אישה שמסצסת בזמן הנהיגה (צילום: מתוך האתר: Texting while in traffic)
אישה מסמסת בזמן הנהיגה|צילום: מתוך האתר: Texting while in traffic
הכביש עמוס ואתם תקועים בפקק או עוצרים באור אדום, כאשר הדבר הכי לוהט ברכב שלכם, זה שאתם פשוט לא יכולים להוריד ממנו את העיניים, ניצב שם לפניכם – הטלפון הנייד שלכם. כולנו מודעים לקנס הגבוה שמרחף מעל ראשנו והכי חשוב - מודעים לסכנה האיומה מעשה כזה מהווה לסביבה. אנו מבינים שכל תשומת הלב שלנו מופנית להודעות טקסט או לוואטסאפ, ובכל זאת אנחנו לא  מצליחים להפסיק לסמס. בעקבות ההבנה הזו, המיזם הגאוני של סינגר יעשה את העבודה.

חושבים שאתם מסוגלים לנהוג ולסמס במקביל? בחנו את עצמכם>>

<<כנסו לאינסטרגם שלנו - צלמו את עצמכם בסלפי עם פנים מכוסות ועזרו להפיץ את המסר>>

 הקשר ההדוק בין הנהג לאייפון שלו אינו שמור רק לישראלים. בארה"ב, בכל דקה נתונה כ-600,000 נהגים משתמשים בטלפון הנייד שלהם. בריאן סינגר, מעצב גרפי מסן פרנסיסקו, החליט להרים את הכפפה והקים אתר, שבו הוא מזמין את הגולשים לשלוח תמונות של נהגים שנתפסו בשעת שימוש בטלפון הנייד שלהם, במהלך הנהיגה. את התמונות הללו הוא מפרסם באתר תחת הכותרת "don't be a twit" , שפירושה, בתרגום חופשי, "אל תהיה דביל".

סינגר אינו מסתפק רק בהעלאת התמונות לאתר ולפייסבוק, אלא מציג אותן בשלטי חוצות כדי לעשות מעין "שיימינג" פומבי, לכל אותם מסמסים. סינגר מעלה באתר כללים מאוד ברורים למתעדי הנהגים, כאשר הכלל החשוב ביותר הוא כמובן, שהם שאינם מורשים לנהוג בזמן הצילום, אחרת הם מבצעים בדיוק את אותה פעולה שנגדה הם פועלים. למרות התנועה הדינמית בכבישים, הצליחו לא מעט צלמים אקראיים לתפוס בבירור את פניהם של הנהגים המסמסים.

תופעת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה משמשת כמושא מחקר בשנים האחרונות והממצאים אינם מפתיעים. שיחה בטלפון נייד בשעת נהיגה מגדילה את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים פי ארבע לערך, והשימוש בהודעות טקסט פוגעות אף יותר ביכולות הנהיגה. מחקרים הראו למשל שבזמן שליחת הודעת טקסט נהגים הסירו את מבטם מהכביש בכ-40% מהזמן - פי ארבעה ממשך הזמן הרגיל שהם אינם מסתכלים לכיוון הכביש. עוד נמצא שמספר הסטיות מהנתיב בזמן שליחת המסרונים גדל ב- 28%, בהשוואה למצב שבו לא נשלח מסרון. מחקרים אלו נעשו בשנת 2006, אך עם שלל הטכנולוגיות ושפע האפליקציות הקיימות בסמארטפונים היום, אין ספק שהמספרים והאחוזים מאז נמצאים רק במגמת עליה. 

הרעיון שעומד מאחורי המיזם של סינגר הוא שהחשש להיתפס והפחד מהביוש הפומבי, יגרמו לנהגים להשאיר את הידיים שלהם על ההגה, ולא לשלוח יד לטלפון. רק ימים יעידו אם זו הדרך הנכונה לחנך את הנהגים.