כשמדובר בפיצויים ותגמולים שהופרשו לאורך השנים, בדרך כלל, מצטברים סכומי כסף גדולים. אלו כספים שהופרשו לטובתכם כחוק. אם על ידכם, כעובדים ואם על ידי מעסיקכם. כספים אלה נחסכו במוצרים פנסיוניים כגון: קופת גמל, קרן פנסיה ותוכנית ביטוח. כדי לשחרר את הכספים צריך לעבור מספר תחנות בהן: המעסיק, מס הכנסה, הקופות המנהלות את הכספים, ביטוח לאומי ועוד. זה רק נשמע מסובך. פישטנו לכם את כל התהליך לשלושה שלבים: 

1. שלב ראשון - המעסיק: 

ממנו יש לקבל טופס 161. מדובר בטופס המיועד לשלטונות מס הכנסה שהמעסיק ממלא עבור העובד. בטופס מצוינים נתונים על העובד, כמו תקופת העבודה, גובה השכר לפיצויים, פירוט של כספי הפיצויים שנחסכו לעובד בתקופת העבודה ומענקי פרישה במידה ושולמו.

2. שלב שני - מס הכנסה:

לפקיד השומה במס הכנסה יש להעביר טופס 161, טופס 161 א' ושלושה תלושי שכר אחרונים ששולמו לפני סיום העבודה. טופס 161 א' זאת "הודעת עובד" למס הכנסה ובה מציין העובד מה הוא מתכוון לעשות עם כספי הפיצויים - למשוך, לדחות לקצבה, לבצע רצף מעסיקים ועוד.

שימו לב, הטיפול מול רשויות המס בראש ובראשונה הוא על כספי הפיצויים והמענקים. על כספי התגמולים חלים כללי מס שונים ולכן יש לבצע הבחנה ביניהם. עם זאת, גם אם אין בכוונתכם למשוך את כספי הפיצויים, בכל זאת צריך לקבל אישור בהתאם ממס הכנסה, וזאת על פי תקנה 9(7)(א)(ז) לפקודת מס הכנסה.

במידה ויש חבות במס על הפיצויים קיים לטובתכם טופס נוסף - טופס פריסת מס (116 ג'). במרבית המקרים פריסת מס עשויה להקטין את גובה המס על הפיצויים.

מה קורה אם הגעתם לגיל פרישה?
מי שהגיע לגיל פרישה והחל לקבל קצבה, צריך למלא טופס נוסף - טופס קיבוע זכויות (161 ד').

לאחר שמסרתם את כל הטפסים הנדרשים, מוציא פקיד השומה אישורים לכל ה"משלמים" – קרן הפנסיה, קופת הגמל, הביטוח וכד' - המצוינים בטופס 161, שאצלם נמצאים כספי הפיצויים של העובד. חלק גדול מהפורשים חושבים שעם קבלת האישורים מפקיד שומה מסתיים "טופס הטיולים", ואולם זו טעות שעלולה לעלות ביוקר.

3. שלב שלישי - "המשלמים":

מדובר בגופים שכספי הפיצויים/תגמולים שלכם נמצאים אצלם. אם זו קרן הפנסיה, קופת הגמל, או חברת הביטוח. לאחר שקיבלתם האישורים המתאימים ממס הכנסה, צריך להעביר אותם לכל "משלם" ו"משלם" ולוודא שכל אחד מה"משלמים", משלם לכם בהתאם להנחיות מס הכנסה כפי שצוינו באישור – כלומר, לא לקח מס גדול יותר מהנקוב, למשל.

ככל שיש יותר "משלמים" (למשל, כספכם מחולק בין שתי קרנות פנסיה, קרן פנסיה ותכנית ביטוח וכד') "כאב הראש" קצת גדול יותר, אבל לא נורא – העיקר שתקפידו לעקוב אחרי תהליך התשלום אצל כל "משלם" ו"משלם". יכול להיות שוני בין ה"משלמים" שמתבטא ברמת השרות, רמת המקצועיות של נציג השרות, המערכת התפעולית שלו, מדיניות העבודה בנושא וכד' – לכן, סבלנות ונחישות. כיום הממשקים הטכנולוגיים הקיימים בין גופי החיסכון הפנסיוני לבין המפיצים השונים, כמו הבנקים או משווקים אחרים, עדיין לא מאפשרים לחסוך את הריצות אחר ה"משלמים" השונים. תמיד יש אפשרות לשכור את שירותיו של יועץ או משווק, שיחסוך לכם את הריצות; בכל מקרה, בשלב זה כדאי להצטייד ברמת סבלנות גבוהה, אך בלא פחות – נחישות.

דפים מונחים על שולחן וחלקי אנשים בחליפות (צילום: Nikada, Istock)
תקפידו לעקוב אחרי תהליך התשלום אצל כל אחד מה"משלמים"|צילום: Nikada, Istock
מהן האופציות העומדות בפניכם לשחרור הכספים?
יש לכם מספר אופציות, שכדאי לשקול אותן ובהתאם להן למקסם את הטבות המס. לדוגמא, אם אתם מעוניינים למשוך את כספי הפיצויים, צריך להעביר לקרן הפנסיה/קופת הגמל/חברת הביטוח את האישור המתאים שקיבלתם ממס הכנסה כדי שהקופה תדע כמה מס לנכות, אם בכלל.

אם אתם מעוניינים להשאיר את כספי הפיצויים בקופת גמל, לפי הוראות תיקון 190, הקופה אמורה לפתוח לכם קופת גמל חדשה במעמד של עצמאי ולהעביר לשם את כספי הפיצויים. שימו לב – במקרה כזה כספים אלה כבר לא ייחשבו כפיצויים אלא יחשבו ככספים הוניים, ועליהם יחולו כללי מס חדשים.

דחיית מס

לקוח המעוניין לדחות את ההתחשבנות עם מס הכנסה על כספי פיצויים/קצבה,  עליו להעביר לקופה הוראה ברוח זו על מנת שהקופה תסמן כספים אלה ככספים דחויי מס. אם לא תעבירו את ההנחיה, או שהקופה לא תבצע את ההנחיה (וכאן עליכם לוודא את הביצוע מול הקופה) הרי שיותר מאוחר, במועד משיכת הכספים, הקופות ינכו מס מרבי מהרווחים שנוצרו וייתכן גם על יתרת הכספים שהם בדחיית מס. מדובר בעלויות מיותרות והרבה כאב ראש בהחזרת המצב לקדמותו.

מומלץ - אם אתם יודעים זמן רב מראש (שנה ויותר) על מועד פרישתכם הצפוי, כדאי לבדוק באלו מסלולים מושקע כספכם, ואולי באמצעות יועץ פיננסי לכוון את ההשקעות לנתיב סולידי יותר. זאת כדי למנוע הפתעות לרעה לקראת משיכת הכספים.

לסיכום- שימו לב ליישם את כל השלבים ולהיות במעקב צמוד מול הקרן/הקופה/חברת הביטוח. כפי שציינו קודם, תמיד קיימת האפשרות לתאם פגישת ייעוץ עם יועץ פנסיוני אובייקטיבי המתמחה בפרישה מעבודה. היועץ מלווה את הפורש לאורך התהליך כולו כולל התאמת המוצרים הפנסיוניים בסוף התהליך. לשיקולכם ובהצלחה.