בחברה הדיגיטלית שבה אנחנו חיים, מרבית בני הנוער מבלים את שעות הפנאי שלהם בגלישה ברשתות החברתיות. שם כל אחד יכול להשפיע ולחולל לשינוי. המרחק הפיזי פחות רלוונטי, חברויות חדשות מתפתחות בקלות ולכל אחד ישנה אפשרות להביע את דעתו ולהיות מישהו. בזכותן הם יכולים לקדם רעיונות ופעיולות חשובות אך באותה מידה אנחנו שומעים גם על מקרים בהם הנוער חושף ונחשף לאלימות, התלהמות, כוחנות, גזענות ועוד לא מעט מוטיבים שליליים. הרשתות החברתיות ממליכות מלכים אך גם מסוגלות לערוף את ראשם ובקלות.

בתנועת הנוער העובד והלומד המדריכים והחניכים מבלים הרבה זמן איכות יחד. מחוץ למחשב וגם באמצעותו. הרשתות החברתיות משמשות כשחקן מרכזי בהתנהלות מול החניכים והתנועה רותמת אותן לשיפור החוויה הכללית. הן מסייעות לתנועה ליידע את החניכים בפעילויות השונות, משתפות אותם במה שמתרחש גם כשהם לא שם, תורמות לקיום דיונים בשעות שאחרי הפעילות הרשמית ואף גורמות להורים להיחשף לחלק מהרגעים המיוחדים שאותם חווים ילדיהם באמצעות תמונות וכו'.

דף פייסבוק לכל קן

הנוער העובד והלומד_ רשתות חברתיות (צילום: יובל גרינמן)
המדריכים השתמשו בקבוצות וואטסאפ בכל פעם שהיתה אזעקה להתעדכן בשלומם של החניכים|צילום: יובל גרינמן
התנועה בחרה לחבק את הרשתות החברתיות ולהשתמש בהן לתועלתה במגוון דרכים שונות. לכל סניף או קן יש עמוד פייסבוק שבו מודיעים לחניכים על פעילויות ואירועים ומעלים תמונות. זאת בנוסף לטוויטר והאינסטגרם שגם בהם הם מככבים ומתוייגים. בנוסף, ישנה קבוצת וואטסאפ של צוות מדריכים, עמוד אינסטגרם של הקבוצה בשכבה הצעירה ועמוד פייסבוק בשם "נוערעובדניקים בינוניים סבירים". נועם (בן 18) הוא קומונר בקן ראשל"צ בשנת שירות והוא אחד ממקימי העמוד המיוחד. הוא מספר שהוא וחבריו החליטו שגם לתנועה מגיע עמוד בעקבות עמודים סאטיריים דומים  והחליטו לעשות מעשה. בימים הראשונים נועם העלה את התוכן לעמוד אך במהלך הזמן העמוד צבר תאוצה וחניכים אחרים החלו לשלוח תכנים משל עצמם והעמוד התפתח לקהילה חמה. העמוד מבטא ומרכז את ההווי החברתי של התנועה ונותן לחבריה מקום בו הם יכולים להביע את עצמם.

מעבר להודעות ועדכונים שוטפים ישנם מדריכים הבוחרים לעשות גם הפעלות דרך הרשתות החברתיות ומשתמשים בהן למשחקי משימות לאורך היום. מעבר לכך, הרשתות החברתיות תורמות גם לפלטפורמת החינוך והקניית הערכים של התנועה. המדריכים ממשיכים את השיח עם החניכים גם ברשת, לאחר סיום פעולות. הם מתמודדים שם עם שאלות, דיונים ודילמות שונות ורבות. המדריכים רותמים את הרשתות גם בהשראת אירועים שונים הקורים בארץ. כך למשל בימי "צוק איתן" שתי מדריכות ממזכרת בתיה הקימו כמה קבוצות וואטסאפ מיוחדות בעבור קייטנת הקיץ שנדחתה. קבוצה אחת שימשה לעדכונים השוטפים להורים ובקבוצה שנייה הוקמה קייטנה חלופית בשם "קייצת וירטואלית" שם הן הפעילו את החניכים במשימות, חידות והעלאת תמונות בזמן השהות בממ"דים. יובל (בת 16.5) אחת משתי המדריכות המדוברות מספרת שעוד לפני הפעלת הקייטנה הווירטואלית הן השתמשו בקבוצת הוואטסאפ בכל פעם שהיתה אזעקה על מנת לבדוק את שלומם של החניכים, להרגיעם ולהרעיף עליהם אכפתיות ודאגה. היא מעידה שהקמת קבוצת הקייטנה שמה לה למטרה להסיח את דעתם של החניכים מהפחד, להעסיקם באמצעות התכתבויות, משימות וצילום תמונות ובעיקר לתת להם את התחושה שלמישהו אכפת ושהם לא לבד במערכה. גם בשוטף קבוצת הוואטסאפ של המדריכים והחניכים מקדמות לעיתים ערכים חינוכיים. בקבוצה עולים על פני השטח גם ריבים וסכסוכים שונים והם מתורגמים מיד על ידי יובל ושאר המדריכים לפעולות המועברות לחניכים.

התנועה מאמצת את הקידמה

נוערעובדניקים בינוניים סבירים (יח``צ: הנוער העובד והלומד)
העמוד מבטא ומרכז את ההווי החברתי של התנועה ונותן לחבריה מקום בו הם יכולים להביע את עצמם.|יח``צ: הנוער העובד והלומד
מאחר ולרשתות משקל גדול בחיי החניכים והן גורמות להם להיות פעילים יותר, להכיר יותר חברים חדשים ומהוות כר נרחב לפעילויות השוטפות, תנועת הנוער העובד והלומד מתייחסת לנושא ברצינות רבה ומשקיעה בפיתוח התחום זמן ומשאבים מרובים. עמית, רכז ניו מדיה בתנועה מעיד על כך שכל העובדים במחלקה שלו הם גם בוגרי מחלקת ההדרכה של התנועה מתוך מחשבה מכוונת על כך שפלטפורמת הרשתות החברתיות היא כלי להעברת מסרים חינוכיים. אחד מעקרונות התנועה שמנחים אותם בפעילותם במחלקה הוא לא ללכת נגד הקדמה אלא איתה.

 חרף העובדה שלעיתים קדמה מזמנת גם אספקטיים שליליים, בתנועה תומכים בה ומחפשים את הדרך הנכונה להתנהלות בצמוד אליה.  הגישה הזאת משמשת היטב את התנועה בשטח ותורמת רבות לפעילותה. גם עמית סיפר לנו על פעילות מדריכים בקבוצות שונות בוואטסאפ במהלך "צוק איתן". פעילות אשר תרמה לחיבור בין המקלטים השונים, להרגעת החניכים ששהו בהם ופעמים רבות גרמה להסחת דעתם מהסיטואציה הקשה באמצעות שליחת תמונות והתכתבויות. דוגמא נוספת שעמית העלה היא עצרת רבין שהתקיימה לא מזמן. כחלק מהפעילות שקדמה לעצרת ביקשו המדריכים מהחניכים להצטלם עם מסרים החשובים לדעתם לשמירה על הדמוקרטיה ונגד הסתה. החניכים שהצטלמו העלו חלק מהתמונות גם לעמודי הפייסבוק האישיים שלהם, מה שגרם למסרים להיחשף מול אנשים רבים שאינם חלק מהתנועה, ובחלק מהמקרים להצטרפות חברים חדשים. בנוסף לפעולות השוטפות בקנים המדריכים מייצרים פעילות תומכת דרך קבוצות הוואטסאפ ובכך משיגים כמה הישגים. פעם אחת החניכים מחויבים לשמור על שפה נאותה ורמת שיחה נעימה- השיג חינוכי ומרסן. פעם שניה- עצם העובדה שהחניך מקבל בשמחה את נוכחותו של המדריך בקבוצה מראה על המקום החשוב אותו תופס המדריך בחיי החניך. מערכת היחסים היא אישית וקרובה.

אין ספק שבעולם של רשתות חברתיות, ניכור, מהירות ושפע מסמא עיניים- מדובר בהצלחה מרשימה.