שר התחבורה, ישראל כץ
אם נוהגים, לא מסמסים. שר התחבורה, ישראל כץ
גם אני מחובר לסמארטפון. לא משנה איפה אני נמצא, אני כל הזמן זמין. מסמס, שולח מיילים, מצלם, קורא חדשות. וזה קורה הרי כל מקום: בתור לרופא, בפגישה חשובה, במליאת הכנסת, בארוחת ערב משפחתית. חוץ ממקום אחד.

מי מאיתנו לא עשה את זה? מסרון קצרצר, כמה מילים, קוראים, מגיבים וכל זאת בזמן שאנו ממשיכים בנהיגה. כמו שמלמד מורה הנהיגה במערכון של "ארץ נהדרת": מילה, כביש, מילה, כביש. אבל אחרי כמה אותיות כולנו שמים לב שסטינו מהנתיב מבלי ששמנו לב. אנחנו עושים זאת מתוך הרגל, אולי אפילו מתוך התמכרות.

לא במקרה בחרה מגישת הטלוויזיה הפופולרית והמשפיעה ביותר בארה"ב להוביל קמפיין שבו הרכב הוא "איזור ללא טלפון". בקמפיין הציגה אופרה וינפרי נתון מדהים: שליחת סמס בזמן נהיגה שקולה לנהיגה אחרי שתיית ארבעה שוטים של אלכוהול.

את ההשראה לצאת במסע הסברה דומה בישראל שאבתי ממקרה של צעיר מטקסס, שסטה מהמסלול והתהפך עם רכבו לתוך תעלה. השוטרים גילו, שהתאונה אירעה מפני שהיה עסוק בשליחת הודעת טקסט לחברו תוך כדי נהיגה. הסמס נותר על מסך המכשיר הסלולרי שמצאו השוטרים ברכב ההפוך: "אני חייב להפסיק לסמס לך בחזרה, אחרת אעשה תאונה".

מסמסים בנהיגה (צילום: Geber86, GettyImages IL)
אין סמס שלא יכול לחכות|צילום: Geber86, GettyImages IL
הנשימה נעתקת כשאנחנו מדמיינים את עצמנו במקומו של אותו צעיר ישוב בכיסא הנהג ביום הנורא ההוא – אבל האמת העצובה היא שגם מקרים קשים כאלה כנראה לא יגרמו לנו להניח את הטלפון בזמן הנהיגה. הרי שמענו כבר לא מעט בעבר על הסכנות שבשליחת הודעות בנהיגה, ואנחנו באמת יודעים לדקלם עד כמה זה לא אחראי – אבל במבחן התוצאה, אנחנו יודעים, רובנו נמשיך לפעול בדיוק כפי שהתרגלנו: לסמס ולנהוג, להוריד שורה בקאנדי קראש ולצפור למכונית שלפנינו, לסקור את הפיד באינסטגרם בדיוק כשאנחנו לוקחים סיבוב. יודעים שזה מסוכן, אבל ממשיכים ללחוץ על הגז ולוחצים "איני הנהג" בווייז.

כשהתחלתי ללמוד את הנושא שאלתי את העובדים שלי אם הם מסמסים לי בנהיגה. כולם ענו לי חד משמעית שכן. אמרתי להם שאני מבקש מהם לא להשיב לי ולהשאיר את הידיים על ההגה.

כשאני נכנס לרכב, הסלולרי עובר אוטומטית למצב שקט. הרי אין סמס שלא יכול לחכות. כשר התחבורה אני אחראי על חייכם מהרגע שאתם נכנסים למכונית. אני מפציר בכם – בפעם הבאה שתיכנסו לרכב גלו כוח רצון, שימו את הטלפון בצד ותתמקדו בכביש. ההודעות יחכו לכם עד שתגיעו ליעד. אז בואו נחשב מסלול מחדש. אצלנו במשפחה זה כלל. אם נוהגים, לא מסמסים.

חושבים שאתם יכולים לסמס ולנהוג? נסו את הסימולטור בעצמכם