ההתמודדות עם גיל ההתבגרות אינה קלה: לחצים שמופעלים מכל הכיוונים, מורכבות חברתית, לימודים, החלטות לגבי העתיד ועוד ועוד. תלמידי שכבת י"ב מעבירים את השנה בהכנה לבגרויות ובניסיון לשרוד. חלק גדול מהם רוצה ליהנות ולבלות כמה שיותר בשנה שלפני הגיוס. אבל ישנם גם בני נוער אחרים, שחלקם משמעותי לא פחות. הם מגיעים מרחבי הארץ, כל אחד מרקע שונה ועם אופי ייחודי משלו כשלכולם לפחות מכנה משותף אחד: הם מכהנים כמש"צים בתנועה.

מש"צ - מלווה שכבה צעירה, הוא זה שלמעשה מוביל את רוב הפעילות בכל קן של התנועה. הוא מסייע למדריכים בתחומים רבים, תורם למציאת תכנים ולבניית פעולות איכותיות. המש"צ מעביר ישיבות הדרכה, קובע את התכנים של ימי הפעילות ואת לו"ז הפעילות החודשי. בנוסף, המש"צ מכוון את המדריכים בתוך המורכבות הגדולה של עולם ההדרכה ומסייע בפתרון דילמות שונות ובהתמודדות עם אתגרים רבים מול החניכים ומול הוריהם במקביל.

חי ונושם את הנעשה בתנועה

גיא, 17, תלמיד י"ב מהוד השרון המשמש כמש"צ בקן רמתיים, הגיע לתנועה בכיתה ד' בעקבות שני אחיו הגדולים. כיום הוא מלווה את שכבת כיתה ח', אחראי על המדריכים ומלווה אותם בכל. גיא דואג להדרכות, עורך בקרה על התכנים המועברים, עוזר בהרשמות השונות ומתקשר עם הורי החניכים. על פי עדותו, הקשר האישי עם המדריכים והחניכים, חשוב לו במיוחד. "מהות התפקיד מבחינתי היא להיות החבר הטוב של המדריך אך גם הכתובת המקצועית שאליה הוא פונה", הוא מסביר.

גיא חי ונושם את תפקיד המש"צ. פעמיים בשבוע הוא מגיע לקן לפעולות, יום נוסף מוקדש לישיבות ומדי יום הוא בקשר רציף עם המדריכים. "לשלב את כל זה עם הלימודים זה אתגר לא קטן", הוא מודה "בתחילת השנה היה לי קשה למצוא את האיזון". לשמחתו, בית הספר בו הוא לומד עוזר ומתגמש לא מעט עבור תנועות הנוער והוא למד להתמודד ובהצלחה.

עבור גיא, תפקיד המש"צ עזר לו להבין את אחריותו כדמות משפיעה ומחנכת לערכים. אתגר גדול נוסף שגיא למד להתמודד עמו הוא שילוב החיים האישיים עם התפקיד. מאחר ולא מעט מהמדריכים הם חברים טובים, פעמים רבות השילוב יוצר קושי. לא פעם, נאלץ למצוא את הדרך לאזן בין צרכיו של חבר טוב לבין צרכי המערכת.

רק לאחרונה, מדריכה באחריותו תחתיו לא הסתדרה עם המדריך שלצידה והתלוננה עליו. המדריך, חברו הטוב של גיא בחיי היומיום, זומן לשיחה במטרה לפתור את המצב. מורכבות הסיטואציה התבטאה בכך ששעתיים אחרי השיחה, השניים היו צריכים לשים את הכל בצד ולהשתתף יחד במשחק כדורגל.

משצים ומדריכים בנוער העובד (צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד)
לומדים לשלב בין חברות ואחריות. משצים ומדריכים בנוער העובד|צילום: באדיבות הנוער העובד והלומד
לעזור, לא לקבוע 

ניצן (בת 17.5) היא תלמידת י"ב הלומדת בבי"ס שהוקם ומנוהל ע"י בוגרי התנועה במטרה ליצור מעורבות חברתית בקהילת מצפה רמון. היא מתפקדת כמש"צית בקן המקומי לאחר שכיהנה שם כמדריכה.
החלטתה לעבור לתפקיד המש"צ הגיעה בעקבות הקשר המיוחד שנוצר עם המש"צים שלה שהשפיעו עליה רבות. במסגרת התפקיד היא מעבירה באופן קבוע ישיבות מש"צים למדריכים בדגש על תכנים הקשורים בבניית פעולות, גיוס חניכים חדשים, שיחות עם הורים וכו'.

בנוסף, ניצן והמש"צ שלצידה אחראים על שיחות עם הורי חניכים חדשים במידה ואלו דורשים לשוחח עם סמכות שהיא מעל המדריך, גיבוי המדריכים בתחום תכני הפעולות וחיבור החניכים לערכי התנועה ועוד. "האתגר האמיתי שלי בתפקיד", היא מספרת, "הוא לדעת ללמוד לשחרר במקומות הנכונים ולתת עצמאות למדריכים עליהם אני אחראית".

המדריכים חסרי הניסיון, שזוהי שנת ההדרכה הראשונה שלהם, מתמודדים עם קשיים מגוונים וניצן מלמדת את עצמה לדעת להוביל אותם בסיטואציות השונות, מבלי לגונן עליהם מדי או לפתור עבורם את הבעיות.

בגלל המרקם החברתי המיוחד במצפה רמון, כמקום קטן בו כולם מכירים את כולם, ניצן גם למדה להיפתח מול המדריכים שאותם היא מלווה. מאחר וחלק מהמדריכים לומדים איתה ואף גרים איתה בפנימייה, היא התוותה את הקשר לאפיק חברי ולא רק מקצועי. "אני דוגלת ב'רוצה לעזור' ולא ב'לקבוע'. רגע מרגש במיוחד עבורה היה כשהחניכים שלה גילו שהיא עוברת לתפקיד המש"צית שלהם והראו לה עד כמה הם שמחים בכך.

המשצים מעורבים בהכנת הפעולות בקן (צילום: עופרי שדה)
המשצים מעורבים בפעילויות השונות בקן|צילום: עופרי שדה
"גיליתי שסומכים עליי"

עופרי, 17, היא תלמידת י"ב המכהנת כמש"צית בקן שער הנגב. לתנועה הגיעה בכיתה ט' בעקבות פעילות שנערכה במושב שלה. לתפקיד המש"צית היא הגיעה עם ותק של שנתיים כמדריכה לאחר שסברה שהשינוי יעניק לה נקודת מבט חדשה על כל נושא ההדרכה.

בדיוק כמו גיא, גם עופרי מסייעת למדריכים, מכוונת אותם ובעת הצורך משמשת כיד ימינם. כיוון שבאחריותה מדריכים שאינם מתגוררים במושב שלה ושלא הכירו אותה קודם לכן, היה עליה לזכות באמונם ולגרום להם להיפתח מולה. עופרי חששה שלא תצליח לגרום להם להרגיש שהם יכולים לדבר איתה ולשתף אותה בבעיות והתחושות שלהם. לשמחתה, חששותיה התבדו במהרה. "גיליתי שהם סומכים עליי", היא אומרת. במקביל, למדה גם היא לתת בהם אמון ונתנה להם במה.

לאחרונה תוכננה פעולה בקן, כשברגע האחרון המדריכים שעמדו להעביר אותה החליטו שהם לא מרוצים מהתכנים. בזכות היד החופשית שנתנה להם עופרי, שינו אלה את התוכן לשביעות רצונם. "עבורי", היא אומרת, "תפקיד המש"צ הוא עוד דרך להנחיל ערכים".