר חדש. הקבוצה השנייה נעלמה משום שבתרבות המנוכרת והמהירה של היום, יחס אישי הוא מותרות.

סנדלרים: המלאכה רבת השנים הזאת עברה בעבר מדור לדור. בשנות ה-70 עוד אפשר היה למצוא מתקני נעליים בכל שכונה. נעליים בלויות לא היו נזרקות, תמיד מתקנים, אחרת, מה נעביר לדור הבא במשפחה? למרות שהיום פשוט קונים חדש, גם כיום ניתן למצוא פה ושם סנדלריות קטנטנות, בהן יושב לו גבר, בדרך כלל עולה חדש כשהוא אפוף ריח דבק ונעליים ישנות.

סנדלר (צילום: Kraig Scarbinsky, Thinkstock)
נעליים בלויות לא זורקים, תמיד מתקנים. הימים שלפני השתלטות האופנה המהירה|צילום: Kraig Scarbinsky, Thinkstock
שענים: בעבר, שעון יד נחשב למתנה יוקרתית וחגיגית. מהסוג שקונים לנער בר מצווה או מעניקים כאות הוקרה לעובד מסור שיוצא לפנסיה, עם הקדשה מאחור. כיום, מי שעדיין מחזיק בשעון ולא מסתפק בזה שבסלולרי, זקוק בדרך כלל לכל היותר להחלפת סוללה או רצועה. 

מברקנים: שיקום מי שלח לאחרונה מברק. כולם יושבים? לא מפתיע. מה שמפתיע זה ששירות המברקה עדיין קיים בדואר ישראל. המברק, חידוש לשוני של בן יהודה לטלגרפיה, שהיא דרך לשידור הודעות כתובות ללא העברה פיזית של אותיות. אם נתעקש קצת, כל אחד מאיתנו הוא מברקן למעשה. כלומר כל מי שמשתמש בדואר האלקטרוני.

הדוורים אמנם עדיין מחלקים דואר לתיבות שעוד יש לכולנו, אבל עברו הימים בהם קיבלנו מכתב אישי בדואר. לרוב מדובר בחשבונות. גם אלה אגב, מיותרים למדי, כיוון שניתן לשלם את החשבונות באינטרנט או לחלופין לבצע הוראות קבע. הימור שלנו, גם המקצוע הזה ייעלם בשנים הקרובות.

תופרת (צילום: Jupiterimages, Thinkstock)
חוברת"בורדה" ותופרת טובה ויש שמלה חדשה ואופנתית|צילום: Jupiterimages, Thinkstock
המחלקים: תה, נפט, קרח וחלב. היו זמנים בהם בכל משרד גדול היתה משתקשקת לה עגלת תה במסדרונות. יומיום, באותה השעה הייתה גוררת מחלקת התה את העגלה ושואלת בקול חלוש: חלב או לימון?
מחלקי נפט וקרח היו נעמדים עם העגלה מתחת לפנס בודד בקצה השכונה אחת לשבוע. מכריזים על נוכחותם באמצעות פעמון ידני גדול, ומיד היו מוקפים בגברים, נשים וילדים שנשלחו בידי אמם.
החלבנים היו מסתובבים עם ארגזי עץ נאים ובהם בקבוקי זכוכית מלאים חלב טרי. היום כל אלה הם פריטי אספנים.

תופרות וחייטים: רציתם שמלה חדשה ומיוחדת או חליפה גזורה היטב? כל מה שהיה עליכם לעשות הוא לקנות חוברת של "בורדה", לבחור את הגזרה הרצויה, לנסוע למרכז העיר ולקנות בד, לגשת לתופרת או לחייט ולחזור כעבור כמה ימים למדידה ראשונה, ואחר כך לתיקונים. והנה – בגד חדש. פשוט, לא? כיום, משתמשים באותם חייטים ותופרות כדי לקצר, להצר או לעשות מכפלות בשלל הבגדים שרכשנו באינספור חנויות וברשת.

בעלי עסקים קטנים, הירשמו לאינדקס העסקים הקטנים

המקצועות של היום:

בעבר חלמה כל אם עבריה שבנה יהיה רופא או עורך דין ובתה תתחתן עם אחד כזה. כיום, גם החלומות שלנו משתנים. שוק התעסוקה מציע מגוון גדול ורחב של אפשרויות פרנסה, שאת חלקם לא צריך ללמוד – הם פשוט נובעים מצרכי השוק וחיוניים לא פחות מעילית המקצועות הטכנולוגיים הנלמדים באקדמיה.

טלפון סלולרי לכל פועל: אם לכל אדם בישראל, מגיל 5 ועד 85 יש לפחות מכשיר סלולרי אחד בכיס או בתיק, מישהו הרי צריך למכור להם אותם, לתקן וגם לשכנע להגדיל את חבילת גלישה. ה-מקצוע לסטודנטים עמוסים ותפרנים.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ
יצר אינספור מקצועות חדשים. צוקרברג|צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL
חיות רשת: כיום, לכל קוסמטיקאית יש אתר אינטרנט, כל אינסטלטור משווק את עצמו בפייסבוק ולכל דוכן פיצה יש אפליקציה להזמנה בסלולרי. מישהו הרי צריך לתת לכך מענה מקצועי, לא?בשביל זה יש מומחים לרשתות חברתיות, מימון המונים, שיווק חברתי ודיגיטלי ומפתחי אפליקציות. ותודה למארק צוקרברג.

מומחים ירוקים: הצבע הירוק שולט. אדריכלים, מהנדסים ויועצים המתמחים בנושאים ירוקים עתידים להיות, אם לא כבר עכשיו, מבוקשים בטירוף.מהפרדת פסולת במטבח הפרטי וטובת הקומפוסטר של הבית המשותף ועד מפעלי תעשייה, חברות הבנייה הגדולות וועדות התכנון הציבוריות – איכות סביבה, קיימות ומחזור הפכו לחלק מהז'רגון של כולנו. 

ארון בגדים מבולגן (צילום: gpflman, Istock)
למה לטרוח אם יש בעלי מקצוע שאפשר לשלם להם?|צילום: gpflman, Istock
מבשלת פרטית, מסדרת ארונות, דוג-ווקר: ביחד עם המירוץ ההייטקיסטי, שלא לומר – בצידו, מתפתחת תרבות שלמה של נותני שירותי ביתיים. מה שבעבר היה טוב לאצולה הבריטית הפך נחוץ לכל גבר ואישה שמנהלים משק בית, שמגדלים כלב או רק ילדים. ורוצים בשעות הפנאי שלהם פשוט לנוח במקום לתזז במטלות ביתיות שאינן נגמרות.

העתיד כבר כאן: פעם קראו להם נביאים, כיום מדובר במדע כמעט מדויק. ביו-סטטיסטיקאיים, אנליסטים ועתידנים הם בעלי מקצוע שמנסים לפענח ולדייק תחזיות שונות לטובת קידום פרויקטים מסחריים, תעשייתיים או חברתיים, באמצעות מודלים שונים. מה שאומר שבעתיד הצלחה תתבסס על היכולת לעצור ולנתח את השינויים. וכן שבעתיד כל גוף שמכבד את עצמו יחזיק בקומת ההנהלה עתידן שידע לשרטט ולהעריך תרחישים עתידיים.