סימפל טרייד  (צילום: דנה קרן)
רק רצה לעזור. כיתה בחברת סימפל טרייד|צילום: דנה קרן
רבים רואים באינטרנט הזדמנות כלכלית, ומקווים לפרוץ דרכו ו"לעשות קופה". אבל יש גם סיפורים אחרים, על כאלה שהחיים שלהם ברשת התחילו באופן תמים לחלוטין; סיפורים על בלוגים או קבוצות בפייסבוק שזכו לפופולאריות גדולה עד כדי כך, שהמייסדים שלהם היו חייבים לזהות בהם את הפוטנציאל הפיננסי – ולהפוך אותם לעסקים קטנים ולמקורות הכנסה.

שילוב בין משהו שאוהבים למשהו שאנשים צריכים

לדודו רוז (28) יש סיפור כזה. אחרי השחרור הוא התחיל לסחור באופן יומי בבורסה האמריקאית, וראה ברכה בעמלו. אחרי כמה קורסים שלקח בנושא, פתח ב-2009 את הבלוג "Simple Trade", במטרה טהורה: לעזור לאחרים. "רציתי לשתף אנשים אחרים שמתעניינים בתחום, כי ידעתי מהניסיון שלי כמה חשוב לקבל ליווי ותמיכה כשנכנסים לעולם של שוק ההון.  בתחום הזה אין ספר הוראות, אין תואר שמלמד להיות סוחרים טובים".

בבלוג היה רוז כותב על עסקאות שביצע, והגולשים היו מגיבים, שואלים שאלות, מתעניינים ומתייעצים. במשך הזמן היו גם מי שביקשו להתייעץ איתו פנים אל פנים. "עם הזמן פתחתי בבלוג אפשרות של צ'ט קולי שכלל תצוגת וידאו, ומשם הדרך להכשרות פרונטאליות בכיתה כבר הייתה יחסית קצרה. היה ביקוש גדול לשיעורים מסודרים, וכך קרה שבאוגוסט 2009 פתחתי את 'סימפל טרייד', חברה להכשרות במסחר בשוק ההון. מאז ועד היום החברה הכשירה מאות סוחרים, ועדיין מלווה אותם". מה סוד ההצלחה? לטעמו של רוז, "כדי לפתוח עסק או חברה כמו שאני עשיתי צריך למצוא את השילוב בין משהו שאנחנו אוהבים - לבין משהו שאנשים אחרים צריכים".

בעל עסק קטן? בוא לקחת חלק במשהו גדול>>

"התוכן בבלוג נשאר חינמי ונקי לחלוטין"

עוד אחת שהצליחה לייצר מתכון מנצח המשלב בין תחביב לעסק מכניס היא מאיה מרום, שהעלתה לרשת ב-2007 את הבלוג "בצק אלים". "הייתי סטודנטית לעיצוב, והבלוג היה הדרך שלי לתעד את הכישלונות שלי במטבח, למען יראו וייראו. לא ידעתי לבשל בכלל ורציתי להוסיף תובנות וטיפים למתכונים שניסיתי במטבח הסטודנטיאלי הקטן שלי".

עם הזמן צבר הבלוג פופולריות, ומרום החלה לפרסם טור בישול שבועי במוסף "זמנים מודרניים". "הצעד המתבקש הבא, מבחינתי, היה להוציא ספר בישול, ואכן נפגשתי עם כמה מו"לים גדולים", היא מספרת. "הבנתי שלהוציא ספר בהוצאה גדולה כרוך בהרבה מאוד עבודה, מעט עצמאות והכנסה שמתחלקת בין הרבה מאוד גורמים, שהמחבר הוא רק אחד מהם. אני יכולה גם לכתוב, גם לבשל, גם לצלם, גם לעצב את הכל וגם להקים מערך מכירה והפצה ישירות דרך הבלוג שלי, ולכן בחרתי שלא לשתף פעולה עם גורמים חיצוניים".

מרום החליטה ללכת על סדרת חוברות מתכונים קומפקטיות, אותן ניתן להזמין בתשלום רק דרך הבלוג שלה. שני הגיליונות שהוציאה נמכרו במספר עותקים שהפתיע אותה, והיא אפילו נדרשה להדפיס מהדורות נוספות כדי לעמוד בביקוש.

"מעבר לערך הכלכלי משמחות אותי התגובות המעולות שאני מקבלת, וגם העובדה שמעבר לתוכן בתשלום שאני מייצרת היום, אני עדיין ממשיכה לעדכן את הבלוג, שהתוכן בו נשאר חינם ונקי לחלוטין".

מעדיפים מוצר איכותי על חשבון רווח

לפני ארבע שנים, כאשר חיפשה מיכל כהן, 33, דירה בתל אביב, היא פתחה בפייסבוק קבוצה בשם "דירות מפה לאוזן", במטרה לקבל מחברים ומחברים של חברים הצעות רלוונטיות. "קיוויתי שהקבוצה תתפוס תאוצה, שאנשים יצטרפו וייעלו מודעות, ואחרי הכל - שאמצא דירה אטרקטיבית וזולה", היא אומרת.

ההצלחה של הקבוצה הייתה אדירה. היא כללה עשרות אלפי חברים, וקבוצות מקבילות לחיפוש דירות מפה לאוזן בערים נוספות שנפתחו שמשכו גם הן מאות אלפי גולשים. ביוני השנה הושק ברשת אתר "סיטי וול" - לוח הקניה החברתי הראשון, המאפשר לגולשים לחלוק מידע בנוגע לדברים שהם מוכרים או קונים.

איך הבנת שהקבוצות בפייס יכולות להפוך לכלי רווחי?
"שוק הלוחות תפס תאוצה ברשת החברתית, והבנתי שנוצרה זירה נוספת, משלימה, שלא קיבלה ביטוי בלוחות הקיימים. יצרתי קשר עם גלעד אילון (41), שעסק בניהול לוחות באינטרנט, והתחלנו לעבוד על פיתוח של אתר אינטרנט שישלב בין רשת חברתית ולוח קנייה ומכירה. הכנו תכנית עסקית וגייסנו משקיעים".

אין תמונה
זירה נוספת בשוק הלוחות האינטרנטיים. כהן ואילון

ועכשיו את עובדת בזה במשרה מלאה?
"גם לפני כן ניהלתי את הקבוצות באופן יומיומי והשקעתי הרבה זמן, אבל היום העבודה היא במשרה מלאה ואפילו יותר מזה, עובדים מסביב לשעון ומעסיקים עוד מספר עובדים. האתר רק עלה לאוויר בקיץ האחרון, ובינתיים הוא מצליח. את הרווחים נראה, אני מאמינה, בעתיד: בהתחלה היה חשוב לנו לייצר מוצר איכותי וחדשני, גם אם על חשבון רווח בטווח הקצר".

ב-3-4 בינואר יתקיים "יום העסקים הקטנים", לפרטים>>