איימן סייף (צילום: מתוך אתר הכנסת )
סייף: "אנחנו מחברים בין הביקוש לבין ההיצע"|צילום: מתוך אתר הכנסת
שבוע מפתיחת הקמפיין הממשלתי לעידוד העסקת אקדמאים בני מיעוטים ואיימן סייף, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי והדרוזי במשרד ראש הממשלה, מסמן וי גדול. "עד היום קיבלנו משהו כמו 300 פניות ממעסיקים פוטנציאלים ויש כל יום עוד ועוד פניות. המעסיקים האלה מגיעים ממגוון תחומים כמו ענף התוכנה ענף השירותים הפיננסים, עריכת דין ראיית חשבון ועוד. מה שמשמח אותי זה שרוב המעסיקים מאוד מעונינים לקלוט אקדמאים ערבים ופשוט חסר להם הקישור. ואם נוכל לעזור להם להגיע אליהם, עשינו את העבודה שלנו. כל המטרה שלנו זה לעשות חיבור בין ההיצע לבין הביקוש".

למי שעדיין לא ראה, בשבוע האחרון רץ בטלויזיה ובאינטרנט קמפיין במרכזו סרטון ובו ראיון עבודה. העובד הפוטנציאלי לעתיד עונה נכון על כל הקריטריונים, חוץ מאחד. הוא ערבי. הסרטון זכה תגובות מעורבות. נכתב עליו שהוא חסר טעם ומציד ערבים ומעסיקים באור שלילי. "קיבלתי המון תגובות על הקמפיין", אומר סייף, "היו גם ביקורות וזה טבעי ומקובל. מבחינתי מה שחשוב זה שהנושא הרגיש הזה של שילוב אקדמאים ערבים נמצא עכשיו על השולחן. אמרנו: 'חברים אנחנו רוצים לטפל בסוגיה הרגישה הזאת' והסרטון יצר שיח ציבורי".

המעסיקים התרשמו מהקמפיין, אבל בנוסף הם התעניינו בתמריצים הממשלתיים שניתנים למי שמעסיק אקדמאים ערבים. "הממשלה מחלקת שני תמריצים עיקריים", אומר סייף, "האחד ממסלול התעסוקה שמופעל על ידי מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת. כל מעסיק שישכור לעבודה אקדמאים מקרב אוכלוסית המיעוטים יקבל סבסוד בגובה של 25 אחוזים בממוצע מעלות השכר של העובדים לתקופה של שנתיים וחצי. זה הרבה כסף, וכסף טוב. המעסיק צריך להעסיק חמישה עובדים ומעלה כדי לזכות בהטבה הזאת. הדבר השני שאנחנו מציעים כממשלה זה תמיכה בכיסוי הוצאות ההכשרה של העובדים".

מאיפה מגיעים התקציבים?

"אלו תקציבים שהממשלה מקצה למשרד התמ"ת, הגוף שמפעיל ואחראי על התמריצים הממשלתיים. הוא מקבל את הבקשות ובוחן אותם. זה כלי יעיל מאד לעידוד קליטתם עובדים חדשים. בשלוש שנים האחרונות הכלי הזה הצליח להכניס 4000 עובדים מבני המיעוטים לשוק העבודה. ההטבות היו קיימות בשוק גם לפני הקמפיין, אבל הוא היה הכרחי לצורך המודעות".

סייף מקווה שהקמפיין והתמריצים יעלה את שיעורם הנמוך של האקדמאים הערבים המועסקים במגזר העסקי היהודי. "בואי ניקח את ענף ההיי טק. מתוך אלו מהמגזר שלמדו את מקצועות ההיטק, רק 1.3 אחוזים משתלבים בתחום. חמישים אחוזים מהם עובדים כמורים בבתי ספר. למה? כי הדלתות של החברות בתחום ההיטק כמעט סגורות בפני אקדמאים ערביים. מדובר בהפסד לחברה הערבית כמובן, אבל בראש ובראשונה למשק הישראלי. החברות האלה צמאות לכוח אדם מקצועי. הקמפיין אומר למעסיק היהודי: 'אדוני, יש לך כאן אקדמאים משכילים, מיומנים עם ראש פתוח שכל מה שהם רוצים זו הזדמנות'. בינתיים, התוצאות מראות שיש בהחלט נכונות במגזר היהודי העסקי לשנות את המצב בתחום הזה".