>> היכנסו לאינדקס העסקים הקטנים

אין תמונה
"עסקים קטנים הם מרכיב חיוני". ח"כ רוברט אילטוב
ב-2-3 בינואר יציינו העסקים הקטנים את "יום העסקים הקטנים" של ישראל. היום, יוזמה של בנק הפועלים, יצויין זו השנה השנייה ומטרתו להעניק חזרה לאותם עסקים קטנים ששורדים במציאות כלכלית משתנה, המלווה לעתים קרובות בחוסר יצירות ובהעדר תמיכה מהמוסדות השונים. 

ח"כ רוברט אטילוב, יו"ר ועדת משנה לעסקים קטנים ובינוניים, מבהיר את חשיבות העסקים הקטנים למשק הישראלי ולכלכלה במדינה, המתבטאת במחויבות הממשלה ובהצעות חוק שצפויות לעבור ולשנות את מציאות חייהם של אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל.

"העסקים הקטנים מהווים את השדרה המרכזית ומרכיב חיוני בפוטנציאל הצמיחה של המגזר העסקי בישראל ועידודם הוא אחד הנושאים הבוערים, שעומדים על סדר יומה של הממשלה וניתן לראות שהוא עובר כחוט השני ביוזמות הממשלה, בדיונים המתקיימים בוועדות הכנסות ובחקיקה", אומר ח"כ אילטוב.

הצעת חוק שתשנה את מצב העסקים הקטנים

לפני שלושה שבועות עברה בקריאה טרומית פה אחד הצעת החוק שיזם ח"כ אילטוב ביחד עם ח"כ דויד רותם, ובשיתוף עם לה"ב- הגבלת אשראי ספקים למוסדות המדינה. מדובר בהצעת חוק, שיזמה עוד בכנסת הקודמת סגנית שר הפנים פאינה קישרנבאום.

"החוק יחולל מהפכה במעמדם של העסקים הקטנים ויסייע להם באופן משמעותי", אומר ח"כ אילטוב. "עסקים רבים נאלצים לספוג איחור של חודשים רבים עד הגעת התשלום, כפי שנהוג בשרות המדינה בתשלומי שוטף. הצעת החוק מקצרת באופן משמעותי את מועד התשלום עד 45 יום. תנאי תשלום אלה משפיעים באופן ישיר על הנזילות הפיננסית של בעל העסק ובסופו של יום מקשים עליו להתקיים".

מדובר בכדור שלג, שכן במצב בו אין לבעל העסק כסף נזיל הוא מתקשה לשלם שכר לעובדים, צובר חובות לספקים, מתקשה לקבל אשראי בנקאי ולכן קיצור זמן התשלום שמאפשר החוק הוא חיוני והכרחי לעסקים הקטנים.

"במהלך החודשים האחרונים נפגשתי עם ארגונים רבים על מנת לקבל פרספקטיבה מלאה על מצבם של העסקים הקטנים. ארגונים אלה הציגו בפני את הבעיות המרכזיות, שעומדות בפני העסקים הקטנים: הכשרת כוח אדם ועידוד קליטת עובדים, הגדלת היקף מקורות האשראי, הביטחון הסוציאלי והקטנת הסיכון של עסקים קטנים שעומדים בפני סכנת סגירה כפויה באמצעות ביטוח אבטלה, הגדלת ערבויות מדינה, סיוע ממשלתי רחב היקף באמצעות הגדלת היקף רכישת שירותים, הרחבת מסגרות הייעוץ לישובים בפריפריה והנגשתם, צמצום תקופת תשלום של גופים של המדינה לעסקים קטנים ועוד".

ח"כ אילטוב מבהיר כי העסקים הקטנים מהווים את הקטר המניע של המשק בישראל ולכן הגדלת חלקם של העסקים הקטנים באשראי הבנקאי הינה הכרחית ליצירת תחרותיות ומיצוי פוטנציאל הצמיחה שלהם. "כיום ממוצע התעסוקה והתוצר של ישראל נמוך מזה של המדינות המפותחות החברות ב OECD.

מה ניתן לעשות בנושא?  
"אפשר לשקול הקמת בנק נוסף, שיתמחה בעסקים קטנים ובינוניים, וגם הבנקים הקיימים צריכים לשקול להקים יחידה בנקאית, שתתמחה בניהול סיכוני אשראי. על מנת שנוכל לעודד את העסקים בצורה הטובה ביותר, כדאי לבדוק ולבחון לעומק מודלים והגדרות של עסקים קטנים ובינוניים באחוד האירופי, אנגליה, ארה"ב ולאמץ מספר עקרונות כמו: הגדרת התעשייה אליה משתייך העסק, מספר העובדים והיקף ההכנסות השנתי, תוך כדי התאמה למודל הישראלי".