מור מלכי
מלכי והתאומות. אין אף תמונה מהבריתה

מי מאיתנו לא ערך אירוע בחייו? חתונה, ברית לילד, בר מצווה או אפילו סתם מסיבת יום הולדת באולם. האירוע נמשך כמה שעות, אבל התמונות ממנו, ובחלק מהמקרים, הווידאו, נשארים לתמיד כמזכרת. כך גם חשב מור מלכי, פרסמואי מראשון לציון.

הסיפור מתחיל לפני שמונה שנים. למלכי נולד בן בכור והוא החליט לערוך לו ברית ב"האוס" אירועים בראשון לציון. האירוע היה מוצלח מאד, האורחים נהנו ומלכי הודה לבעל הבית על אירוע מושלם.

שלוש שנים מאוחר יותר נולד בנו השני. מלכי, שזכר את האירוע המרגש, פנה שוב לאותו אולם אירועים. ההסכם בין הצדדים כלל מזון לאורחים, מוזיקה, וצלמי סטילס ו-וידאו. הכל בעיסקת חבילה אחת. שבועיים אחרי האירוע, כשפנה מלכי לבעל הבית וביקש לקבל את התמונות שצולמו, נתקל בהתחמקות. "מרחו אותי, מכרו לי סיפורים", אומר מלכי, "ובסופו של דבר התוודו. היתה תקלה בסרט הווידאו, יש רק תמונות סטילס". מלכי לקח ללב, אבל קיבל את ההתנצלות הכנה של בעל העסק ואפילו דחה את הצעתו לפיצוי. "קורה לכל אחד", הוא אומר היום.

הברק לא מכה פעמיים?

לפני מספר חודשים, נולדו למלכי במזל טוב תאומות. "אחרי המקרה הקודם, התלבטתי מאד איפה לערוך את האירוע", הוא מספר, "אבל אמרתי לעצמי שהברק לא מכה פעמיים ודווקא במקום בו נפגעתי שם יקפידו יותר ויהיו רגישים".

מלכי נפגש עם תומר, הבעלים של "האוס", וזה הבטיח לו שמקרה כזה לא יחזור. הוא טען שמאז פיטר את הצלם והוא מעסיק חברה חיצונית מקצועית. מלכי נסע למשרדיה, נפגש עם הבעלים והתרשם. "נראה טוב, מלא לקוחות מרוצים, התרשמתי שאני בידיים טובות. בנוסף הבטיחו לי פי שניים תמונות מאירוע רגיל ווידאו ארוך יותר, השתכנעתי". 

ב-28.6 חגג מלכי את מסיבת הבריתה לתאומות הטריות בנוכחות המשפחה והחברים. "ביום האירוע הגעתי שעה וחצי קודם, כי היתה לי טראומה", הוא אומר, "דיברתי עם הצלם על החשיבות, סיפרתי לו את הסיפור שוב, הוא אמר לי לא לדאוג". במהלך האירוע התרשם מלכי מעבודת הצלם. "הוא הפגיז אותי בתמונות כל הערב. כל הזמן התגאה כמה תמונות הוא מצלם ושיהיה סיקור גדול של האירוע".

תינוק צורח בברית מילה (צילום: Odelia Cohen, Istock)
מהברית של הבן השני נותרו רק תמונות סטילס. סרט הווידאו אבד|צילום: Odelia Cohen, Istock

שבועיים אחרי הבריתה פנה מלכי ל"האוס" לגבי התמונות. הם הפנו אותו למשרד של סוכן הצילום. "קבעו איתי פגישה לבוא לבחור את התמונות, ואז וביטלו", הוא מספר, "אחרי זה קבעו שוב אמרו שיש להם רק חמש דקות אליי, ושאבוא". מלכי הגיע למקום, אבל הצלם לא חיכה לו שם. "התקשרתי אליו, אמר שהוא מאחר, אבל שהתמונות ממילא אצל הבעלים. הלכתי אליו, הוא אומר לי שהתמונות ברכב של הצלם. התקשרתי שוב לצלם, שוב אמר לי: 'לך לבעלים, הם אצלו'. נכנסתי לבעלים אמרתי לו: אתם עושים ממני צחוק? אז הוא אמר לי: 'שב', אז במכה אחת הבנתי,  שוב הלכו לי התמונות".

הבעלים של חברת הצילום התוודה בפני מלכי שכרטיס הזכרון לא עבד ושאין אף תמונה מהאירוע. גם הניסיונות לשחזר את ההארד דיסק במעבדה, נכשלו. כל מה שהיה לו זה סרט וידאו של 9 דקות. "ישבתי שם עם הראש בין הידיים", משחזר מלכי, "לא היה לי מה להגיד".

"עשיתי אירועים לשלושה ילדים ואין לי שום זיכרון משם"

מלכי חזר לתומר, הבעלים של אולם האירועים, מולו נחתמה העיסקה הכוללת. "תומר הציע לי אופציות מגוחכות: להזמין שוב את כל האורחים ולצלם את כולם, שזה הרי בדיחה לא מוצלחת, לעשות בוק דיגיטלי למשפחה, שאת זה אני יכול לעשות לבד בבית, או להוציא פריימים מסרט הווידאו הקצר שבכל זאת הצליחו לשחזר, באיכות ירודה". 

ההצעה שהונחה בפני מלכי כללה שתי אופציות. אירוע נוסף של 40 אורחים כולל צילום ללא עלות, או החזר של מחצית האירוע המקורי, כלומר 4,400 שקלים, ו-300 תמונות שיחולצו מסרט הווידאו הקצר שברשותו. מלכי סירב והוא מתכוון לקחת את העניין לבית משפט. "זה לא רק העלות של התמונות כמובן, אלא מדובר פה על עוגמת נפש של ממש. עשיתי אירועים לשלושה ילדים ואין לי שום זיכרון משם".

עורך דינו, ארז הימן הוסיף: "מדובר ברשלנות קשה מצידו של הצלם ומצידו של בעלי האולם. היה פה מאורע חשוב למשפחה ונגרמה עוגמת נפש גדולה. וכשמציעים פיצוי של 5,000 שקל, ברור שזה לא נותן מענה לבעל השמחה. הסוגיה שנותר לדון בה הוא גובה הפיצוי ובית המשפט יחליט בעניין הזה".

עורך דין ליאור חלימי, המייצג את "האוס" מסר: "בשל תקלה טכנית, לא ניתן היה לפתוח את קובץ התמונות של האירוע ולא ניתן היה לפתח תמונות באמצעותו. מרשתי לקחה אחריות מלאה על התקלה והציעה ללקוח שתי הצעות חלופיות רחבות לב, שנועדו לפצותו ולצמצם את נזקו, בין השאר, באמצעות החזר כספי של מחצית מגובה האירוע ושחזור עד 300 תמונות מסרט הווידאו.

"חשוב להדגיש, בהקשר זה, כי הלקוח הינו לקוח חוזר של מרשתי, שהיה מרוצה מאוד מהאירוע ומהשירותים שקיבל במסגרתו, וכי סרט הווידאו שבידו משמר את זכרונותיו. למרבה הצער, הלקוח בחר בדרך של נסיון פגיעה בשמה הטוב של מרשתי, שהולך לפניה שנים רבות ומהווה את הנכס החשוב ביותר שלה, כפי שאיים מראש, מתוך מטרה להפעיל עליה לחץ להיכנע לסחטנות שאין לה כל מקום".