הרבה ביקורת הייתה על צעדיו של שר החינוך לקידום המצוינות במתמטיקה, וחשוב לי להדגיש לפני הכול כי אני מאמין בהתאמה ובחירה ייחודית לכל אחד ואחת בכל תחום. אני מאמין שכל נערה ונער במדינת ישראל יכולים וצריכים לבחור את תחומי עיסוקם, נושאי עניינם ותחביביהם על פי רצונות נפשם. אך בראייה כנה, צריך להודות ולומר כי הבחירה הייחודית האמיתית מגיעה רק לאחר בירור כל ההצעות המוצעות בצורה הטובה ביותר. דבר שלא בהכרח תמיד קורה, ואם קורה, לא בצורה מספקת.

רוצים לזכות בשוברים לארוחה מפנקת?

ספרו לנו מה הילד שלכם צריך כדי להצליח ואולי תזכו >>

קמפיין ה-"תן חמש" של משרד החינוך טעה במסר, טעה בנראות ויצר אנטגוניזם רב. אני מאמין שקמפיין ה-"תן חמש" של משרד החינוך בא במטרה לבטא את המושג "היה מצטיין!". כיום, אחוז המצטיינים בלימודי 4 יחידות במתמטיקה הגיע למספר שיא - ארבעים ושניים אחוזים. מדובר בלא פחות משמונת אלפים תלמידות ותלמידים שהיו יכולים ללמוד 5 יחידות ולהוציא ציון טוב! איך זה קרה ועדיין קורה? על ידי רדיפה של שנים אחרי עגל הזהב של משרד החינוך - אחוז הזכאות לבגרות. בתי הספר עודדו אותנו לבינוניות, עודדו אותנו לשנן חומר, לפלוט אותו על גבי מחברות הבחינה וכל זאת במטרה שנעבור את בחינת הבגרות המפחידה בשלום.

אלפיים שנות גלות חלמנו ושאפנו להיות מדינה עצמאית, מתפתחת ומובילה. מאז הקמת מדינתנו היינו והמשכנו להיות מדינה המהווה את חוד החנית של ענף הטכנולוגיה וההיי-טק. במדינת ישראל אחוז פרסי הנובל ביחס למספר האזרחים, הוא הגדול בעולם. יחד עם זאת, בשנים האחרונות חלה ירידה מתמדת במספר לומדי 5 יחידות הלימוד במתמטיקה. המשמעות הישירה של כך היא פחות מהנדסים, פחות חברות היי-טק מצטיינות, ובעיקר, דרדור מעמדנו והישגינו בעולם.

השאיפה לבינוניות באה לידי ביטוי בכל נושא. החל מבחירת מגמות הלימוד וכלה במסגרות העבודה, המשפחה ובעצם כל תחום אפשרי. כיום, ניתן להיות אמנית מצליחה, ניתן להיות רקדן מצליח וניתן גם להיות מורה מצטיין. בכל מקצוע ותחום אותו לומדים בבתי הספר ניתן להיות מצוינים. אך הגענו למצב בו ההצטיינות הפכה לנחלת המיעוט והעיקר הוא שנעבור את האתגר. אינני קורא לכל תלמידי ישראל ללמוד ולהיבחן בחמש יחידות, וברור לי שלא כל אחד מסוגל לכך. אך אני בהחלט קורא לתלמיד שיכול לסיים בהצטיינות את לימודי המתמטיקה שלו בשלוש יחידות - לשאוף לארבע, ולתלמידה שציון המגן שלה בבחינת הבגרות של ארבע יחידות הוא 90 - לשאוף לחמש יחידות לימוד.

הדרך ארוכה ואין לי ספק שמדובר בתהליך ארוך. עלינו לזכור שגם בטיפוס הרים יש נקודות שברון ועלינו להיות ממוקדי מטרה ולעשות הכול על מנת להגיע ליעדים אותם אנו שמים לעצמנו. בואו ונחליט להיות מצוינים.

רק ככה נבנה חברה מצוינת - חברה ששואפת למצוינות. היו מצוינים!