כאלו הם יותר מאלף סבים וסבתות שמתנדבים במוסדות הלימוד בכ-20 רשויות בכל רחבי הארץ מטעם תנועת שירות לאומי למבוגר (של"מ) של החברה למתנ"סים הארצית, המונה 15 אלף מתנדבים.

"עצם נוכחותם של מבוגרים מנוסים ובעלי סמכות בין כותלי הגן, ביה"ס והמתנ"ס - בין אם בסיוע לילדים בודדים או בקבוצות בפעילות לימודית – תורמת ליצירת אוירה נעימה, חיובית ותרבותית", אומרת חיה שקד, הרכזת הארצית של של"מ בחינוך. לדבריה, "המתנדבים משפרים את האקלים הבית ספרי, ומסייעים לתלמידים במקצועות היסוד לשפר ציונים".
לכאורה גם מורה, או הורה יכול למלא פונקציות אלו, אבל מסבירים בשל"מ, זה לא מדויק.
חשוב להבין שהמתנדב אינו מזוהה עם הממסד, והוא אינו בא מעמדה שיפוטית. מעצם כך הוא גם מאפשר מתן אוזן קשבת לצרכים ומצוקות שתלמיד יירתע מלחלוק עם ההורה או המורה מחשש לתגובתו.

רינה זוסמן (72), המתנדבת בפרויקט מסבירה כיצד דברים עובדים. ,כל המתנדבים עוברים הכשרה, כשבתחום הלימודי ניתן סיוע פרטני או קבוצתי. הסיוע ניתן במרכז הקהילתי  שמפעילה החברה למתנ"סים או בשעות הלימוד במוסד הלימוד עצמו. בכל הנוגע לצמצום האלימות במוסדות החינוך, הפעילות מתמקדת בבתי הספר בעיקר בתחילת יום הלימודים, ליד ובזמן ההסעות, וכן במסדרונות ובחצר בשעת ההפסקות.
יוסף מץ,(84) המתנדב בשל"מ בחינוך בקרית מוצקין, מסביר את האופן בו הוא רואה מחויבות לקהילה ולחברה, דרך עיניים של ניצול שואה. "ההולנדים האלו, חסידי אומות עולם, סיכנו את חייהם כדי לעזור לנו. לכולנו שמורה הפריביליגיה לעזור לחלש ולנזקק, מבלי שנצטרך לסכן את חיינו בשל כך", הוא אומר, וקורא לכלל הגימלאים להצטרף לתוכנית ההתנדבות.

להצטרפות פנו ל-haya.shaked10@gmail.com