מסמסים ונוהגים? אומרים לעצמכם שלכם זה לא יקרה? אנחנו רואים אחרים סביבנו מסמסים בנהיגה, ואז אנחנו מסמסים בעצמנו. כך, למרות הסכנה המטורפת, מצטיירת בראשנו תמונה בה יש אפשרות אחת: הצלחה במשימה הבלתי אפשרית והגעה ליעד. האמת היא שסימוס בנהיגה היא פעולה מסוכנת לאין ערוך והתוצאות שלה יכולות להיות קטלניות. הסמס שמבקש לבדוק איזה חלב להביא מהסופר או מודיע לחברים שאתם מחפשים חניה יכול לעלות לכם בחיים שלכם ובחיים של אחרים. סרטונים רבים מנסים להציג את האפשרות האחרת, זו שאנחנו מעדיפים לא לדמיין, ולהכניס אותה אל הראש שלנו - כי חשוב שנדע שזה יכול לקרות, זה מציאותי ונורא, כאשר כל מה שצריך זה רק פעם אחת. התקווה היא שאולי גם אתם תשנו את דעתכם ותנהגו אחרת, אם תראו את המציאות הזו מול עיניכם:

האם זה שווה את זה?

זירת תאונה היא אף פעם לא מראה נעים והסרטון הזה מפגיש אותנו עם בחורה אחרי תאונה. הדם ניגר ממנה, המכונית הרוסה, השוטרים מצקצקים ונדים בראשם, מהמראות הקשים וגם אנחנו מרגישים שקרה פה משהו נורא. המצב נהיה עצוב הרבה יותר, כשמבינים שהתאונה הזו קרתה בגלל איבוד שליטה בעקבות סמס. המצלמה מגלה שמתחת לזרוע השמוטה, המתה, של הנהגת מוטל לו הטלפון עם הסמס ״אני מגיעה עוד 5 דקות״. זה השלב בו שואל אותנו הסרטון – זה היה שווה? אתם יודעים לבד את התשובה.

פרסומת בריטית לסכנות הסימוס בנהיגה

תשדיר השירות הזה, ששודר בבריטניה, יבהיר לכם בדיוק מה יכול לקרות בעקבות השאננות שכולנו חולקים. שלוש חברות טובות נוסעות במכונית והנהגת רוצה לשלוח סמס לבחור שחברה שלה מחבבת, אבל מה שמתחיל כצחוק נגמר בבכי גדול. שניה של חוסר תשומת לב והמכונית מתנגשת במכונית אחרת, במסלול הנגדי, כאשר אז הם חווים פגיעה ישירה ממכונית נוספת. מה שקורה אחר כך כבר לא ישאיר אתכם אדישים, כי סרטים אחרים אולי עוצרים פה, אבל הסרטון הזה מביא אותנו עמוק אל תוך התאונה. האבדות בנפש, הפציעות, ניסור הפח כדי להוציא את האנשים והשוק של הנהגת, שמבינה שהרגה את החברות הכי טובות שלה – והכל בגלל סמס.

נפרדת מאבא ואימא

בסרטון הבא לא תיראו את הדם, גם לא את ההלוויה או הרגעים שלפני התאונה, אך הוא מציג תמונה מצמררת לא פחות: מכתב שכותבת ילדה להורים שלה. מה שמחריד כל כך במכתב הזה, הוא שהוא נכתב לאחר מותה והיא מנצלת אותו כדי להתנצל בפני אביה ואימה, על כך שחינכו אותה, הזהירו אותה וביקשו שלא תסמס בנהיגה – אבל היא בחרה אחרת.

רק צ'אט קטן עם החברות

הסרטון הזה מציג סיטואציה שכולכם מכירים: אתם נוסעים ומקבלים סמס ששואל אתכם איפה אתם. ההתאפקות הופכת להיות מטלה קשה בשלב הזה, כאשר אז אתם בוחרים לענות, מאחר וזה ייקח רק שניה. הסרטון, שמצולם בחלקו מנקודת המבט של הטלפון, מראה את האבסורדיות שבבהילות המזויפת של הסמס שממשיך וממשיך לצלצל – אל מול מה שדחוף באמת: הנהיגה. כך, שאלות ה״איפה את?״,״מה שלומך?״ ו״מה להזמין לך לאכול?״ מתקבלות על רקע התאונה, שמתרחשת בגלל שהנהגת טורחת להתייחס לסמס במקום לדרך. הנייד ממשיך לקבל הודעות גם לאחר התאונה, בעודו נעטף בשקית, אחרי שעף מהרכב - כתוצאה מהתאונה שביצעה הנהגת. הוא מובא לאמבולנס, שם נמצאת הנהגת, מקובעת לאלונקה, כאשר כלל לא ברור מה מצבה. הסרטון הוא חלק מהקמפיין של חברת התקשורת At&t נגד סימוס בנהיגה והוא בהחלט מצמרר.

אבא של קימי איבד אותה ברגע

קימי אוגוסטו היתה רק בת עשרים כשנהרגה בתאונת דרכים, בגלל סימוס בנהיגה. היא נסעה אל חברים ובדרך חזרה הביתה קיבלה סמס. כשהורידה את הראש כדי לקרוא אותו, היא איבדה שליטה על הרכב והתנגשה בשטח ההפרדה שבכביש המהיר. למזלה, קימי שרדה את הפגיעה הזו. היא יצאה מהרכב ההרוס והתקשרה לאמא שלה כדי לספר לה שהיתה מעורבת בתאונת דרכים קשה, שזו אשמתה שהיא קרתה- אך היא שרדה. במהלך השיחה היא אמרה לאמה שהיא רואה אורות. האורות הללו היו חדשות רעות מאוד: קימי לא הבינה אבל היא עמדה באמצע הכביש המהיר ולא על שולי הכביש, כפי שחשבה, כאשר כאן המקרה הזה הופך לטראגי במיוחד. משאית הגיעה ופגעה בדלת המכונית והרגה את קימי במקום, בעודה משאירה מאחור את הוריה השכולים. כל זה לא היה קורה אם היא לא היתה עונה לאותו סמס. בסרטון, אבא של קימי, בובי, מבקש מכם בכל לשון של בקשה: אל תסמסו כשאתם נוהגים. ״זה הדבר האחד הזה שאתם כן יכולים לשלוט בו״, הוא מסביר, ״וזה כל כך פשוט – אז אל תסמסו ותנהגו!״.

בגלל סמס לא חשוב – הרג שני אנשים

רג׳י שואו הרג שני אנשים – והכל בגלל סמס. זה שינה לו את החיים ומאז הוא מבלה כל שניה בחרטה על הבחירה שעשה:  ״אני רוצה שילדים יוכלו להסתכל עלי ולומר לעצמם שהם לא רוצים להיות כמוני, לא רוצים לגרום לאחרים את הכאב שאני גרמתי״. בסרטון הזה מספר שואו את מה שקרה לו: ״הייתי בן 19 וגרתי עם ההורים. בחרתי לסמס ולנהוג, ובנסיעה שלי נסעתי ברמזור אדום, תוך כדי סימוס. נכנסתי במכונית בה היו שני גברים בדרכם לעבודה. שניהם נהרגו ואני מצאתי את עצמי בכלא״.

רק אחרי התאונה, הבין שואו כמה מטופשת היתה הבחירה שלו לסמס ולנהוג: ״סימוס ונהיגה זה משהו שעשיתי 90% מהזמן״, הוא מודה, ״זו היתה נהיגה רגילה מבחינתי: להיות בטלפון מאחורי ההגה. היום אני מסתכל לאחור ולא מבין מה חשבתי, אני חי בחרטה כי חשבתי שאני יכול להצליח לעשות גם וגם. אני שונא את עצמי כל יום בגלל זה״. הדבר העצוב ביותר, ששואו רוצה שתדעו, הוא שהסמס שהוא שלח לא היה חשוב בשום צורה: ״אתם יודעים מה? אני לא זוכר אפילו אם שלחתי או קיבלתי הודעה״, הוא מבהיר, ״וזה חלק ממה שאני מנסה לומר פה היום: זה היה עד כדי כך לא משמעותי. הייתי חמש דקות מהעבודה ובכל זאת סימסתי. ברור שמה סימסתי היה יכול היה לחכות עוד חמש דקות וכלום לא היה קורה״. למרות ששהה זמן מה בכלא, שואו חש את האשמה מדי יום: ״לא עובר יום בו אני לא מצטער. כמה שהיה לי נורא בכלא - הייתי חוזר לשם בשנייה אם הייתי יכול להחזיר את האנשים הללו חזרה לחיים״, הוא אומר.

הסמס האחרון: איפה את?

״איפה את״ - זה הסמס שקראה מריה בזמן שנסעה אל תוך הנתיב שמולה. היא נהגה באותו רגע והסמס הזה עלה לה בחייה. בסרטון הזה מספרים ההורים שלה על בחורה תוססת ואוהבת, כזו שלא מכירה את המילה ״זרים״ - כולם חברים שלה וחיבוק שלה חזק יותר מכל דבר אחר. מריה, כמו רבים מאיתנו, קיבלה סמס בנהיגה – אבל ההצצה שלה לנייד לא הסתיימה בטוב: היא נהרגה בתאונת דרכים והשאירה את ההורים שלה לבד.

רגע אחד יכול לשנות חיים שלמים

 

וויל קרייג הוא אחד מקורבנות הסימוס בנהיגה, ששרד כדי לספר על מה שאירע לו. ״נכנסנו בעץ ב- 190 קמ"ש״, הוא מספר בסרטון הקשה הזה. ״זה לא התחיל ב-190, זה התחיל ב-160 אבל הנהגת סימסה תוך כדי נהיגה ובמקום ללחוץ על הבלם היא לחצה על הגז, כך שהאצנו את המהירות ונכנסנו לעץ ב-190 קמ"ש״. ההודעה שהשאירה את קרייג עם פגיעה מוחית וגופנית חמורה היתה ״איפה את?״, כמה אותיות שגרמו למוות מיותר של הנהגת ולפגיעה ממנה הוא יצא בנס: ״כואב לי לדבר על זה אבל אני מספר את זה כי אני רוצה להיות גיבור, אני רוצה להציל חיים, כי אם אציל חיים – זה כל מה שמשנה. זה אפילו לא אני שסימסתי בנהיגה ולפעמים אני ממש רוצה לכעוס, אבל אני יודע שאלוהים הציל אותי מסיבה מסוימת, אז אני רוצה לבקש: אנשים, תניחו את הטלפון. בבקשה. תחשבו על הנוסעים שלכם, תחשבו על האנשים סביבכם. אם יש לכם לב – בבקשה, אל תעשו את זה״. 

קבוצת ההוקי של L.A. מדגימה אך מתרסקים כשלא שמים לב

אם עוד לא השתכנעתם, משטרת לוס אנג׳לס גייסה את הלוס אנג׳לס רנגלרס - קבוצת ההוקי של העיר, כדי להוכיח את הנקודה. סרטון היו טיוב שהם הפיקו מראה לכם מה קורה ליכולת הריכוז של השחקנים כשהם מסמסים ומשחקים בו זמנית: התרסקויות, פספוסים, מפגשים לא נעימים עם קירות ומה לא – כשהשחקנים המקצועיים צריכים גם לענות לסמס וגם לשלוט בכדור, הם הופכים לא רק לחובבנים, אלא גם נפצעים וגורמים לתאונות. כשזה מה שקורה למקצוענים, אתם יכולים רק לדמיין מה קורה לכם כשאתם מנסים לשלוט גם באייפון וגם ברכב.

יש עוד אופציה – לא לענות

משרד עורכי הדין האמריקני 'מונטליק ושות', מתמחה בתביעות הקשורות לפציעות, אך אפילו הם מעדיפים להרוויח את הכסף שלהם מפציעות אחרות. בסרטון שהוביל את השנה השישית של הקמפיין שלהם נגד סימוס בנהיגה, הם מראים אופציה אחרת – משהו שקשה לכם לדמיין, אבל אולי אחרי שתראו את הסרטון תבינו שהוא בעצם אפשרי לחלוטין: פשוט לא לענות. בסרטון הזה אנחנו פוגשים אבא שמסיע את בנו התינוק ולמרות שאף אחד לא רואה – בוחר לא לענות לסמס ולשמור על הבטיחות שלו, ושל הפצפון שמנמנם במושב האחורי, כי חינוך טוב, מתחיל כבר מהסלקל.