מחלבות תנובה, ארכיון (צילום: אתר תנובה, חדשות)
בתביעה נטען: המוצרים מכילים פחות מ-6 אחוזים פרי|צילום: אתר תנובה, חדשות

לביהמ"ש המחוזי מרכז הוגשו שתי תביעות ובקשות לאישורן כייצוגיות, נגד החברות תנובה ושטראוס בטענה, כי הן משווקות יוגורטים ככאלה המכילים פירות ואגוזים טבעיים, למרות שאחוז הפרי או האגוז בהם הוא מזערי. תנובה נתבעת להשיב לצרכנים 142.5 מיליון שקל ושטראוס 72 מיליון שקל.

בבקשות, שהוגשו באמצעות עו"ד איל גולדנברג, נטען כי תנובה, המשווקת את המוצר 'יוגורט עם גרנולה ופירות', ושטראוס המשווקת את המוצר 'יוגורט עם גרנולה ואגוזים', מטעות את הצרכנים, כאשר הן מוסיפות את המילים "עם" לאריזה ולפרסומות בנוגע למוצרים הללו. בתביעה נטען, כי כיוון שמוצרים אלה מכילים פחות מ-6% פרי, על פי החוק, היה עליהן לקרוא למוצרים יוגורט "בטעם" פרי או אגוז לכל היותר.

המבקש הייצוגי, אילן ארגס, אב לארבעה, טוען כי כבעל מודעות צרכנית ובריאותית גבוהה, הוא נוהג לרכוש עבור בני משפחתו מזונות בריאים וטבעיים, ולפיכך נהג לרכוש את היוגורטים שמייצגות תנובה ושטראוס, מתוך אמונה כי הם כוללים, כרכיב מהותי, פירות ואגוזים טבעיים ואינם כוללים תחליפים מלאכותיים. ואולם, לטענתו, הוא גילה לתדהמתו, כי כמות הפירות והאגוזים במוצרים הללו היא שולית והמוצרים מכילים בעיקר חומרי טעם מלאכותיים.

"בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות להשפעה של אורח החיים היום יומי על בריאותו של אדם. בעיקר בכל הקשור לתזונה - הן של מבוגרים ובעיקר של ילדים. לא יהיה זה מופרך להניח כי רובם המכריע של הצרכנים מעדיפים כי הם ובני משפחותיהם יצרכו מוצרים בריאים. בהתאם, ישנה דרישה למוצרי מזון טבעיים הנחשבים עדיפים על פני אלה שאינם טבעיים", נכתב בבקשה הייצוגית.

לפיכך נטען, תנובה ושטראוס הטעו את לקוחותיהם, הציגו בפניהם מצג שווא, פגעו באוטונומיה שלהם והתעשרו על חשבונם שלא כדין.

האופן בו נהגו תנובה ושטראוס, נטען, מערער את אמון הצרכנים בכל יצרן ופוגעת באוטונומיה של רצון הפרט. "אם על תנובה - חברה הפועלת בשוק מזה עשרות שנים - לא ניתן לסמוך, אז על מי כן?", נכתב בבקשה.

המבקש מציין, כי על פי פרסומים אחרונים, מגלגל שוק היוגורטים מסוגם של המוצרים ששווקו מחזור של כ-300 מיליון שקל בשנה, כאשר חלקה של תנובה במחזור זה עומד על 54% - כ-162 מיליון שקל בשנה. להערכת המבקש, מוצר ה'יוגורט עם גרנולה ופירות' של תנובה אחראי לכ-7.5% ממחזור המכירות בשוק הרלבנטי, ובהנחה שהמוצר נמכר ומוצג באופן מטעה במשך 7 שנים, מדובר במחזור של 85 מיליון שקל.

לשטראוס, נטען, נתח של 42% במחזור שוק היוגורטים, כ-126 מיליון שקל לשנה. להערכת המקש, המוצר 'יוגורט עם גרנולה ואגוזים', אחראי למחזור של כ-6.3 מיליון שקל בשנה.