רוצים לפרסם את העסק הקטן שלכם?

דנה גנות (צילום: נוי קנטור, ״שתי צלמות״)
הרעיון היה עסק מהבית. דנה גנות|צילום: נוי קנטור, ״שתי צלמות״
למרות שאנחנו חיים בעולם מתקדם ושוויוני יותר, עדיין רוב מקימי העסקים הם גברים. על פי נתונים ממט"י (מרכז טיפוח יזמות), רק 30% ממקימי העסקים הם נשים. זאת, למרות שבעשור האחרון עולה קצב הגידול של עסקים בבעלות נשים בישראל וכיום מדובר בקצב גדול יותר מזה של עסקים בבעלות גברים. אבל מהם המאפיינים הייחודיים של עסקי נשים ולמה נשים רבות חוששות לעשות את הצעד ולפתוח עסק משלהן? סיפורן של 3 הנשים האמביציוזיות ומעוררות ההשראה מוכיחים כי הכול אפשרי – גם כשאת אישה.

"עסק באינטרנט כדי להמשיך לעבוד מהבית"

דנה גנות (31) הקימה לפני כשנה עסק של יבוא ושיווק באינטרנט של כלים חד פעמים יוקרתיים וייחודיים המיועדים לאירועים. באופן מפתיע, היא עשתה זאת דווקא אחרי שילדה. "התחלתי את התהליך בעצם עם ייעוץ עסקי ראשוני של מט"י", היא אומרת. "זה התחיל מזה שיצאתי לחופשת לידה וחיפשתי מה לעשות כי לעבודה הקודמת לא רציתי לחזור. עם הזמן התגבש הקונספט של ימי הולדת עם קישוטים כמו בחו"ל. אני ניסיתי להזמין מחו"ל כמה פעמים והמשלוח היה מאוד יקר מה שגרם לי לא להזמין ולהתחיל לחשוב על איך מביאים את זה לפה".

מהרגע שחשבה על הרעיון, פנתה ליועץ עסקי. "עשינו ביחד תכנית עסקיות וכדאיות עסקית. ואז כשסיימתי את התהליך יצאתי לדרך. זה ארך חודש וחצי ואז התחלתי לעצב את האתר. אני מגיעה משיווק באינטרנט, זה מה שעשיתי קודם, והעניין של הנראות האינטרנטית היה חשוב לי ורציתי להציב סטנדרט אמריקאי". לדבריה, אחרי שעבדה על האתר כחצי שנה במקביל לתינוקת החדשה שלה ואחרי שהזמינה סחורה שהגיעה כחודשיים לפני סיום העבודה על האתר, היא עלתה לאוויר.

"הרעיון היה גם מלכתחילה לעשות את העסק באינטרנט כדי להמשיך לעבוד מהבית", היא אומרת. "לא לפתוח חנות או משהו מפלצתי כזה. הייתי עם הבת שלי בבית וניהלתי את הכול מכאן. הסחורה הגיעה לכאן בהתחלה. היום יש לי מחסנים". חלק מהכסף להקמה היא הביאה מהבית, ואת השאר השלימה דרך קרן שמש ליזמות שבעזרתה לקחה הלוואה בקרן להלוואות ללא ריבית. העלויות כולן, לדבריה, עמדו על מאות אלפי שקלים. רובן עבור סחורה.

איך את מסכמת את השנה הראשונה?
"טפו טפו הכול טוב, הולך ומתפתח, הולך וגדל מחודש לחודש. אם בהתחלה פתחתי אותו למסיבות קונספט היום התווספו מוצרים נוספים".

אבל עדיין יותר גברים פותחים עסקים.
"לצערי. אני חושבת שהרבה פעמים נשים מרגישות, וגם אני הרגשתי ככה, שלידה והריון עוצר אותן בחיים. הן יולדות ואז הן צריכות להיות שלושה חודשים עד חצי שנה בבית והכול נתקע ולא מתקדמים. מהניסיון שלי זה מאה שמונים מעלות הפוך. זה בעצם נותן לנשים את מה שאין לגברים, וזה את האפשרות בחיים לעצור לרגע ולחשוב ולראות איך מתקדמים מכאן. למנף את זה להזדמנות ולא לעצור שם. נשים יכולות להסתכל על זה ככה וזה ייקח אותן למקומות אחרים.

"אני נפגשת כל הזמן עם נשים וגברים ואנשי עסקים ורואה שהרבה נשים עדיין בצילו של הבעל שלהן או של היועץ העסקי שלהן, איזשהו גבר שיהיה שם בצד, וזה חבל כי אנחנו לגמרי יכולות לעשות את זה לבד. העצה שלי היא פשוט ללכת על זה".

החומוסיה הכי נשית ברעננה

אין תמונה
לא מבינה למה חומוסייה זה עסק גברי. אורית הולנדר
אם גנות הקימה עסק בתחום שנחשב באופן יחסי לנשי - אורית הולנדר (בשנות ה-40 לחייה) הקימה עסק שלרוב מוקם על ידי גברים. היא פתחה את ה"פול-האוס" ברעננה. "אני חושבת שכל החיים שלי אהבתי חומוס, אני מה שנקרא חומוסניקית", היא אומרת. "עוד לפני שהקמתי את העסק נסעתי למיליון חומוסיות, ובין היתר נסעתי גם לירדן לאכול חומוס. היה לנו חבר, לבעלי ולי, שהיה מכין חומוס ביתי. נסעתי אליו, הוא לימד אותי ברמת העיקרון איך מכינים את החומוס. לקחתי ביחד עם בעלי את כל מה שהוא לימד אותי. למדתי להכין חומוס שאפשר לאכול אותו, ליהנות ממנו והוא לא חונק. אנו מכינים את הכול, והגענו למרקם מדהים של חומוס. פתחתי את החומוסייה ברעננה, בלי פרסום ובלי כלום ומהר מאוד מפה לאוזן זה תפס".

אחרי חמש שנים בתחום, היא כבר מחפשת לאן להתפתח. לאחרונה נסעה ללוס אנג'לס כדי לברר אפשרות לפתוח שם סניף נוסף על בסיס זכיינות, ובקרוב היא מתכננת לפתוח מסעדה נוספת שתתבסס על אנטריקוט.

"זה נכון שזה יותר גברי, ואני לא יודעת למה זה יותר גברי", היא אומרת. "מבחינת אופן ההכנה זה מוצר מאוד פשוט. חומוס, פול, פלאפל. זה יותר פשוט מלעמוד במטבח ובהשוואה למאכלים אחרים".

לדבריה, "אין שום הבדל בין גברים לנשים בהקמה של עסק. זה עניין של רצון. היו לי גם מקרים שלא הצלחתי בדברים שעשיתי. אני כל הזמן מסתכלת מה אני יכולה לעשות, לאן אני יכולה להגיע. אני קוצבת לי זמנים. סגרתי עכשיו חוזה שכירות, אז אני תוך חודש פותחת את החנות החדשה. אני לא מעמיסה על עצמי יותר מדי, שמה את המשימה של החודש ותוך חודש זה חייב להסתיים ולעבוד. אם יהיה טעים בעזרת השם זה יצליח".

רוב בעלי העסקים הם גברים. איך זה?
"לא יודעת, אני מכירה המון נשים בעלות עסקים. כמעט כל החברות שלי עצמאיות ועובדות. ספקית הטחינה הכי גדולה בארץ היא אישה. נשים בתקופה האחרונה יצאו מהבית ומעבר לזה שצריך להביא עוד פרנסה כי התקופה קשה הבינו שלא צריך להישאר בבית. יש הצלחות גם בתחום הקבלני".

בית תוכנה לנשים חרדיות

רחל שמוץ (צילום: תומר ושחר צלמים)
נותנת במה לנשים חרדיות. רחל שמוץ|צילום: תומר ושחר צלמים
אם נשים הן מיעוט באופן יחסי בעולם העצמאים, על אחת כמה וכמה זהו המצב בקרב הנשים החרדיות. רחל שמוץ (28), נשואה ואם לשניים, הקימה בית תוכנה שמעסיק נשים חרדיות בלבד. "הקמתי את העסק כי העדפתי להיות עצמאית מאשר שכירה. עבדתי כמרצה לתכנות במכללות שונות בארץ, גם דתיים וגם כאלה שלא. אחר כך ראיתי שיותר מעניין אותי התחום של פיתוח ממש. שנתיים עבדתי כפיתוח כשכירה. אח"כ החלטתי שאתקדם הרבה יותר כשאהיה עצמאית", היא משחזרת.

"פתחתי עסק. לאט לאט הייתה לי יותר ויותר עבודה. החלטנו שפיתוח באינטרנט זה התחום שלנו, ואחר כך הוספנו את הסלולר. כיום אנחנו מפתחים גם לאינטרנט וגם לסלולר. זה התחיל בהדרגה. בהתחלה עבדתי לבד, ראיתי שיש לי עומס עבודה וכיום אנחנו חמש מתכנתות".

לדבריה, העדיפה מתכנתות חרדיות לאור מוסר העבודה הגבוה שלהן. "אין קטע שתוך כדי עבודה אם הבוס יוצא או ראש הצוות לא נמצא יעשו דברים אחרים. גם כשאני יוצאת לפגישות אני רואה שאין בעיה בהספקים. יש אחריות, מסירות. המינוס היחיד הוא שיוצאים לחופשת לידה הרבה, אבל על זה מתגברים".

את בטח מכירה את הסטיגמות על עבודה ועל נשים בציבור החרדי.
"בציבור החרדי זה חריג שאישה פותחת עסק. אין את זה כל כך. נשים פחות בקטע של קריירה. יותר הולכים לעבודה בשביל לעבוד ולהביא כסף. זה רוב הציבור. מה שעשיתי זה לא דבר שמקובל".

איזה תגובות את מקבלת?

"מסתכלים על זה בעיקרון באופן חיובי. אומרים לי כל הכבוד, זה אומר שאת מוכשרת, דברים כאלה". לדבריה, בעלה תומך בה רבות, "גם בשיווק וגם בבית עם הקטנים".

לדבריה, אם רוצים – גם סוגיית הילדים לא אמורה להוות מכשול. "יש לי שני ילדים קטנים בצהרונים.  הם שניהם הולכים לשם עד ארבע", היא אומרת. "בהתחלה כשפתחתי זה דרש ממני הרבה שעות ולפעמים הייתי צריכה לשלוח את הילדים לבייביסיטר. באיזשהו שלב כשהעסק התקדם החלטתי שאני מארבע עד שבע רק עם הילדים. כמובן שכשיש מקרים דחופים אני כן מסדרת את זה ואשלח לבייביסיטר. אני משלבת גם את זה וגם את זה". הלקוחות שלה הם לרוב חברות פיתוח, לדבריה.

"40% מהיזמים שמסתייעים במט"י הם נשים"

בעשור האחרון קצב הגידול של עסקים בבעלות נשים בישראל הינו גבוה ועולה על קצב הגידול של עסקים בבעלות גברים", אומר מיקי כהן, מנכ"ל מט"י רעננה. "למרות האמור לעיל ישראל עדיין מדורגת נמוך בין המדינות האירופאיות בהקשר של עסקים בבעלות נשים". רובין לובל, סמנכ"ל מט"י רעננה, מספר על המאפיינים של עסקי נשים. לדבריו, "נשים מעדיפות בדרך כלל לפתוח עסק בתחום הקרוב לליבן, עם דגש על הגשמה עצמית תוך ביטוי כישורים ויכולות אישיות. אחד המניעים המרכזיים של נשים בפתיחת עסק הוא שילוב בין צורכי המשפחה והילדים וצורכי העסק". כך, מעורבות נשים בהקמת עסקים שקשורים לטכנולוגיה היא פחות מ-5% מן העסקים שהן מקימות.

לדבריהם, נשים משתמשות יותר בתקשורת בין אישית בניהול התהליך העסקי והינן פתוחות, באופן יחסי, להיעזר בייעוץ עסקי . כ- 40% מהיזמים אשר מסתייעים בשירותי המט"י (מרכזי טיפוח יזמות בישראל)  הן נשים. "נשים באופן יחסי הן יותר מחושבות ופחות נוטות לקחת סיכונים פיננסים ולצאת להרפתקאות עסקיות", אומר כהן. "כשכמובן יש יוצאות מן הכלל". אחוז הנשים היזמיות מן המגזר החרדי עולה בהתמדה, לדבריהם. אפשר להניח שככל שהשנים יחלפו אחוז הנשים היזמיות גם בשאר האוכלוסייה ימשיך לעלות בהתמדה.

>> סיבוב קניות: סיפור ההצלחה של "הסביח של עובד"