ניהול כספי החיסכון הפנסיוני מהווה את אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בחייו של אדם. השימוש הנפוץ במונח "פנסיה" מתייחס לקצבת הזקנה המשולמת לפנסיונר מדי חודש ולכל ימי חייו, החל מגיל פרישה המוקדם, שהוא גיל 60 לאישה ולגבר. גיל הפרישה הרגיל הנהוג כיום בישראל הוא 62 לאישה ו-67 לגבר.

קופת חיסכון (צילום: Stockbyte, GettyImages IL)
"פנסיה" מתייחסת לקצבת הזקנה המשולמת לפנסיונר מדי חודש|צילום: Stockbyte, GettyImages IL
בנוסף לפנסיית הזיקנה, קיימים סוגים נוספים של פנסיות: פנסיית נכות ופנסיית שאירים. פנסיית הנכות משולמת לעמית אשר עקב נכותו נפגעה הכנסתו מעבודה. פנסיית הנכות תשולם לעמית כל זמן שהוא במצב של אובדן כושר עבודה ולכל המאוחר עד גיל פרישה.

פנסיית השאירים משולמת לשאירי העמית עקב מותו של העמית. הפנסיה תשולם לאלמן או לאלמנה לכל ימי חייהם, ולילדים עד גיל 21.

החשיבות של חיסכון לפנסיה היא קריטית. קבלת החלטות נכונה לאורך תקופת החיסכון, תאפשר לצמצמם את הפער בין רמת החיים לה הורגל העובד בתקופת העסקתו לבין הקצבה החודשית לה יהיה זכאי בגיל  פרישה. כדי לצמצם את הפער הזה ככל האפשר, יש להתעדכן בשינויים הרבים במוצרים ולבצע שינויים והתאמות באם קרות ארוע אישי או משפחתי.

בשנים האחרונות חלו שינויים רבים במוצרים הפנסיונים. לדוגמה: קופות הגמל רשאיות למכור ביטוחים, המקדם המובטח בפוליסות המנהלים אפשרי לגיל השלישי בלבד ובקרן הפנסיה עודכנו טבלאות הביטוח והפרישה.

השינויים הרבים והמורכבות של המוצרים הפנסיוניים מחייבים קבלת ייעוץ מתמשך. במסגרת שיחת הייעוץ עם יועץ פנסיוני, הוא יבחן את כלל סוגי המוצרים הפנסיונים הקיימים וימליץ על מוצר פנסיוני המתאים לצרכי הלקוח. החוק קובע, שייעוץ פנסיוני ינתן אך ורק על-ידי בעל רשיון. הייעוץ הפנסיוני הינו אובייקטיבי במהותו, לאור העובדה שאין בו העדפה לחברה מסוימת או למוצר מסוים.