כשהעולם הולך ומשתנה בקצב מסחרר, לא מפתיע כי אחת לשבוע לערך, מתפרסמת ידיעה על שיטת לימוד חדשנית ופורצת דרך המבטיחה להכין את הילדים והנוער לחיים עצמאיים בעולם תחרותי. בתנועת הנוער העובד והלומד, טוענים כי עם כל הכבוד לקידמה והטכנולוגיה - חלק מהדברים החשובים ביותר פשוט אי אפשר ללמד בבתי הספר. תכונות כמו חשיבה יצירתית, עצמאות, חברות, מנהיגות ואהבת הארץ והטבע, לומדים וסופגים בני הנוער מחוויות החיים. את כל אלה לומדים בטיולים, לומדים דרך הרגליים.


בשנים האחרונות, יותר ויותר בני נוער והורים מבינים שבתנועות הנוער, ובעיקר בטיולים במהלך השנה, אפשר להיחשף לחוויות המקנות לחניכים כישורי חיים חשובים שקשה מאד למצוא בשום מקום אחר. נירית גנני מהיישוב קורנית במועצה אזורית משגב היא אמא לשלוש בנות. שתיים מהן (שכבות ז' ו-יא'), חניכות בתנועה ויוצאות מזה שנים לטיולים עם חבריהן לקן. "הטיולים תורמים להן המון מבחינה חברתית בזכות הפעילות המשותפת עם החברים הקרובים שלהן. מעבר לזה, המדריכים נותנים להם דוגמה אישית, וזה דבר מאוד חשוב ושונה מכל טיול אחר. לשים את האחריות בידיים של הנוער גורמת להם לתפוס את העולם בדרך אחרת. הם מתבגרים בצורה נכונה שבאמת פותחת להם יותר אפשרויות".

"מכינים את הילדים לחיים האמיתיים"

תנועת הנוער העובד והלומד היא אחד הגופים המובילים בישראל בכל הקשור לטיולים ברחבי הארץ. מדי שנה יוצאים עשרות אלפי ילדים ובני נוער לפעילויות חוץ, החל מטיולים חד-יומיים ליד הבית ועד למסעות מדבר ארוכים. במהלך שנותיו בתנועה, משתתף חניך בנוער העובד והלומד בלמעלה ממאה (!) ימי טיול ולינה מחוץ לבית.

בתנועה מאמינים מאוד באפקט החינוכי של הטיולים, בשל המיומנויות הייחודיות שבני הנוער נדרשים לפתח על מנת לעמוד בהצלחה במסלול הטיול. החניכים מטיילים בקבוצה המקנה להם הבנה בסיסית באחריות הדדית ושיתוף פעולה. "אין כמו משהו שמחשל את הילדים שלנו ומכין אותם לחיים האמיתיים", אומרת גנני. "הם מתנסים בדברים שיש רק בטבע וישנים במקומות לא כל כך מפנקים. זו התנסות טובה ומועילה".

ההתנסויות האלה כוללת גם למידה בצדן. זו נעשית דרך אתגרים פשוטים, כמו סחיבה משותפת של מיכלי מים במסלול, הקמת חניון לילה או דאגה לחבר המתקשה במעלה ההר. בנוסף, החניכים רוכשים בטיולים כישורי חיים אותם אפשר ללמוד רק בטבע – הדלקת מדורה לחימום בלילה קר, ניווט לפי מפה וגורמי השמיים, התמודדות עם תנאי מזג האוויר וגם בישול והכנת מזון בשטח.

מעל כל אלה, ניצבים הקשרים החברתיים האמיצים הנוצרים בין החניכים במהלך הטיולים. קשרים אלה, ישרדו כל החיים, כיוון שנוצרו בתנאים הדורשים אמון רב, אחריות, שמטבע הדברים יוצרים כנות ופתיחות.

מאמינים באפקט החינוכי של הטיול  (צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)
קבוצה במהלך טיול של התנועה. מוט סלפי|צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד
טיולים מצפון ועד דרום

בתנועה ישנם עשרות סוגים של טיולים,בחלקם מתהלכים חניכי התנועה מזה עשרות שנים וחלקם הולכים ומתפתחים במהלך השנים. אחד הטיולים המסורתיים הוא העלייה למצדה של חניכי שכבה י' (הבונים) בטיולי חנוכה. חניכי הנוער העובד היו הראשונים שפרצו את שביל הנחש במצדה במהלך סמינר, שהתקיים במהלך שבוע ימים על פסגת ההר בשנת 1942. מאז, חניכי התנועה עולים מדי שנה למצדה.

דוגמה נוספת היא "מפעל יוסי יפה", של בני המושבים, המתקיים כבר 37 שנים ברצף, לזכרו של רכז המפעלים האגדי שנפל בעת שירותו הצבאי. במסגרת המפעל, חניכי בני המושבים בוחרים מדי שנה אתר אחר בארץ ובמשך ארבעה ימים משפצים את מסלולי הטיול במו ידיהם.

טיולי התנועה מתקיימים בכל רחבי הארץ, מצפונה (העלייה לתל חי), ועד לדרומה, אי שם בהרי אילת בהם מתקיימים טיולי החורף והאביב של הקנים הערביים. "הילדים ממש מחכים לזה", מסכמת גנני.

כישורי חיים שאפשר ללמוד רק בטבע (צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)
תמונה קבוצתית במהלך אחד הטיולים|צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד
"שמירה על חיי החניכים - ערך עליון"

מעבר להיבט החינוכי והכיף הגדול שנלווה לטיולים, מדובר גם אתגר גדול הדורש היערכות ארגונית משמעותית. אייל יפו, רכז הבטחת איכות של התנועה ומי שאחראי על הכשרת המדריכים במטה "שמירת החיים" מסביר על המאמצים הרבים המושקעים בביטחון החניכים.

"כתנועה, חרטנו על דגלנו את ערך שמירת החיים כערך עליון. אנו מחויבים לשמור בכל פעילות, בכל זמן ובכל אופן על חיי חניכינו ומדריכנו ומבחינתי זוהי שבועה מחייבת. כל הטיולים שלנו עומדים בסטנדרטיים מחמירים ברמה הבינלאומית. כשכל טיול מתואם ומאושר ע"י משרד החינוך. לקראת כל טיול המדריכים שלנו עוברים הכשרה שעוסקת בשמירה על החיים וניהול סיכונים, כי מבחינתנו המטרה העליונה היא להחזיר את הילדים הביתה בשלום".

ומה בנוגע למחירים של הטיולים בתקופה בה יוקר המחיה נמצא חזק בכותרות? יפו מסביר כי "כל הטיולים עומדים בתנאים המוקפדים ביותר לצד מאמצים רבים להוזיל את הטיולים ככל האפשר. בזכות מערכת ערבות הדדית כלכלית אנחנו מצליחים להעמיד את הטיולים הכי איכותיים ובטוחים בישראל במחירים שווים לכל נפש. מבחינתנו יש ערך עצום בזה שכל ילד בישראל שרוצה בכך יוכל להשתתף בטיולים שלנו".