כשמתקפת הטרור של חמאס טלטלה את המדינה כולה ב-7 באוקטובר 2023, והמצב היה עדיין לא ברור, צוות חירום מיוחד של מוזיאון תל אביב פעל במהירות להוריד לכספות המוגנות את יצירות המופת הגדולות של פיקאסו, בייקון, קלימט, מגריט ועוד שמות שלמעשה מגדירים את עולם האומנות כולו. אמש (שלישי), שנה וחודשיים לאחר הטבח, עלו יצירות האמנות עולות חזרה אל האולמות והוצגו מחדש לקהל הרחב.

"בימים האחרונים אנחנו מעלים בזהירות כל יצירה בחזרה לגלריות". מסבירה נועה רוזנברג, אוצרת לאמנות מודרנית ואירופאית במוזיאון."זה רגע שאי אפשר לתאר. יש משהו כמעט טקסי בזה. לראות שוב את הדיוקן של פרדריקה מריה בר של גוסטב קלימט – זה מרגש. הוא צויר במלחמת העולם הראשונה, מתאר אישה וינאית זקופה כשברקע מציאות של מלחמה רחוקה. זה גורם לך לחשוב על העובדה שרוב האמנים שיצירותיהם מוצגות בגלריות המודרניות חוו מלחמות – ועם זאת, המשיכו ליצור. זו הוכחה חד משמעית לכך שאמנות היא הכוח שמצליח להתקיים בכל מצב, שהיא כאן כדי להישאר, גם אם נדמה שהאור כבה".

"זו הייתה שנה של בחינה עצמית עמוקה" אומרת טניה כהן-עוזיאלי, מנכ"לית המוזיאון. "שאלנו את עצמנו מה המחויבות שלנו לקהילה, למה אנחנו כאן ומה התפקיד של האמנות בזמנים כאלה. הכניסה המחודשת דרך רחבת 'כיכר החטופים' שינתה את התחושה, חיברה בין הרחוב למוזיאון, בין החוץ לפנים. הליבה של המוזיאון היא האוספים, והעובדה שהיינו צריכים להוריד את היצירות למחסנים בלי לדעת מתי הן יחזרו לתצוגה, עוררה שאלות קשות מנשוא".

אוסף מיזנה בלומנטל מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: אלעד שריג)
אוסף מיזנה בלומנטל מוזיאון תל אביב לאמנות|צילום: אלעד שריג

כהן-עוזיאלי המשיכה: "אני מאמינה שהאמנות יכולה לספק נחמה ומזור גם בזמנים של שבר. זו לא קלישאה. ראינו את זה כאן. בזמן המלחמה, למעלה מ-200 אלף איש באו לראות את התערוכה 'לתפוס רגע חולף: 150 שנה לאימפרסיוניזם'. אנשים זקוקים לאמנות, במיוחד כשנראה שהכול קורס".